
«هنروتجربه»-سپیده شریعت رضوی: سیاوش چراغیپور می گوید ۵ فیلم کوتاه بسته «پنجگان کوتاه» آثار دیدنی و خوبی با رنگ، عطر و طعم بومی و فولکلور هستند چراکه در مناطق مختلف ایران از جمله کردستان، کرمان و… تولید شدهاند و به لحاظ نگاه فیلمسازی دارای یک رنگ و بو هستند.
سیاوش چراغیپور بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در گفتگو با خبرنگار سایت «هنروتجربه» با اشاره به اینکه اساسا اکران فیلم کوتاه اتفاق جذاب و خوشایندی است، بیان کرد: اساسا اولین خواسته هر فیلمی این است که دیده شود و این دیده شدن توسط مخاطبان میتواند اتفاقات بسیار خوبی در روند رشد فیلمساز و یا جریان فیلمسازی داشته باشد زمانی که از جریان فیلم کوتاه صحبت میکنیم باید به این نکته توجه کنیم که ما جوانهای پُر شور و شوق در عرصه فیلمسازی کوتاه داریم که وقتی میبینند فیلمهایشان اکران و توسط مردم دیده میشود، تشویق میشوند که این حرفه را به صورت جدی و بیشتر دنبال کنند.
وی ادامه داد: به هر حال فیلمساز فیلم کوتاه اگر قرار باشد اثر خود را تنها در جمع خانواده، دوست و مهمان به نمایش بگذارد اتفاقی برایش رخ نمیدهد چراکه اساسا هنر در بحث و گفتگو میان مخاطبان میتواند رشد کند و نقاط ضعف و قوتش آشکار شود.
بازیگر «لب خط» با اشاره به اینکه اکران فیلمهای کوتاه در قالب یک بسته توسط موسسه «هنروتجربه» اتفاق ویژهای است، گفت: البته بخشی از این اتفاق توسط موسسه «هنروتجربه» رخ داده است که نیازمند قدردانی و تشکر از سیاستگذاران آن است اما بخش دیگر این اتفاق توسط جریان فیلم کوتاه رخ داده است.
چراغیپور در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اکران بسته «پنجگان کوتاه» در سینماهای «هنروتجربه» تصریح کرد: فیلمهای این بسته نه به لحاظ موضوعی بلکه به لحاظ نگاه فیلمسازی یک رنگ و بو دارند و در یک دسته قرار گرفتهاند یعنی وقتی مخاطب به تماشای این گونه آثار می نشیند یک فیلم از ژانر جنایی، یک فیلم از ژانر اجتماعی و… را نمیبیند بلکه فیلمها تقریبا در یک ژانر دستهبندی میشوند که از نظر من اتفاق ویژهای است.
وی افزود: ۵ فیلم کوتاهی که من در این بسته تماشا کردم، علاوه بر آنکه در فستیوالهای بینالمللی شرکت کرده و موقعیتهای درخشانی را بدست آوردهاند، آثار دیدنی و خوبی با رنگ، عطر و طعم بومی و فولکلور هستند چراکه در مناطق مختلف ایران از جمله کردستان، کرمان و… تولید شدهاند. ما در این آثار با فرهنگ و زبان منطقه و آنچه که دغدغه فیلمسازان برآمده از آن جامعه است، آشنا میشویم همچنین نکته بسیار مهم این است که فیلمساز به تهران نیامده است که یک فیلم تهرانی بسازد چراکه تهران به اندازه خودش فیلمساز دارد و این جریان جذاب است.
بازیگر «گیجگاه» درباره فیلم کوتاه «داغی» به کارگردانی فاطمه محمدی توضیح داد: «داغی» به موضوع فرهنگ طالبان و طالبانی پرداخته که برای ما آشنا است این فیلم کوتاه به چند همسری اشاره و حکایت از این موضوع دارد که طالبان ذرهای برای شان و شخصیت زن در خانواده و در اجتماع ارزش قایل نیست.
چراغیپور افزود: اگرچه موضوع «داغی» به لحاظ آنچه که سالهاست با آن آشنا هستیم موضوع جدیدی نیست اما فاطمه محمدی اتفاقات جدیدی را در این فیلم کوتاه رقم زده و غافلگیری ایجاد کرده است که تماشاچی باید ببیند. با وجود آنکه این فیلم پایانبندی تلخی دارد اما رگههایی از امید و عشق در آن موجود میزند همچنین علاوه بر بازیهای معقول بازیگران این اثر، صحنهپردازیهای خوب و فعال و رها بودن دوربین در سرگردانی که افراد داشتند، جزو نقاط قوت «داغی» است.
وی درباره فیلم کوتاه «ماهکان» ساخته حسام حسینی و عباس حسینزاده مطرح کرد: مشخص است که فیلمسازان این اثر دغدغه مسایل اجتماعی دارند و در ابتدای این فیلم کوتاه به موضوعی اشاره میکنند که همچنان معضل جامعه ماست یعنی مدیریت شهری هنوز نتوانسته است برای آن راه حلی پیدا میکند.
بازیگر «جنایت بی دقت» ادامه داد: همچنین «ماهکان» نشان میدهد که چه اتفاقی در نبودن مدیریت و بیمسئولیتی در قبال بخش بزرگ مردم ما که دغدغه نان بردن سر سفره خانواده را دارند، اتفاق می افتد و اگر برنامه ریزی نباشد به فجایع جبرانناپذیری تبدیل میشود. از سوی دیگر کارگردانان این اثر در خلق موقعیتهای دادسرا موفق بوده و از بازیگر خردسال و جمع بازیگران بازیهای خوبی گرفته بودند که من برای هر دوی آنها آرزوی موفقیت میکنم.
چراغیپور با اشاره به اینکه «ذبح» به کارگردانی آکو زندکریمی و سامان حسینپور که در کردستان ساخته شده، اثری قابل تحسین است، اظهار کرد: در شهر کردستان ۲ جوان درخشان در عرصه فیلمسازی داریم که من میگویم اسم این ۲ جوان باید در یادها سپرده شود چراکه یقین دارم در آیندهای نزدیک ما شاهد فیلمهای درخشان در عرصه کوتاه و بلند از این ۲ نفر خواهیم بود.
وی ادامه داد: این ۲ کارگردان در شرایط بسیار سخت کوهستانی و موقعیت جغرافیای کردستان اثری تولید کردهاند که به دغدغه اجتماعی مردم آن منطقه میپردازد و به صورت ظریف این ماجرا را در کنار روایت داستان مطرح میکند اگرچه «ذبح» داستان ساده و خطی دارد اما موقعیتهایی که بین کاراکترها اتفاق میافتد کلیدی است و مخاطب را به تفکر و تعمق وا می دارد.
بازیگر «گورکن» در ادامه به فیلم کوتاه «سفیدپوش» ساخته رضا فهیمی پرداخت و عنوان کرد: این فیلم کوتاه حقیقتا یکی از بهترین آثاری بود که من دیدم اگرچه «سفیدپوش» ریتم و ضرباهنگی کند دارد اما تماشاچی لحظهای از آن چشم برنمیدارد و جالب است بدانید که قهرمان فیلم کودکی است که در کوچه و پسکوچههای صعبالعبور روستایش قصد دارد اتفاقی انسانی و اخلاقی را رقم بزند؛ اتفاقی مانند بخشش که نبود آن یکی از مشکلات جامعه بشری ماست.
چراغیپور تاکید کرد: علاوه بر موضوع جذاب «سفیدپوش»، بازی بازیگران و فیلمبرداری کار بینظیر است و من تماشای این فیلم کوتاه را به همه مخاطب توصیه میکنم.
وی با اشاره به اینکه از تماشای فیلم کوتاه «ناطق» به کارگردانی مهرشاد رنجبر لذت برده است، توضیح داد: بزرگان میگویند اثر خوب اثری است که ردی از کارگردانی در آن دیده نشود که از نظر من «ناطق» این ویژگی را دارد. این فیلم کوتاه بسیار ساده در فضای محدود و ثابت به حکایت زن و شوهری پرداخته بود که حکایت سخت بسیاری از خانوادههای ماست.
بازیگر «جهان با من برقص» ادامه داد: همچنین اینکه کارگردان از نابازیگران بازی گرفته بود، فوق العاده بود و نشان از هوش بالای کارگردان در انتخاب بازیگران و مدیریت و رهبری آنها دارد. در نهایت باید به کارگردان بابت ساخت این اثر ایدهآل تبریک بگویم.
چراغیپور با دعوت از مخاطبان برای تماشای بسته «پنجگان کوتاه» در سینماهای «هنروتجربه» بیان کرد: هفت جوان خلاق و پُرشور از هفت خطه ایران بزرگ اقدام به فیلمسازی کرده اند و بدون آنکه اتفاق عجیب و غلوآمیزی را رقم بزنند دست بر موضوعاتی گذاشتهاند که هم رنگ و بوی بومی دارد و هم برای ما قابل درک است پس به تماشای این بسته که برای هر مخاطبی لذت بصری دارد، بنشینید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این فرهنگ باید جا بیفتد که ما در سینما فقط فیلم بلند نداریم بلکه یک ژانری در فیلمسازی و عرصه فیلمسازی کوتاه داریم که باید مورد توجه قرار بگیرد چه فیلمسازان بخواهند فیلم کوتاه بسازند و چه بخواهند آثار بلند تولید کنند، وظیفه ماست که از آنها حمایت کنیم، آثارشان را ببینیم و درباره آن حرف بزنیم همچنین متاسفانه گیشه برای آنها نیست و در جامعه ما موقعیت درستی ندارند اما ما میتوانیم با خرید بلیتهای ارزان از آنها حمایت کنیم البته من از حمایت مسئولان و سازمانهای مربوطه نمیگذرم و معتقدم دوستان باید تبلیغ این فیلمها را در تلویزیون به صورت زیرنویس و یا تیزر، در دانشگاهها مدارس و هنرستانها و در حقیقت اماکن عمومی مدنظر قرار بدهند.