هنروتجربه، مریم شاه‌پوری: فیلم مارولی «ایترنل‌ها»/ Eternals از پنجم نوامبر (چهاردهم آبان) اکران می‌شود ولی این فیلم ابرقهرمانی یک تفاوت اساسی با دیگر آثار جهان سینمایی مارول دارد که به دلیل انتخاب کارگردانش از سینمای مستقل و هنری است.

کلویی ژا که سال گذشته با «سرزمین خانه‌به‌دوشان»/ Nomadland بسیار تحسین شد و جوایز مهمی را هم کسب کرد، مثلاً با نماهای طولانی‌اش شناخته می‌شود؛ مولفه‌ای زیبایی‌شناسانه که انگار با آن می‌خواسته تغییری اساسی در زبان بصری جهان سینمایی مارول ایجاد کند! پیش از این خبر رسیده بود که او تا جای ممکن در برابر استفاده از فناوری پرده سبز مقاومت کرده و در لوکیشن‌های واقعی فیلم‌برداری کرده است.

حالا هم ژا در گفت‌وگویی با «فندانگو» اشاره کرده است که طول نماهای فیلمی که برای مارول ساخته، بسیار طولانی‌تر از استانداردی است که برای این فیلم‌ها جا افتاده؛ البته که هیچ نمایی از «ایترنل‌ها» نیست که به اندازه برخی نماهای «سرزمین خانه‌به‌دوشان» باشد ولی هدفش این بوده که به تصاویر اجازه نفس‌کشیدن بدهد: «برای این فیلم خاص، آن‌چه مرا به آن علاقه‌مند کرد و دلیلی که استخدام شدم این بود که تجربه بصری فیلم، باید به اندازه کافی برای تماشاگر دربرگیرنده می‌شد تا باور کند که این ابرقهرمان‌ها هفت هزار سال است که روی زمین به‌سر می‌برند. برای همین از شیوه‌ای برای گرفتن تصاویر استفاده کردم که آن را به‌نوعی انسان‌شناسانه می‌دانم. دوربین‌ها انگار به زمین چسبیده‌اند و حرکت‌ها بسیار طبیعی‌اند. ما از لنزهای باز استفاده کردیم و عمق میدان را به کار گرفتیم. هدف این بود که تماشاگر فضا و زمان داشته باشد و بتواند در محتوای هر نما و صحنه کاوش کند؛ و در نتیجه، به جمع‌بندی خودش از رابطه میان شخصیت‌ها و فضایی برسد که در آن به‌سر می‌برند.»

کلویی ژا در توضیح بیش‌تر می‌گوید: «ما در پردازش نماها با دوربین خیلی مکث و تامل کردیم، چه در فصل‌های اکشن و چه زمانی که شخصیتی در دهکده یا مکانی دیگر قدم می‌زند. دائم این موضوع را بررسی می‌کردیم که قبل از کات زدن چه‌قدر می‌توانیم روی هر نما مکث کنیم. هیچ محدودیتی در به‌کارگیری ابزار نداشتیم و برای همین خیلی مهم بود که محدودیت‌هایی در نظر بگیریم. به همین خاطر ابتدا به زبان مورد نظرمان رسیدیم و سپس دقیقاً از آن پیروی کردیم. بخشی از زبان هم این بود که در چنین فیلمی تا جای ممکن روی هر نوع نما و صحنه‌ای درنگ کنیم.»

ماجراهای «ایترنل‌ها» پس از وقایع «انتقام‌جویان: پایان بازی»/ Avengers: Endgame روی می‌دهد و درباره گروهی از ابرقهرمان‌های فناناپذیر است که باید دست‌به‌دست هم بدهند تا بتوانند نژادی بیگانه با عنوان دیویئنت‌ها را متوقف کنند. ژا می‌گوید چون داستان فیلمش هم در سده‌های مختلف می‌گذشت، بیش‌تر اهمیت داشت که طول هر نما افزایش پیدا کند و شیوه فیلم‌سازی تا جای ممکن تماشاگر را در جهان داستانی غوطه‌ور کند.

ژا در بخش دیگری می‌گوید: «در این فیلم شما تاریخچه‌ای هفت هزار ساله را مرور می‌کنید. برای همین سبک دیجیتال یکسانی را برای فصل‌های اکشن، جلوه‌های بصری و حتی اسطوره‌شناسی سِلِسشال‌ها در کیهان در نظر گرفتم تا ثبات و سازگاری را هم تصویر کنم. پس می‌خواستم توامان زمینی و خیالی احساس شود.»

  • ایندی‌وایر