هنروتجربه-سپیده شریعت رضوی: گلاب آدینه می‌گوید خانم مرجان اشرفی‌زاده فیلم سینمایی «آبجی» را نه بر اساس سلیقه عام روز بلکه بر اساس مشغله ذهنی‌اش ساخته و احساس کرده است باید این فیلم را بسازد همچنین از روز اول به این موضوع واقف بوده است که حتی اگر اثری بسیار استادانه و ماهرانه تولید کند، در این دوره و زمانه و در ایران مخاطب عام نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سایت «هنروتجربه»، فیلم سینمایی «آبجی» به کارگردانی مرجان اشرفی‌زاده مدتی است که در سینماهای «هنروتجربه» روی پرده رفته است.

«آبجی» نخستین فیلم مرجان اشرفی‌زاده به تهیه‌کنندگی محمد حسین قاسمی محصول موسسه فرهنگی هنری هفت هنرماندگار است که تاکنون در بیش از ۱۰ جشنواره‌ بین‌المللی به نمایش درآمده و موفق به دریافت عنوان بهترین فیلم در جشنواره‌ زنان هرات، بهترین بازیگر در جشنواره‌ فیلم پکن، بهترین بازیگر در جشنواره‌ فیلم بروکلین آمریکا و بهترین فیلم جشنواره‌ Action on film آمریکا شده است.

گلاب آدینه، معصومه قاسمی‌پور، پانته‌آ پناهی‌ها، حمیدرضا آذرنگ، بابک حمیدیان، شیرین یزدان‌بخش، سیاوش چراغی‌پور، علی استادی، احسان امانی، مهسا مهجور، آرمینه زیتون‌چیان، ادموند ملکیان و مریم داننده از جمله بازیگران فیلم سینمایی «آبجی» هستند.

با گذشت مدتی از اکران این فیلم در سینماهای «هنروتجربه» بر آن شدیم که با گلاب آدینه بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون که یکی از نقش‌های اصلی این فیلم سینمایی برعهده دارد گفتگو کنیم که در ادامه می‌خوانید.

وی در ابتدا درباره تفاوت نقش مادرِ «آبجی» با دیگر نقش‌هایی که در مقام مادر در فیلم‌های دیگری بازی کرده است، بیان کرد: تفاوت نقشی که من در «آبجی» ایفا کردم با دیگر آثاری که من در نقش مادر خانواده ظاهر شدم، همانی است که ارایه دادم و روی پرده به نمایش گذاشته شده و بهتر است منتقدان و اصحاب رسانه بگویند نقش مادر در «آبجی» با دیگر نقش‌هایی که ایفا کرده‌ام، چه تفاوتی دارد.
بازیگر «آبجی» درباره چگونگی آشنایی خود با مرجان اشرفی‌زاده کارگردان این فیلم سینمایی و حضور در «آبجی» گفت: خانم مرجان اشرفی‌زاده فیلمنامه را برایم فرستاد و زمانی که آن را خواندم، متوجه شدم با فیلمنامه بسیار خوبی روبه‌رو هستم همین موضوع انگیزه‌ای برایم ایجاد کرد که پیشنهاد بازی در «آبجی» را بپذیرم.

آدینه ادامه داد: از سوی دیگر من خواهری داشتم که در اثر ضایعه‌ای در کودکی اصطلاحا عقب مانده ذهنی بود پس با تمام آنچه که در فیلمنامه «آبجی» آمده بود، آشنا بودم چراکه تجربه‌هایی در این زمینه داشتم و حتی توانستم تجربه‌هایم را به مرجان اشرفی‌زاده نیز منتقل کنم.

وی با اشاره به اینکه در اولین قرار ملاقات با مرجان اشرفی‌زاده خواهرش را نیز همراه خود برده بوده است، مطرح کرد: زمانی که همراه با خواهرم وارد دفتر این کارگردان شدیم و او را دیدیم، من به ایشان گفتم: «سلام خانم اشرفی‌زاده این هم آبجی من». به یاد دارم خانم مرجان اشرفی‌زاده هم تعجب کرد و به نوعی شگفت زده شد که چگونه انقدر همه موارد با هم یکدست و هماهنگ شده بود و پیش می‌رفت حتی باید بگویم شاید نام فیلم نیز از همین قرار ملاقات انتخاب شد.

این بازیگر پیشکسوت با بیان اینکه خواهرش را مدتی است که از دست داده است، یادآور شد: هر زمان صحبت از «آبجی» می‌شد، خواهرم می‌گفت من نقش «آبجی» را ایفا می‌کنم که قسمت نشد.

آدینه با اشاره به اینکه بسیاری از جزییات داستان در فیلمنامه نوشته شده بود، درباره تعامل با کارگردان برای ایفای نقش خود عنوان کرد: طبق تجربه‌ای که من داشتم جزییاتی را به کارگردان منتقل می‌کردم و در تعامل با هم از آن استفاده می‌کردیم.

بازیگر «آبجی» در پاسخ به این پرسش که یکی از جزییاتی که در «آبجی» بدان پرداخته شد چه بود، تصریح کرد: به عنوان مثال سکانسی که در فیلم از تعویض لباس زیر صحبت به میان می‌آید، ما در تعامل با کارگردان بدان رسیدیم.

وی افزود: بسیاری از نکات چون برای خود مرجان اشرفی‌زاده هم قابل لمس بود در فیلم لحاظ شد در حقیقت من و کارگردان تعامل بسیار خوبی با هم داشتیم چراکه من با لحظه لحظه این شخصیت و زندگی آشنا بودم و طبیعتا پیشنهادهایم پذیرفته می‌شد البته در لحظات حساسی که کارگردان به من می‌گفت فلان کار را انجام بده به ایشان می‌گفتم شما انجام بدهید تا من متوجه شوم در عمق ذهن شما چه می‌گذرد.

بازیگر «دوباره زندگی» با اشاره به اینکه بسیاری از بازیگران دوست ندارند کارگردان برایشان بازی کند و این مساله را عیب می‌دادند، اظهار کرد: من نه تنها این موضوع را عیب نمی‌دانم بلکه آن را حُسن هم تلقی و به همه دوستان توصیه می‌کنم چراکه کارگردان به عنوان کسی که تا عمق قضیه رفته است و می‌داند چه می‌خواهد بهترین فردی است که می‌تواند بگوید چه می‌خواهد. در حقیقت کارگردان نکات لازم را می‌گوید و بازیگر با تجربه‌ها و توانایی‌های خود آن را ارایه می‌دهد.

آدینه ادامه داد: من خود را کاملا در اختیار خانم مرجان اشرفی‌زاده به عنوان کارگردان «آبجی» گذاشته بودم چراکه به عنوان بازیگر با فیلمساز به نقطه اشتراک رسیده بودیم در حقیقت من جزو آن دسته از بازیگرانی هستم که خود را به دست کارگردان می‌سپارم و اگر ببینم با کارگردانی همسو نیستم وارد کار و بازی نمی‌شوم چراکه فیلمساز دوست دارد راه خودش را برود و من به عنوان بازیگر نیز همین طور به همین دلیل بازیگری کم‌کار هستم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه قایل به این موضوع نیست که حتما با فیلمساز شناخته شده و مطرح کار کند، گفت: آن چیزی که در انتخاب یک نقش برایم اهمیت دارد فیلمنامه، نقش پیشنهادی، هماهنگ بودن با کارگردان و دستمزد است.

بازیگر «آبجی» با بیان اینکه موضوع این فیلم سینمایی بومی نیست و مربوط به نقطه یا کشوری خاصی نمی‌شود، مطرح کرد: موضوع این فیلم سینمایی جهانی و تا زمانی که بیماری‌های این چنینی ریشه‌کن شود، ابدی است حتی اگر این فیلم سینمایی را ۲۰۰ سال دیگر هم به نمایش بگذارند، جذابیت خودش را دارد و آزار دهنده نیست.

آدینه با اشاره به اینکه اگر «آبجی» ۶ سال پیش در سینما اکران می‌شد می‌توانست تاثیر دیگری روی آینده کاری مرجان اشرفی‌زاده به عنوان کارگردان و حتی بازیگران بگذارد، گفت: آن زمان من و دیگر نقش‌آفرینان نیز به عنوان بازیگر مدل دیگری بودیم و فیلمسازان می‌توانستند متوجه دیگر توانایی‌های ما شوند اما در هر صورت این اتفاق رخ نداد.

وی با اشاره به اینکه کارگردان «آبجی» فیلم را از روی دغدغه‌اش ساخته است، گفت: خانم مرجان اشرفی‌زاده «آبجی» را نه بر اساس سلیقه عام روز بلکه بر اساس مشغله ذهنی‌اش ساخته و احساس کرده است باید این فیلم را بسازد همچنین از روز اول به این موضوع واقف بوده است که حتی اگر اثری بسیار استادانه و ماهرانه تولید کند، در این دوره و زمانه و در ایران مخاطب عام نخواهد داشت.

بازیگر «زیر پوست شهر» افزود: خانم رخشان بنی‌اعتماد همیشه این نکته را یادآوری می‌کند که فیلم نمی‌سازد که ساخته باشد بلکه فیلمی می‌سازد که مساله‌ام باشد البته نباید این نکته را فراموش کرد که در پس دغدغه‌ها این موضوع نهفته است که بازار جهانی چه فیلم‌هایی از ما می‌خواهد و دوست دارد چه چهره‌ای ببیند که به نظر می‌رسد هرچه موضوع فیلم‌ها ملتهب‌تر باشد، بهتر است.

به گفته آدینه، فیلم «آبجی» که مقام مادر را یادآوری می‌کند، اثری خوب است که ۲ ماه فیلمبرداری آن به خوبی و آرامش گذشت که این موضوع نشات گرفته از خود کارگردان است و فیلم محترمانه ساخته شد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه هر نوع سلیقه هنری در سینما، تئاتر و کتاب لازم است تا افراد بتوانند بر اساس ذائقه خود آثار را انتخاب کنند، بیان کرد: آنقدر زندگی ما از زد و خورد، مرگ و میر، فجایع تلخ، تجاوز، نابسامانی‌ها و… انباشته شده است که هرروز که چشم باز می‌کنیم، دست و دلمان می‌لرزد که قرار است با چه چیزی مواجه شویم پس چون عده‌ای از مخاطبان به اندازه کافی در زندگی روزمره و در اخبار این اتفاق‌ها را می‌بینند و می‌شنوند، علاقه‌ای به دیدن فیلم‌هایی که به این موضوعات می‌پردازند، ندارند و طبیعتا نظرشان جلب فیلم‌های دیگری می‌شود اما در کنار این افراد عده‌ای هم دوست دارند خشم خود را نسبت به هر چیزی که دارند روی پرده سینما ببینند تا تخلیه شوند.

بازیگر «قصه‌ها» ادامه داد: از سوی دیگر زمانی که تهیه‌کننده‌ها می‌بینند نوع خاصی از کمدی چندین فیلم پرفروش را عرضه کرده است به سمت ساخت فیلم کمدی می‌روند و اگر متوجه شوند که فیلم خانوادگی فروش بالایی داشته است توجهشان به آن سمت جلب می‌شود در هر صورت کارشناسان باید درباره این موضوع که چه فیلم‌هایی مورد نیاز جامعه و مخاطبان است، نظر بدهند.

آدینه درباره استفاده از بازیگران چهره برای فروش فیلم‌ها و جذب مخاطب عنوان کرد: استفاده از بازیگران چهره هم بستگی به سلیقه و ذائقه بیننده دارد که البته نیازمند بحث کارشناسانه است اما تا پیش از کرونا یک زمانی بود که می‌گفتند هرچه کارگردان بگوید بعد زمانی رسید که گفتند هر چه تهیه‌کننده بگوید اما از یک جایی به بعد گفتند هر چه سینمادار بگوید. برخی از تهیه‌کنندگان می‌گویند وقتی فیلم را برای اکران می‌بریم، سینمادار می‌گوید بازیگرانتان چه کسانی هستند؟ و آیا این فیلم بازیگر چهره دارد؟

وی ادامه داد: من با بسیاری از تهیه‌کنندگان صحبت کرده‌ و گفته‌ام فلان بازیگر برای فلان نقش خوب است اما به من می‌گویند خانم آدینه سینمادار قبول نمی‌کند حتی می‌گویند با سینمادار درباره معرفی چهره جدید هم صحبت می‌کنیم، نمی‌پذیرند و می‌گویند مخاطب بیلبورد فیلم‌ها را روی سر در سینما تماشا می‌کند و در آن به دنبال بازیگر چهره است به همین دلیل تهیه‌کننده چاره‌ای ندارد که ۱۰ بازیگر را انتخاب کند و از این فیلم به آن فیلم از این اثر به اثری در شبکه نمایش خانگی ببرد.

بازیگر «زندان زنان» تاکید کرد: از سوی دیگر از آنجاکه این بازیگران خواهان دارند به تلویزیونی نمی‌آیند و می‌گویند چرا در تلویزیونی کار کنیم که هم دستمزدمان نصف دستمزد دیگر رسانه‌هاست و هم با معیارهایمان همخوانی ندارد پس عده معدودی که واقعا ۱۰ نفر بیشتر نیستند، همه جا حضور دارند و باید گفت چه کسی از پول بدش می‌آید چراکه حتی این ۱۰ بازیگر نیز با خود نمی‌گویند حال که این نقش را بازی کرده‌ام نقش بعدی را که شبیه دیگر نقش‌هایم است، بازی نکنم.

آدینه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه فیلم‌های «هنروتجربه» را دوست دارد، اظهار کرد: سانس‌های محدودی که برای فیلم‌هایی که در این موسسه اکران می‌شوند، واقعا آزاردهنده است و شاید بهترین راهکار این باشد که یکسری سینماهای خاص تنها فیلم‌های «هنروتجربه» را به نمایش بگذارند اما امیدوارم با وجود مخالفان زیادی که «هنروتجربه» دارد، برقرار بماند و حالا که هست فکری برای آن بشود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر مخاطبان سینما می‌خواهند با آرامش در کنار خانواده اثری خانوادگی را تماشا کنند که تعداد زیادی از مردم با موضوع آن دست به گریبان هستند و در عین حال آزاردهنده نیست و شما را با روحیه خوبی به فکر وا می‌دارد فیلم «آبجی» را در سینما تماشا کنند.