هنروتجربه-سعیدحضرتی: کاوه مظاهری تهیه کننده فیلم کوتاه «باغ وحش» می‌گوید در جشنواره فیلم کوتاه تهران مناسبات خاصی مدنظر قرار می‌گیرد و پیش‌بینی موفقیت یا عدم موفقیت یک فیلم به عوامل مختلفی بستگی دارد و عملا قبل از اعلام برندگان غیرقابل پیش‌بینی است. هیات داوران و سلیقه‌های آنها هم‌ نقش تعیین کننده‌ای دارد و طبیعتا نگاه هر یک از آنها در موفقیت فیلم نقش دارد. ضمن آنکه ۹۵ درصد داوران، حداقل در ۲۰ سال اخیر از سینمای بلند انتخاب شده‌اند و از جریان فیلم کوتاه بی‌اطلاع هستند و معمولا اتفاقی که می‌افتد با روند فیلم کوتاه همخوانی ندارد و کیفیت فیلم‌های برگزیده محل سوال و مناقشه است.

کاوه مظاهری که فیلم کوتاه «باغ وحش» به کارگردانی نفیسه زارع و با تهیه‌کنندگی او در سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد درباره این همکاری به خبرنگار سایت هنروتجربه گفت: تدوین و مشاور پروژه فیلم کوتاه «باغ وحش» را پویان شعله‌ور، همسرم بر عهده داشت و از ابتدا در جریان این پروژه بودم. این فیلم تنها فیلم کوتاهی است که من به عنوان تهیه‌کننده در آن نقش داشتم و در سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور دارد. تهیه‌کنندگی بخش زیادی از فیلم بر عهده کارگردان بود و من از یک جایی به بعد وارد پروژه شدم.

او با اشاره به اینکه داستان و فیلم «باغ وحش» با سلیقه من همخوانی داشت و این همکاری شکل گرفت اضافه کرد: من در حد فیلمنامه «باغ وحش» با کارگردان صحبتی داشتم و در بخش‌های دیگر آن نقشی نداشتم. پیشنهادات زیادی در حوزه فیلم کوتاه می‌شود که خیلی از مواقع حرف و فضای فیلم با سلیقه من همخوانی ندارد اما به نفیسه زارع به عنوان کارگردان خیلی امیدوارم و فیلم «باغ وحش» در قیاس با فیلم قبلی او پیشرفت بسیار زیادی داشته و به نظرم این روند ادامه خواهد داشت و با خواندن فیلمنامه جدید زارع متوجه این پیشرفت در کار او شدم.

کارگردان فیلم سینمایی «بوتاکس» در پاسخ به این سوال که «باغ وحش» در دوره سی و هشتم جشنواره مورد توجه قرار خواهد گرفت یا خیر عنوان کرد: در جشنواره فیلم کوتاه تهران مناسبات خاصی مدنظر قرار می‌گیرد و پیش‌بینی موفقیت یا عدم موفقیت یک فیلم به عوامل مختلفی بستگی دارد و عملا قبل از اعلام برندگان غیرقابل پیش‌بینی است. هیات داوران و سلیقه‌های آنها هم‌ نقش تعیین کننده‌ای دارد و طبیعتا نگاه هر یک از آنها در موفقیت فیلم نقش دارد. ضمن آنکه ۹۵ درصد داوران، حداقل در ۲۰ سال اخیر از سینمای بلند انتخاب شده‌اند و از جریان فیلم کوتاه بی‌اطلاع هستند و معمولا اتفاقی که می‌افتد با روند فیلم کوتاه همخوانی ندارد و کیفیت فیلم‌های برگزیده محل سوال و مناقشه است.

مظاهری راجع به اسکار کوآلیفاید شدن جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: در این باره بارها صحبتی می‌شود که اشتباه است. منتخب بخش بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه تهران به اسکار معرفی خواهد شد و نه بخش ملی جشنواره. این اتفاق هیچ تاثیری در بخش ملی جشنواره و اصولا بالارفتن کیفیت جشنواره نخواهد داشت. خیلی از فیلم‌های فوق‌العاده‌ای که در جشنواره‌های معتبر هم جایزه می‌گیرند، به دلیل ملاحظات خاصی که در ایران هست امکان رقابت و انتخاب شدن در بخش بین‌الملل جشنواره را ندارند.

وی درباره «سفیدپوش»، اولین فیلم منتخب جشنواره فیلم کوتاه تهران  برای رقابت در اسکار عنوان کرد: هم فیلم «سفیدپوش» و هم فیلم کوتاه قبلی رضا فهیمی را خیلی دوست دارم و انتخاب درستی است. اما مسئله اصلی اسکار مسئله پول است و کیفیت فیلم‌ها در مراحل بعدی قرار می‌گیرد. باید کمپین تبلیغاتی برای فیلم در نظر بگیرید و  هزینه‌های زیادی در حدود ۵۰ هزار دلار برای فیلم صورت بگیرد تا در سطح ۲۰ فیلمی که برای آن تبلیغات می‌کنند قرار بگیرید و از بین آنها فیلم‌هایی نامزد می‌شوند. برای راه‌یابی به لیست نهایی پول زیادی باید خرج شود و استراتژیست حرفه‌ای این مراحل را انجام دهد.

کارگردان فیلم کوتاه «شهربازی» در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ این سوال که با توجه به آنکه اکران سینمایی «بوتاکس» در «هنروتجربه» به پایان رسیده، از اکران آن رضایت داشتید بیان کرد: متناسب با شرایط کرونایی موجود اکران «بوتاکس» در سینماهای «هنروتجربه» راضی‌کننده بود. باید توجه داشت که «بوتاکس» قطعا فیلم مخاطب عام سینما نیست و انتظار انبوهی از مخاطبان برای دیدن فیلم، واقع‌بینانه نیست. با این وجود «هنروتجربه» برای اکران فیلم نهایت همکاری را داشت و استقبال از فیلم از انتظار خودم بیشتر بود.

مظاهری یادآور شد: اکران آنلاین «بوتاکس» همچنان ادامه خواهد داشت و برای مخاطبینی که به هر دلیلی موفق به دیدن فیلم در سینماها نشدند در دسترس است.

کارگردان فیلم کوتاه «روتوش» با اشاره به اتمام فیلمنامه جدید خود اظهار کرد: فیلمنامه «خداحافظ گلابی‌ها» به اتمام رسیده است و ممکن است نام آن تغییر کند به این دلیل که این عنوان خیلی محبوب تهیه‌کننده‌ها نیست. فضای شهری مدرن فیلمنامه با «بوتاکس» متفاوت است اما جهان‌بینی دو فیلم تفاوتی ندارد.

کاوه مظاهری در پاسخ این سوال که همکاری با سوسن پرور در این فیلم هم ادامه خواهد داشت توضیح داد: قبل از «بوتاکس»، سوسن پرور را از نزدیک نمی‌شناختم اما پس از فیلم یکی از بهترین دوستان من است. قطعا اگر پیش بیاید همکاری ادامه خواهد داشت.