هنروتجربه-سعیدحضرتی: فرید ولی‌زاده طراح، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم سینمایی «تا ۱۰ بشمار» می‌گوید فضایی که موسسه «هنروتجربه» برای اکران آثار مستقل و تجربی ایجاد کرده کمک شایانی به کلیت سینمای ایران کرده و این مهم به وضوح محرز و مشخص است. «هنروتجربه» کمک کرده کارگردانانی چون کاوه مظاهری، احمد بهرامی و … در سینمای ایران به جایگاهی که درخور آنها بوده برسند. قطعا حمایت «هنروتجربه» از هر کارگردانی،  بی‌دلیل نبوده و در طی این سالها این افراد حرف‌های مهمی نه فقط در ایران که در سطح بین‌الملل داشته‌‌اند. بسیار خوشحالم که سرانجام «تا ۱۰ بشمار» در سینماهای «هنروتجربه» اکران شده است و افتخار اکران فیلم را در سینماهای «هنروتجربه» به دست آوردم.

فرید ولی‌زاده کارگردان فیلم سینمایی «تا ۱۰ بشمار» که این روزها بر پرده سینماهای هنروتجربه است درباره تجربه همکاری با کیانوش اسلامی فیلمنامه‌نویس به خبرنگار سایت هنروتجربه گفت:  بالغ بر ۲۰ سال با کیانوش اسلامی دوستی نزدیک دارم و با اکثر نوشته‌های او به عنوان بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان همکاری کرده‌ام. چند فیلمنامه قبلی اسلامی را نیز من کار کرده بودم، نوشته‌های او نگاه جدیدی به جامعه و زندگی دارد و وجه فلسفی در آثار او نمایان است. فکر می‌کنم فیلمنامه «تا ۱۰ بشمار» برای اولین‌بار به این شکل نوشته و کار شده است. همکاری قبلی با کیانوش اسلامی به عنوان نویسنده، فیلم «تنهاتر از من» راجع به HIV بود و آنقدر فیلمنامه جدید و جذاب بود که بلافاصله سازمان ملل مراحل تولید را فراهم کرد و آن فیلم ساخته شد و در دفاتر سازمان ملل کشورهای مختلف این فیلم پخش شد. طبق روال فیلمنامه «تا ۱۰ بشمار» را خواندم و به نظرم نوشته‌ای خاص و جدید آمد و موضوع آن با فیلمنامه‌های دیگر متفاوت بود. نوع رد و بدل شدن دیالوگ‌ها جذاب بود و دو بازیگر و تیم تهیه و تولید را به چالش می‌کشاند.

 بالغ بر ۲۰ سال با کیانوش اسلامی دوستی نزدیک دارم و با اکثر نوشته‌های او به عنوان بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان همکاری کرده‌ام. چند فیلمنامه قبلی اسلامی را نیز من کار کرده بودم، نوشته‌های او نگاه جدیدی به جامعه و زندگی دارد و وجه فلسفی در آثار او نمایان است. فکر می‌کنم فیلمنامه «تا ۱۰ بشمار» برای اولین‌بار به این شکل نوشته و کار شده است.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا قرار بود این فیلمنامه را به صورت سکانس-پلان بسازیم افزود: دوستی قدیمی با شهرام مکری دارم، فیلمهای او را دیده‌ام و به شدت راغب بودم «تا ۱۰ بشمار» را مثل «ماهی و گربه» او به صورت سکانس-پلان بسازم. به نظرم شهرام مکری کارگردان نخبه و فوق‌العاده‌ای است که نزدیک شدن به شیوه او برای من چیزی نزدیک به محال است. لوکیشن انتخابی فیلم، بوستان نهج‌البلاغه بود و به دلیل شلوغی این مکان این امکان در اختیار ما نبود که به این شیوه فیلمبرداری کنیم. پس از آن تصمیم گرفتیم فیلم را به شیوه سکانس-پلان‌های طولانی بگیریم. فیلمنامه، جوابگوی این شیوه کار بود و بیننده را هم خسته نمی‌کرد. یعنی اگر از ابتدا تا انتها پلان-سکانس هم بود، بیننده با توجه به موضوع فیلم، تا انتها فیلم را تماشا می‌کرد.

این بازیگر، کارگردان و نویسنده با بیان اینکه حدود ۱۲ جلسه دورخوانی داشتیم و طی ۱۳ جلسه فیلمبرداری انجام شد اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به اینکه زمان فیلمبرداری پاییز بود اتفاق خاصی نیفتاد اما مجبور بودیم دیالوگ‌ها را تغییر بدهیم تا فصل پاییز لحاظ شود و اتفاقاتی که ناخودآگاه در حین فیلمبرداری رخ می‌دهد و راکوردهای نوری را عوض می‌کند سنخیت داشته باشد. حاصل کار فیلمی تجربی است و نباید انتظار داشت فیلمی سینمایی آنچنانی با دوربین‌ و زوایای خاصی ساخته شده است.

او اضافه کرد: بیشرین زحمت کار بر عهده فیلمبردار بود چون ایشان باید وسایلی سنگینی چون رونینگ، دوربین و لنزهای روی دوربین را حمل و روبه عقب فیلمبرداری می‌کرد. حسین قلی‌پور مدیر فیلمبرداری از جوانان با استعداد و پرتلاشی است که سابقه همکاری با کیانوش عیاری، سیروس مقدم و … را در کارنامه خود دارد و صاحب ایده و نظر است و به کار اضافه می‌کند. او روزی ۳ کیلومتر با این شرایط و با حفظ فاصله با بازیگران، فیلمبرداری را انجام می‌داد.

فضایی که موسسه «هنروتجربه» برای اکران آثار مستقل و تجربی ایجاد کرده کمک شایانی به کلیت سینمای ایران کرده و این مهم به وضوح محرز و مشخص است. «هنروتجربه» کمک کرده کارگردانانی چون کاوه مظاهری، احمد بهرامی و … در سینمای ایران به جایگاهی که درخور آنها بوده برسند. قطعا حمایت «هنروتجربه» از هر کارگردانی،  بی‌دلیل نبوده و در طی این سالها این افراد حرف‌های مهمی نه فقط در ایران که در سطح بین‌الملل داشته‌‌اند.

کارگردان فیلم «تنهاتر از من» با اشاره به اینکه کار سخت دیگر بر عهده بازیگران فیلم بود و با همدلی و همکاری آنها این فیلم شکل گرفت درباره انتخاب دوبازیگر نقش اصلی فیلم توضیح داد: پس از خواندن فیلمنامه، دوستان زیادی کاندیدای بازی در دو نقش اصلی بودند. مدت‌ها مشورت کردیم و این نکته را در نظر داشتیم که بازیگران باید توانایی بالایی در بیان و ادای دیالوگ داشته باشند. دیالوگ‌های فیلم به شدت سخت بود و چرخش بیان و دیالوگ در صورت و میمیک بازیگر بسیار مهم بود و در صورت توانایی بازیگر این اتفاق طبیعی در می‌آید و در غیر اینصورت مصنوعی خواهد شد. در ابتدا با دانیال حکیمی صحبت شد، او آمریکا بود و فیلمنامه را خیلی دوست داشت و قرار بود نقش آرمان، شخصیت اول فیلم را بازی کند که متاسفانه به دلیل قوانین دوره ریاست جمهوری ترامپ، نتوانست به ایران برگردد.

ولی‌زاده ادامه داد: در ادامه شهاب حسینی در انتخاب بازیگران فیلم کمک شایانی کرد و اولین پیشنهاد او با توجه به خواسته‌های ما، منوچهر زنده‌دل و غزاله نظر بود. با احترام به تشخیص شهاب حسینی، از زنده‌دل و نظر دعوت کردیم و متوجه شدیم انتخاب‌های درستی هستند و با همدیگر هماهنگ هستند. این دو بهترین انتخاب بودند و بدون اغراق فکر نمی‌کنم انتخاب بهتری ازین دو نفر برای این نقش‌ها می‌شود متصور شد. بازی این دو نفر برای بازیگرانِ متوسط کلاس بازیگری است.

این کارگردان جوان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه «هنروتجربه» فرصت مغتنمی برای تمام کسانی است که می‌خواهند فیلم بسازند و در این زمینه استعداد و حرفی برای گفتن دارند، افزود: فضایی که موسسه «هنروتجربه» برای اکران آثار مستقل و تجربی ایجاد کرده کمک شایانی به کلیت سینمای ایران کرده و این مهم به وضوح محرز و مشخص است. «هنروتجربه» کمک کرده کارگردانانی چون کاوه مظاهری، احمد بهرامی و … در سینمای ایران به جایگاهی که درخور آنها بوده برسند.

فرید ولی‌زاده تصریح کرد: قطعا حمایت «هنروتجربه» از هر کارگردانی،  بی‌دلیل نبوده و در طی این سالها این افراد حرف‌های مهمی نه فقط در ایران که در سطح بین‌الملل داشته‌‌اند. بسیار خوشحالم که سرانجام «تا ۱۰ بشمار» در سینماهای «هنروتجربه» اکران شده است و افتخار اکران فیلم را در سینماهای «هنروتجربه» به دست آوردم.