هنروتجربه-سپیده شریعت رضوی: مهدی برزُکی می گوید هنروتجربه یک امیدواری را در میان فیلمسازان فیلم کوتاه ایجاد کرده است که بتوانند اثر خود تولید و آن را روی پرده سینما به نمایش بگذارند.

به گزارش سایت هنروتجربه، بیش از ۲ هفته است که از اکران بسته فیلم کوتاه «پنج‌گان کوتاه» می‌گذرد؛ بسته‌ای که شامل پنج فیلم کوتاه «داغی» به کارگردانی فاطمه محمدی، «ماهکان» ساخته حسام حسینی و عباس حسین‌زاده، «ذبح» اثر آکو زندکریمی و سامان حسین‌پور، «سفید‌پوش» اثر رضا فهیمی و «ناطق» به کارگردانی مهرشاد رنجبر است.

فیلم‌های این بسته تاکنون توانسته است نظر مثبت عده‌ای از منتقدان را به خود جلب کند همچنین هنرمندانی نیز درباره ویژگی‌های این بسته و ارتباط فیلم‌ها با یکدیگر سخن گفته‌اند.

حال مهدی برزُکی فیلمساز در جدیدترین گفتگو با خبرنگار سایت هنروتجربه، درباره اکران فیلم‌های کوتاه در یک بسته در سینماهای هنروتجربه بیان کرد: سال ۹۹ که فیلم کوتاه «عزیز» را برای اکران به سینمای هنروتجربه در قالب بسته «بازگشت کوتاه» دادم، پس از نمایش آثار متوجه شدم برخی از مخاطبان اطلاع کمی از فیلم کوتاه دارند و با مختصات آن آشنا نیستند.

وی ادامه داد: اکران فیلم‌های کوتاه در قالب یک بسته قطعا بسیار مفید است چراکه سالانه بیش از هزار فیلم کوتاه تولید و به جشنواره فیلم کوتاه تهران ارسال می‌شود اما در نهایت ۵۰ تا ۶۰ اثر انتخاب و تعداد اندکی دیده می‌شوند در حالی که این حجم از تولید فیلم کوتاه باید جایی برای عرضه و نمایش داشته باشد و تنها جایی که به فیلم‌های کوتاه اهمیت می‌دهد، هنروتجربه است.

برزُکی تاکید کرد: هنروتجربه یک امیدواری را در میان فیلمسازان فیلم کوتاه ایجاد کرده است که بتوانند اثر خود تولید و آن را روی پرده سینما به نمایش بگذارند در حقیقت نمایش فیلم کوتاه روی پرده سینما باعث شده است بسیاری از دوستانی که در این زمینه آن هم با هزینه‌های سرسام‌آور کار می‌کنند و مطلع هستند اثر کوتاه بازگشت سرمایه ندارد، به آینده امیدوار شوند.

وی با اشاره به اینکه بسته «پنج‌گان کوتاه» در کل خوب و قابل قبول است، مطرح کرد: تنوع جغرافیایی که منجر به تنوع بصری می‌شود، پرداختن به قصه‌ها، جغرافیا، زیست و آداب و رسوم بومی و تنوع آن‌ها، دوری از فضای شهری، بهره بردن از بازیگران بومی به جای استفاده از بازیگران گران قیمت سینما، داشتن مختصات فیلم کوتاه و… از جمله ویژگی‌های این بسته است.

کارگردان «عزیز» درباره فیلم کوتاه «داغی» ساخته فاطمه محمدی مطرح کرد: از آنجا که من در انتخاب و پیشنهاد بازیگران این فیلم کوتاه حضور داشتم، باید بگویم که فاطمه محمدی برای «داغی» بسیار زحمت کشیده است چراکه قصه این فیلم کوتاه در مرز افغانستان می‌گذرد و باید از بازیگران افغانستانی استفاده می کرد که انتخاب آن ها، یکدست کردن بازی بازیگران و تامین هزینه‌ها کار دشواری بود.

برزُکی ادامه داد: البته بخشی‌ از هزینه‌های فیلم توسط انجمن سینمای جوانان ایران و بخشی توسط کارگردان به سختی تهیه شد که این ارزشمند است همچنین باید گفت یکی از نقاط قوت فیلم که به موضوع نادیده گرفتن و مظلوم بودن زنان جامعه به ویژه در افغانستان می‌پردازد، ساخت آن توسط یک زن است چراکه در فضایی کار شد که جنگ و کشتار وجود دارد و فیلم حادثه‌ای است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه «ماهکان» به کارگردانی حسام حسینی و عباس حسین‌زاده را بسیار دوست داشته است چراکه قصه روان و بازی‌های خوبی دارد، گفت: «ماهکان» به مساله اجتماعی در حوزه کودک و نوجوان و اتفاقاتی که در جامعه ما در حال رخ دادن است، باز می‌گردد که کارگردانان سعی کرده‌اند موضوع را به صورت مختصر و مفید در قالب فیلم کوتاه نمایش بدهد البته ساختار «ماهکان» ساختار فیلم کوتاه نیست اما مساله را در فیلم کوتاه مطرح کرده که موفق هم شده است.

این فیلمساز افزود: مخاطب می‌تواند با موضوعی که «ماهکان» به آن می‌پردازد همذات‌پنداری کند چراکه بسیار خوب شکل اجرایی پیدا کرده است. همچنین این کار در جنوب کشور و بازیگران بومی آن منطقه کار شده که یکی از ویژگی‌های خوب «ماهکان» است.

برزُکی درباره فیلم کوتاه «ذبح» اثر آکو زندکریمی و سامان حسین‌پور که در کردستان ساخته شده است، مطرح کرد: از نظر من نمی توان موضوع «ذبح» را به مشکلات حال حاضر در جامعه تعمیم داد اگرچه این اثر مختصات فیلم کوتاه را داشت اما مانند «ماهکان» و «داغی» جهان شمول نیست و بیشتر مساله شخصی یک خانواده است.

وی ادامه داد: اخلاق و نسبت انسان با موقعیتی که در آن قرار دارد، موضوعی است که در فیلم کوتاه «ذبح» مطرح می‌شود از سوی دیگر اگرچه این فیلم کوتاه، اثری خوش ساخت با بازی‌های خوب بازیگران است اما از نظر من منطق روایی قصه مشکل دارد.

کارگردان «عزیز» با اشاره به اینکه بهترین فیلم بسته «پنج‌گان کوتاه» «سفیدپوش» ساخته رضا فهیمی است، اظهار کرد: این فیلم کوتاه مساله انسانی و اجتماعی را از زاویه نگاه یک کودک مطرح کرده است که این می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد. همچنین ساخت چنین اثری در جغرافیای خاص بسیار خوب است و قطعا می‌توان تاثیر خود را روی مخاطب بگذارد.

به گفته برزُکی، پرداخت مناسب قصه، فضاسازی خوب، بازی درست بازیگران و کارگردانی این اثر جزو نقاط قوت «سفیدپوش» است.

وی همچنین درباره فیلم کوتاه «ناطق» تصریح کرد: این فیلم کوتاه که دیالوگ ندارد و با تصویر سروکار دارد قصه زنانه ای را به تصویر می کشد اما مشکل اصلی این فیلم کوتاه ارتباط مخاطب با موضوع است همچنین نسبت فیلمساز با مساله اش تا اجرای خوب فاصله زیادی دارد، به این دلیل که رفتار و کنش شخصیت اصلی در مواجهه با مرگ همسرش باورپذیری را زیر سوال می برد و نمی دانیم آن چیزی که کارگردان در ذهنش بوده است با قصه مطابقت دارد یا نه.

برزُکی افزود: این فیلم کوتاه زیر متن خوبی دارد اما گسترش نیافته و فهم موضوع در مدت زمان فیلم کوتاه کمی سخت است ناگفته نماند که فیلمبرداری اثر خوب بود و استفاده از بازیگران بومی در جایگاه خوب ارزشمند است.

این فیلمساز در پایان با اشاره به اینکه در بحث فیلم کوتاه باید حمایت درستی شکل بگیرد که شاهد نمایش همه فیلم‌های کوتاه ساخته شده باشیم، خاطرنشان کرد: اکران فیلم‌های کوتاه نباید تنها مختص آن دسته از آثاری باشد که در جشنواره‌ها حضور پیدا می‌کنند تا همه فیلمسازان بتوانند خود را محک بزنند. اکران فیلم کوتاه نیازمند بازنگری است و باید کارگروهی برای آن شکل بگیرد و آثار را رصد کند چراکه ممکن است استعدادهایی در شهرهای دیگر ایران حضور داشته باشند که امکان آمدن به تهران را نداشته باشند.