
حسام حسینی:
«ماهکان» بارها بازنویسی شد/ دغدغه ما تاثیر مسائل اجتماعی بر کودکان است/ژانرهای متفاوت فیلمهای «پنجگانِ کوتاه» جذاب است
هنروتجربه-سعیدحضرتی: حسام حسینی که فیلم کوتاه «ماهکان» را به صورت مشترک با عباس حسینزاده ساخته میگوید «ماهکان» و فیلمنامههای جدیدی هم که با عباس حسینزاده نوشتهایم برای کودکان نیست بلکه درباره کودک است. برای ما، سبک و شرایط محیط زندگی کودکان بسیار مهم است.
حسام حسینی که فیلم کوتاه «ماهکان» را با محوریت کودکان به صورت مشترک با عباس حسینزاده ساخته، درباره ایده اولیه اولیه فیلمنامه به خبرنگار سایت هنروتجربه گفت: مدتها قبل یکی از دوستانم فیلمنامه سه صفحهای برای بازنویسی به من داد و پس از کار بر روی آن به فیلمنامه ۱۱ صفحهای رسیدم. او به دلیل اینکه این نسخه به کلی متفاوت با فیلمنامه ابتدایی بود، تمایلی به ساخت آن نداشت. پس از آن با عباس حسینزاده بر روی فیلمنامه «ماهکان» کار و بارها آن را بازنویسی کردیم تا به نسخه نهایی فیلمنامه رسیدیم.
وی با اشاره به اینکه من و عباس حسینزاده اولین بار به صورت اتفاقی آشنا شدیم و اولین همکاری ما در فیلم «ماهکان» شکل گرفت و پس از آن فیلمنامه «سفیدرون» را نوشتیم، درباره شیوه نگارش مشترک فیلمنامه توضیح داد: من و حسینزاده ساعتها راجع به کلیت خط اصلی داستان، کارکرد صحنهها، دیالوگها، سکانس بندی و … گفتوگو میکنیم و در نهایت با اتفاق نظر به درستترین شکل ممکن از دیدگاه خودمان میرسیم.
این نویسنده و کارگردان جوان همچنین گفت: وقتی فیلمنامه به پایان رسید، دکوپاژی که از قبل داشتیم را با بازیگران و فیلمبردار به صورت ماکت درآوردیم و عملا یکبار فیلم را ساختیم. این ماکت ساخته شده را تدوین کردیم و نقاط قوت و ضعف را با همفکری من، حسینزاده و فیلمبردار در نظر گرفتیم. هنگام فیلمبرداری ۹۰ درصد پلانهایی که مدنظر داشتیم گرفته شد و ۱۰ درصد باقی مانده به دلیل شرایط غیرقابل پیشبینی تغییر پیدا کرد.
او با اشاره به اینکه فیلمبرداری «ماهکان» پنج روز طول کشید اظهار کرد: قسمت سدمعبر و دستفروشها را در پیادهروی که در اختیار داشتیم چیدمان و فیلمبرداری کردیم. دادگاهِ «ماهکان» اما دانشگاه دخترانه بود که با امکانات صحنهای که داشتیم تبدیل به دادگاه شد.
نویسنده فیلمنامه «سفیدرون» درباره انتخاب بازیگران فیلم عنوان کرد: برای نقشهای مختلف سعی کردیم از بازیگران تئاتر استفاده کنیم و البته دستهای هم نابازیگر بودند. به برخی از بازیگران «ماهکان» در مرحله نگارش فیلمنامه فکر کرده بودیم و حتی با خود بازیگران انتخاب شده درباره نقش صحبت میکردیم و این موضوع ایدههایی هم از جانب بازیگران به دنبال خود داشت و بسیار کمک کننده بود. ماهکانِ داستان نابازیگر است و پیش از این فیلم اطلاعی از بازیگری نداشت اما برای ما بازی گرفتن از او و نابازیگرانِ دیگر بسیار جذاب بود.
حسینی در پاسخ این سوال که تجربه طراحی صحنه او چه کمکی به ساخت «ماهکان» کرده توضیح داد: این تجربهها کمک میکرد تا در زمان نگارش، فضای فیلمنامه را تصویری ببینم و با جزئیات درباره آن صحبت و بحث کنیم. در حقیقت درباره منابع نوری، لنز، پالت رنگی و … از قبل و در مرحله فیلمنامه فکر شده بود و انتقال آن به فیلمبردار بسیار راحتتر بود و سر صحنه دقیقا میدانستیم چه میخواهیم.
کارگردان «ماهکان» با بیان اینکه سبک این فیلم و فیلمنامههای مشترک نوشته شده رئالیسم اجتماعی است و علت اصلی تلاش ما برای ساختن فیلم درباره کودکان صرفا خود کودک نیست بلکه تاثیر مسائل اجتماعی بر روی آنان است، افزود: «ماهکان» و فیلمنامههای جدیدی هم که با عباس حسینزاده نوشتهایم برای کودکان نیست بلکه درباره کودک است. برای ما، سبک و شرایط محیط زندگی کودکان بسیار مهم است.
حسام حسینی در پایان با اشاره به اینکه باکس «پنجگانِ کوتاه» باکس فوقالعادهای است و متشکل از ژانرها و سبکهای گوناگون که برای مخاطبین جذاب و دیدنی است اضافه کرد: خوشحالم بعد از مدتیها امکان سینما رفتن مهیا شده و ما فیلمسازان باکس «پنجگانِ کوتاه» هم با مخاطبینِ شهرهای مختلف همراه میشویم و با آنها گپوگفتی داریم. برگزاری ورک شاپهای مختلف و پرسش و پاسخ و همراهی با مخاطبین باعث میشود فیلمساز با مخاطب رودررو شود و انتقال تجربه و دانش صورت بگیرد. ضمن آنکه فیلمساز بیواسطه متوجه ضعف و قدرت فیلم هم میشود.
«ماهکان»/ تهیه کننده: حسین فلاح، نویسنده و کارگردان: حسام حسینی، عباس حسین زاده، بازیگران: بهار حسین زاده، علیمحمد رادمنش، میثم دامنزه، فاطمه رادمنش، شراره منصورآبادی، رسول شهسواری، علیرضا رشیدی، علی حسینزاده، آنیسا قرهداغی، فریبا عطایی، میلاد اشکالی، مهزیار میرکریمی و حسین فلاح، مدیر فیلمبرداری: سیدمحمدرضا سجادیان،. دستیار اول کارگردان: جعفر نامنی، منشی صحنه: صفورا برسان، برنامهریزی: دانیال اسماعیلزاده، مدیر صدابرداری: حسن شبانکاره، تدوین: پویان شعلهور، موسیقی: فرزان بوریازاده، جلوههای بصری: سپهر کشنفلاح، طراحی و ترکیب صدا: رامین ابوالصدق، عکاس: محمدحسین مهرزادی و بیتا طیبی، طراح گریم: سارا چگینی، طراح لباس: لیلا طاهری، طراح صحنه: حسام حسینی، طراح پوستر: پریسا خدام، مدیر تولید: مهدی عباس پور، مشاور رسانه ای: فاطمه رستمی.
فیلم کوتاه «ماهکان» تهیه شده در انجمن سینمای جوان ایران دفتر کرمان، داستان خانوادهای است که برای نجات پدر از حکم اعدام، دختر بچه ۷ ساله خود را مجبور به گردن گرفتن قتل میکنند. این فیلم در بسته «پنجگانِ کوتاه» از یکم آبانماه روی پرده سینماهای «هنروتجربه» رفته است. این بسته شامل ۵ فیلم کوتاه «داغی» به کارگردانی فاطمه محمدی، «ماهکان» ساخته حسام حسینی و عباس حسینزاده، «ذبح» اثر آکو زندکریمی و سامان حسینپور، «سفیدپوش» اثر رضا فهیمی و «ناطق» به کارگردانی مهرشاد رنجبر است.