هنروتجربه-سعیدحضرتی: رضا شاد کارگردان فیلم کوتاه «هشت سالگی» که در سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت می‌گوید وجود «هنروتجربه» برای سینمای مستقل به شدت لازم و ضروری است. سالها است فیلمهای اکران شده در موسسه «هنروتجربه» را دنبال می‌کنم و انگیزه بسیار زیادی به ما می‌دهد. تاثیر «هنروتجربه» در سینمای امروز ایران غیرقابل انکار است و امیدوارم این روند با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند. قطعا من هم مثل همه فیلمسازان علاقه دارم فیلمم در «هنروتجربه» اکران شود و متوجه نظرات مخاطبین بیشتری شوم.

رضا شاد کارگردان فیلم کوتاه «هشت سالگی» درباره این فیلم به خبرنگار سایت هنروتجربه گفت: «هشت سالگی» سومین فیلم داستانی من است و تا قبل از این بیشتر در فضای تجربی کار کردم. سعی کردم در این فیلم داستان ساده و روانی را روایت کنم و بخش اصلی فیلم حسی و نزدیکی مخاطب به کاراکتر اصلی فیلم باشد. کاراکتر اصلی فیلم پسربچه‌ای است که سفری را آغاز می‌کند و برگه حضانت خود را برای پدرش می‌برد و امید دارد کنار پدر خود بماند.

وی با اشاره به اینکه شش ماه زمان صرف نگارش فیلمنامه «هشت سالگی» شده است، افزود: فکر می‌کنم برای نگارش فیلمنامه داستانی باید زمان بیشتری را در نظر گرفت و در طول زمان بازنویسی‌های مکرری را انجام داد تا کیفیت نهایی کار بهتر شود. من فیلمنامه را برای دوستانی که تخصصی در فیلم و فیلمنامه ندارند می‌فرستم و آنها کمک زیادی به من می‌کنند و پیشنهادات خیلی خوبی می‌دهند. البته برای کسانی که متخصص هستند هم می‌فرستم و گپ و گفت و مشورت‌هایی درباره ایده محرک و ریزه‌کاری‌های فیلمنامه داریم.

این نویسنده و کارگردان جوان درباره بازیگر کودک فیلم و انتخاب او توضیح داد: انتخاب درست بازیگر کودک و کار با او بسیار سخت است و باید ارتباط درستی را با او برقرار و با زبان او صحبت کنید. فراخوانی را برای انتخاب بازیگر منتشر کردیم و بچه‌هایی آمدند و برایم مهم بود بازیگر نقش پسربچه به لحاظ فیزیکی و حسی به فیلمنامه نزدیک باشد. بر همین اساس آرتین مرادی، برای بازی در نقش نویدِ «هشت سالگی» انتخاب شد و با گفت‌وگوها و ارتباط با او متوجه هوش بالای او شدم. سه بار در هفته و مجموعا سه ماه تمرین داشتیم و آرام آرام دوست شدیم و فیلمنامه را برای او خواندم.

شاد فیلمسازی و کار در حوزه فیلم کوتاه را متضمن شناخت و آموزش درست دانست و اضافه کرد: متاسفانه پیش می‌آید که آموزش‌های داده شده به علاقه‌مندان حوزه فیلم کوتاه اشتباه است و هرکسی که می‌خواهد در این زمینه کار کند باید وقت و انرژی زیادی صرف کند. من خودم به کلاس‌های خصوصی و کلاس‌های انجمن سینمای جوانان رفتم و در این میان سعی کردم تجربه کسب کنم. اکثر فیلمهای نمایش داده شده در جشنواره فیلم کوتاه به لحاظ تکنیک و مسائل فنی قابل قبول و خوب بودند اما از نظر روایت و پرداخت ضعف داریم که این نکته شامل حال من هم می‌شود. باید با مطالعه و تجربه کردن و فیلم دیدن این مهم را رفع کرد.

او با اشاره به اینکه قبل از این دستیاری فیلمبرداری انجام می‌دادم و از این حوزه شناخت دارم، درباره نحوه همکاری با مهدی رضایی فیلمبردار «هشت سالگی» اظهار کرد: به دلیل شناختم از حوزه فیلمبرداری خیلی راخت با فیلمبردار ارتباط برقرار می‌کنم و درباره دیدگاه خودم با او راحت ارتباط برقرار کنم. مهدی رضایی مدیر فیلمبرداری «هشت سالگی» به شدت تیزهوش و فعال است، فیلم زیاد می‌بیند و تجربه‌های خیلی خوبی کرده و با وجود رفاقت قدیمی این فیلم اولین همکاری ما بود. جلسات زیادی راجع به نور، زمان فیلمبرداری، دوربین روی دست، لنز و … داشتیم و در طول کار از او آموختم و نگاه او را دوست داشتم و اعتماد متقابلی بین ما شکل گرفت.

رضا شاد درباره اهمیت اکران فیلمهای کوتاه در سینماهای «هنروتجربه» گفت: وجود «هنروتجربه» برای سینمای مستقل به شدت لازم و ضروری است. سالها است فیلمهای اکران شده در موسسه «هنروتجربه» را دنبال می‌کنم و انگیزه بسیار زیادی به ما می‌دهد. تاثیر «هنروتجربه» در سینمای امروز ایران غیرقابل انکار است و امیدوارم این روند با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند. قطعا من هم مثل همه فیلمسازان علاقه دارم فیلمم در «هنروتجربه» اکران شود و متوجه نظرات مخاطبین بیشتری شوم.

«هشت سالگی»/ فیلمنامه‌نویس و کارگردان: رضا شاد- فیلمبردار: مهدی رضایی- تدوینگر: نیما شاعری- صدابردار: امیرعباس زاهدی- صداگذار: گیسو آزادروش- تهیه‌کننده: لیلا گلدوست، رضا شاد- تهیه شده در: موسسه هنری کاکتوس- بازیگران: آرتین مرادی، علیرضا مهران.

خلاصه داستان: «پسربچه‌ای هشت ساله برگه حضانت خود را برای پدرش می‌آورد، به این امید که  در کنار او بماند.»

برچسب‌ها: