هنروتجربه: شروین طاهری یادداشتی درباره فیلم کوتاه «آداپت» ساخته کمال کچوئیان نوشت.

به گزارش سایت هنروتجربه، شروین طاهری منتقد در یادداشتی به فیلم کوتاه «آداپت» ساخته کمال کچوئیان که این روزها در بسته «شکست زمان» روی پرده سینماهای هنروتجربه است، پرداخت.

متن یادداشت به شرح زیر است:

«فیلم کوتاه آداپت در قالب لانگ تک و تقسیم صفحه نمایش برای نشان دادن همزمانی رویدادها ساخته شده است. درام عادی یا خطی به میانجی تدوین، شخصیت پردازی و متمرکز شدن بر کنشهای شخصیت، ماجرا را پیش می برد. بنابراین نظام تدوین به ماهیت رویداد جنبه ای ضروری و منطقی می بخشد.

مرکز توجه پیش بینی هایی است که نظم یا رژیم تصاویر تعیین می کنند و هرگونه تخطی از این منطق در پشت روندهای شخصیت پردازانه یا فرافکنی های بصری کتمان می شود.

آداپت از این نحوه برخورد با امر روزمره پرسش می کند. به واسطه حذف شخصیت پردازی، ریتم ثابت، تکرار وقایع در زمان-واقعی و جابه جایی شخصیتها به عنوان کنش گران عملی یکسان، می توانیم «ملال» نهفته در روزمرگی را «احساس» کنیم.

فیلم به جای «توصیف» روزمرگی، یا «روایت» آن، ملال را حسپذیر می کند. فشار «زمان» بر رفتارهای اتوماتیک بازیگران که فرصت یکسان شدن با نقش را ندارند، امکان هرگونه همذادپنداری را ناممکن می سازد. لانگ تک موفق می شود با تقلید از زمان واقعی، زمان –دراماتیک را تعلیق کند.

ما می دانیم که رویدادها در ظرف زمانی از پیش برنامه ریزی شده ای رخ می دهد، اما نمی توانیم تجربه این گذرندگی را از ادراک زمانی خارج از فیلم جدا کنیم. ملال از فیلم خارج می شود و وضعیت منفعل بیننده را دربر می گیرد. پس آداپتیشن یا انطباق زندگی و شخصیت، ناممکن به نظر می رسد. تلاش شخصیتهای داستان برای مطابقت با ضرب آهنگ زندگی تکراری محال به نظر می رسد.
لحن طئنه آمیز و بازی های کاریکاتوری بیشتر از آنکه حاصل «تمرین نقش» باشند محصول روند تولید اثراند. بازیگر فرصت ندارد نقش بازی کند، بنابراین نوعی بداهه پردازی تصادفی موقعیت او را می سازد.

فیلم لانگ تک جدیت درام را هجو می کند. تلاش فیلمساز برای هدایت مطلق فیلم، پرهیز از هرگونه تصادف که ممکن است روند فیلمبرداری را مختل کند و اجرای بی عیب نقص وارونه می شود. ما شاهد کلافگی اجراگران، ترس از تخطی بدن و نوعی معزب بودن دائمی هستیم. تمام تلاش برای «کارگردانی» روزمرگی ملال انگیز خود به تاکید و برجسته سازی آن منتهی می شود. فیلم موفق شده این تناقض بنیادین را مرئی سازد. فکر می کنم همین کافی باشد.»

«آداپت» اثر کمال کچوئیان در کنار ۵ فیلم کوتاه دیگر یعنی «خراش» ساخته مجید امینی، «مرگ تدریجی» و «سنگبال» به کارگردانی آمین صحرایی، «ورای سکوت» اثر آذر تجلی و «فیلمرغ» اثر امیرمسعود سهیلی این روزها در بسته «شکست زمان» روی پرده سینماهای هنروتجربه هستند.