هنروتجربه-سعیدحضرتی: سینا محمدیان کارگردان فیلم کوتاه «گجو» می‌گوید برچسب فیلمهای هنری و خاص زدن به فیلمهایی که در سینماهای «هنروتجربه» اکران می‌شوند نادرست و به دور از انصاف است. بسیاری ازین فیلمها در صورت تبلیغات مناسب، توانایی جذب مخاطبان گسترده‌ای را دارند. مخاطبین امروز دسترسی سهل و آسانی به فیلمهای مهم و هنری و روز جهان دارند و برای اقناع آنها نمی‌توان به فرمول کلیشه‌ای برخی فیلمهای بدنه اکتفا کرد. دیده شدن فیلمهایی که در سینماهای «هنروتجربه» اکران می‌شوند در نهایت باعث بالارفتن سلیقه مردم و در نهایت به نفع سینمای ایران است.

در خلاصه داستان «گجو» آمده است: «ما قرار بود اسباب‌هایمان را بِکشیم؛ خاکسترهای یخچال و کمد روی زمین ریخته باشند و ما به دور لامپ، زیرِ نور زرد رنگی پرواز کنیم.»

سینا محمدیان نویسنده و کارگردان فیلم کوتاه «گجو» درباره این فیلم به خبرنگار سایت هنروتجربه گفت: فیلم کوتاه «گجو» دومین فیلم حرفه‌ای من است که کارگردانی کردم و قبل از آن هم دو فیلم کوتاه دیگر نیز ساختم. از طرح و ایده اولیه تا نگارش نهایی فیلمنامه «گجو»، هشت ماه زمان برد. ایده محوری «گجو» برگرفته از اتفاقی است که برای خودم اتفاق افتاده بود و در زمان نگارش فضا را کمی تغییر دادم و سعی کردم داستان را به گونه‌ای روایت کنم که برای همه مخاطبین قابل درک و دریافت باشد. عوامل «گجو» از دوستان صمیمی من هستند و در ساخت این فیلم نهایت همکاری را با من داشتند.

این نویسنده و کارگردان با اشاره به اینکه ساخت فیلم خوب جدای از مسائل مالی که تعیین‌کننده و مهم است، نیاز به عزم، جدیت و زحمتی دارد که بسیار سخت اما شیرین است، افزود: در فیلم کوتاه به طور معمول برگشت سرمایه‌ای وجود ندارد و باید خطر این مهم را به جان خرید تا بتوان فیلمی درخور ساخت‌. هدف من از ساخت فیلم کوتاه، ساخت فیلم بلد سینمایی است و در فیلم کوتاه، آزمون و خطا می‌کنم تا برای ساخت فیلم بلند تجربه و دانش بیشتری داشته باشم. هرچقدر در فیلم کوتاه سختی بیشتری متحمل شوید در آینده با اعتمادبه‌نفس و مسلط‌ تر فیلم خواهید ساخت.

کارگردان فیلم کوتاه «حلزون» درباره دلیل انتخاب مریم مقدم در نقش اصلی «گجو» توضیح داد: فکر  می‌کنم «گجو» اولین فیلمی است که مریم مقدم در مدیوم فیلم کوتاه بازی کرده است. بازی مریم مقدم را در فیلمهای مختلفی دیده بودم و نوع و جنس بازی او برایم جذاب بود. دوستانم بازی مقدم را در «قصیده گاو سفید» دیده بودند و بر این نظر بودند که ایشان مناسب نقش محوری «گجو» است و دقیقا هم درست بود. مقدم ذهنیت کارگردانی هم دارد و سر صحنه فیلمبرداری کمک زیادی به من کرد. با مقدم درباره جزئیات فیلمنامه صحبت‌های زیادی داشتیم که همه چیز واقعی و در راستای فیلمنامه باشد.

او همچنین بیان کرد: محمد روحبخش از زمان نگارش فیلمنامه و سر صحنه فیلمبرداری طرف مشورت من بود. همکاری او، مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها که هر سه ذهنیت کارگردانی دارند برای من یک شانس بزرگ بود که سعی کردم از نظرات آنها بیشترین بهره را در جهت بالابردن کیفیت فیلم ببرم. بهتاش صناعی‌ها دلسوزانه در مرحله پست پروداکشن با من همراه بود و نظرات او هم در بهتر شدن فیلم تاثیرگذار بود.

این نویسنده و کارگردان با اشاره به اینکه اسکارکوالیفاید شدن جشنواره اتفاق مهم و بزرگی است و این جشنواره مهم‌ترین جشنواره در حوزه فیلم کوتاه است درباره فیلمهای دوره سی و هشتم جشنواره فیلم کوتاه تهران اظهار کرد: تا امروز فیلمهای داستانی که دیدم قابل قبول است گرچه سلیقه من ممکن است با فیلمهایی همخوانی نداشته باشد و فضا، نوع روایت و کارگردانی برخی فیلمها مورد پسند من نباشد. به نظرم در مجموع تا به امروز کیفیت فیلمهای امسال جشنواره به نسبت سال گذشته پایین‌تر است و برای نظر قطعی باید تا اتمام جشنواره صبر کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه اکران فیلم کوتاه در سینماهای «هنروتجربه» کمک بزرگی به فیلمسازان و شناساندن هرچه بیشتر مدیوم فیلم کوتاه به مخاطبین داشته، افزود: «هنروتجربه» خلاء بزرگی را در حوزه فیلم کوتاه پر کرد و باعث شد مخاطبین عام سینما هم امکان دیدن فیلمهای با کیفیت و خوب را داشته باشند. به مرور و پس از گذشت سالها از اکران بسته فیلم‌های کوتاه، مخاطبین بیشتری جذب آن شدند. این همه در شرایطی اتفاق افتاده که تبلیغات فیلم‌های «هنروتجربه» به نسبت فیلمهای بدنه بسیار محدودتر بوده و امیدوارم تبلیغات گسترده‌تر و سالن‌های نمایش بیشتری در اختیار موسسه «هنروتجربه» قرار بگیرد. فکر می‌کنم هر فیلمسازی از جمله خود من از اکران فیلم در سینماهای «هنروتجربه» استقبال می‌کند و امیدوارم «گجو» در آینده شانس اکران در «هنروتجربه» را داشته باشد.

سینا محمدیان در پایان تصریح کرد: برچسب فیلمهای هنری و خاص زدن به فیلمهایی که در سینماهای «هنروتجربه» اکران می‌شوند نادرست و به دور از انصاف است. بسیاری ازین فیلمها در صورت تبلیغات مناسب، توانایی جذب مخاطبان گسترده‌ای را دارند. مخاطبین امروز دسترسی سهل و آسانی به فیلمهای مهم و هنری و روز جهان دارند و برای اقناع آنها نمی‌توان به فرمول کلیشه‌ای برخی فیلمهای بدنه اکتفا کرد. دیده شدن فیلمهایی که در سینماهای «هنروتجربه» اکران می‌شوند در نهایت باعث بالارفتن سلیقه مردم و در نهایت به نفع سینمای ایران است.