هنروتجربه-سپیده شریعت رضوی: بهروز نشان می گوید مخاطبان با هر بار تماشای فیلم سینمایی «دشت خاموش» که جزو آن دسته از آثاری است که داستانی روان دارد، نکته‌ای تازه کشف می کنند.

بهروز نشان تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سایت «هنروتجربه»، با اشاره به اینکه این روزها فیلم‌هایی که در سینمای «هنروتجربه» روی پرده است، هر کدام دارای نقاط قوتی هستند و «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی و تهیه‌کنندگی سعید بشیری هم از این قاعده مستثنی نیست، بیان کرد: «دشت خاموش» به همت یک تهیه‌کننده فرهنگی و کارگردانی کاربلد ساخته شده و توانسته است در جشنواره‌های خارجی موفقیت‌های زیادی را کسب کند.

وی ادامه داد: همچنین اینکه «دشت خاموش» در «هنروتجربه» اکران شده است تا علاقه‌مندان به هنر هفتم بتوانند در ایران هم این فیلم سینمایی را تماشا کنند، جای شکر دارد.

تهیه‌کننده «کیارستمی و عضای گمشده» با اشاره به اینکه «دشت خاموش» به لحاظ ساختاری، ساختاری متفاوت در نوع روایت و گونه‌ای از فیلمبرداری دارد، اظهار کرد: مسعود امینی‌تیرانی فیلمبردار این فیلم سینمایی به خوبی از عهده کار خود برآمده و توانسته است جایزه بهترین فیلمبردار سال آسیا را هم کسب کند اما نکته ای که بیشتر تمایل دارم بدان اشاره کنم این است که باید چاره‌ای اندیشه شود تا اینگونه فیلم‌ها در داخل نیز به خوبی دیده شوند.

نشان ادامه داد: البته این مساله مستلزم این است که دستگاه‌هایی که در حوزه فرهنگ و هنر فعالیت می‌کنند در کنار یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند و تلاش کنند تا اینگونه فیلم‌ها که با زحمات بسیار و گاها با هزینه‌های معقول ساخته می‌شود به دست مخاطبان خودشان که مردم ایران زمین هستند، برسد.

وی تاکید کرد: سازمان صداوسیما، کانون پرورش فکری، حوزه هنری، سازمان تبلیغات اسلامی و حتی مجموعه‌هایی مانند وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان می‌توانند در این هم‌افزایی به سینما کمک کنند تا فیلم‌ها بدست مخاطبان برسد قطعا ما اگر از توسعه اقتصادی در کشور صحبت می‌کنیم و علاقه‌مندیم معضلات اجتماعی را به راحتی پشت سر بگذاریم، بهتر است به حلقه مفقوده در کشور یعنی فرهنگ و هنر که راس آن سینماست، توجه کنیم.

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به اینکه سینما علاقه‌مندان زیادی در طیف‌ها و رده‌های سنی مختلف جامعه یعنی کودکان، نوجوانان و میانسالان دارد که به سینما اعتماد کرده‌اند، تصریح کرد: امیدوارم مسئولان و مدیران با سیاستگذاری‌های مناسب تلاش کنند که ما مجددا شاهد روزهای شلوغ سینما باشیم. از سوی دیگر حال که فیلم‌هایی مانند «دشت خاموش» توانسته‌‌اند در خارج از کشور اتفاقات خوبی را رقم بزنند و موفقیت‌های بیشماری را کسب کنند، بهتر است همگی دست به دست هم بدهیم تا مردم بتوانند این فیلم را در سینماهای ایران ببینند.

نشان افزود: لازم می‌دانم از دوستان رسانه و منتقدان درخواست کنم که از آثاری که با دغدغه فرهنگی ساخته و در «هنروتجربه» اکران می‌شوند، حمایت کنند تا اینگونه از آثار بتوانند به مخاطبان ایرانی نیز برسند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های با بیان اینکه «دشت خاموش» با ساختار متفاوتی‌تری از سینمای ایران ارائه شده و حرف‌های دیگری برای گفتن دارد که شاید این ویژگی در فیلم‌های دیگری که در جشنواره‌های مختلف جوایزی را کسب کرده‌اند، کمتر وجود داشته باشد، مطرح کرد: تفاوت در نوع بیان داستان و جنس فیلمبرداری به کارگردان کمک کرده که آنچه را که بدان علاقه‌مند بوده است، پیاده کند.

تهیه‌کننده «پسران دریا» با اشاره به اینکه اصولا عده‌ای فیلم‌های ایرانی را که در فستیوال‌های خارجی پذیرفته می‌شوند، متهم به سیاه‌نمایی می‌کنند، گفت: این اتهام اصلا درست نیست و متاسفانه بیشتر سوتفاهمی است که پدید آمده است به عنوان مثال «دشت خاموش» که در فستیوال‌های مهمی حضور داشته است، داستان متفاوتی دارد و روزنه‌های امید بسیاری در آن به نمایش گذاشته می‌شود در حقیقت نوع روایتی که در طول داستان «دشت خاموش» اتفاق افتاده به ظرافت های مختلفی بیان می‌شود که از نظر من این اثر جزو آن دسته از فیلم‌هایی است که در عین روان بودن و روایت خوب داستان، مخاطب می‌تواند چندین بار فیلم را ببیند و هر بار از یک زاویه دیگر فیلم را تماشا و نکته‌ای تازه را کشف کند.

نشان ادامه داد: نوع روایت و ساختار «دشت خاموش» به گونه‌ای است که از ترکیب فرهنگی تهیه‌کننده، کارگردان، فیلمبردار و همه عوامل پروژه حتی بازیگران می‌توان متوجه شد خارج از مباحث بیگ پروداکشنی که همیشه در سینمای ایران اتفاق می‌افتد یک گروه کوچک و جمع و جور به دنبال ساخت یک فیلم خوب بودند و از نظر من قطعا از روز اول هدفشان این نبوده است که این اثر را برای شرکت در فستیوال‌های خارجی بسازند اما پس از آن پیگیری عوامل و لطف خدا باعث موفقیت این فیلم در جشنواره‌های خارجی شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه مسایل جوامع کارگری همیشه در همه کشورها مطرح بوده است، مطرح کرد: متاسفانه سال گذشته در ایران نیز صنوف کارگری با مشکلات متعدد درگیر بودند به عنوان مثال کارگران هفت تپه تا مدت‌ها به تظاهرات مسالمت‌آمیز خود ادامه دادند تا حرف خود را به گوش مسئولان نظام برسانند از این دست موضوعات در جوامع مختلف بسیار رخ می‌دهد اما به این دلیل در ایران پررنگ‌تر است که ما به سینماگران و هنرمندان اجازه نمی‌دهیم سوتفاهم‌های پیش آمده را تسهیل کنند.

این تهیه‌کننده سینما با بیان اینکه اگر مدیر یا مسئولی فیلم‌هایی از جنس «دشت خاموش» را تماشا و آن را از زاویه دیگری نگاه کند، متوجه می‌شود که چه قدر حق و حقوق کارگران می‌تواند ضایع شود، اظهار کرد: ای کاش سر موضوع هفت تپه به هنرمندان اجازه داده بودند به این مساله ورود پیدا کنند تا درد کارگران را آنگونه که شاید و باید به مدیران نشان بدهند و آن‌ها زودتر به این موضوع پی ببرند که خواسته کارگران چیست.

نشان ادامه داد: از سوی دیگر زمانی که به یک هنرمند اجازه داده می‌شود که داستانی را روایت کند، می‌تواند به زندگی شخصی افراد وارد شود و ببیند چه اتفاقاتی در خانواده آن‌ها رخ داده است و اعضای آن با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گفته وی، مدیران باید هنرمندان را تشویق کنند تا بدین سمت حرکت کنند و مشکلات این چنینی را بیشتر به نمایش بگذارند تا پرده نمایش و سینما معیاری باشد برای آنکه بتوان دریچه‌ای به زندگی واقعی آدم‌ها باز کرد.

نشان در پایان با اشاره به اینکه «دشت خاموش» فیلمی شایسته تجلیل است، بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم همه مخاطبان سینما این فیلم را که گونه‌ای متفاوت از سینمای ایران در روایت و ارایه تصاویر است، در سینماهای «هنروتجربه» تماشا کنن

برچسب‌ها: