هنروتجربه_سپیده شریعت رضوی: رضا نجاتی کارگردان «شوفر» می‌گوید اگر احساس بر این است که در فیلم های بسته «وضعیت قرمز» خشونت وجود دارد احتمالا برآیندی از جامعه حال حاضر ماست که فیلم ها آن را ارایه می‌دهند چراکه خشونت ساختنی و پرداخت کردنی نیست.

رضا نجاتی فیلمساز که این روزها فیلم کوتاه «شوفر» را در بسته «وضعیت قرمز» در سینماهای هنروتجربه روی پرده دارد، در گفتگو با خبرنگار سایت هنروتجربه با اشاره به اینکه ایده ها از جایی در ناخودآگاه ذهن فیلمساز می‌آیند، مطرح کرد: من واقعا نمی‌دانم ایده چگونه در ذهن پدیدار می‌شود شاید جای در ناخودآگاه ذهن هستند که زمان خود متبلور می‌شوند اما ماجرای اصلی پرسش‌های اجتماعی است که یک فیلمساز می‌تواند آن را مطرح کند شاید ایده ها از جمله ایده «شوفر» برای من بدین شکل بوده و از آنجا آمده است. از سوی دیگر تصور من این است که حیات یک فیلمساز به کار کردن و ساختن است و دلیل ساخت «شوفر» به این مساله هم باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه «شوفر» ششمین فیلم کوتاهش است، مطرح کرد: بعد از این اثر، فیلم کوتاه دیگری با نام «ارفاق» کار کردم همچنین باید بگویم در این فیلم کوتاه همانند دیگر آثارم به دغدغه مندی اجتماعی نسل ها و نوجوانان و ارتباط افراد با یکدیگر پرداخته ام.

به گفته کارگردان فیلم کوتاه «شوفر»، نگارش فیلمنامه این فیلم کوتاه ۶ ماه طول کشیده و فیلمبرداری در چهار جلسه اتفاق افتاده است. همچنین در مجموع روزهای پیش تولید، تولید و پس تولید کار چیزی در حدود یک ماه و نیم اتفاق افتاد و چون نزدیک جشنواره فیلم کوتاه تهران بود، قصد داشتیم آن را به جشنواره برسانیم که این اتفاق افتاد.

نجاتی در ادامه درباره کار با بازیگر نوجوان پروژه اظهار کرد: هر فیلمساز در هنگام تولید یک اثر با چالش‌های متفاوت و مختلفی روبه رو می‌شود که برای من کار با بازیگر نوجوان «شوفر» جذابیت ویژه ای داشت و عین حال کار خطرناکی هم بود چراکه یک پسر چهارده ساله باید در جاده رانندگی می کرد و خود این مساله احتیاج به مراقبت داشت.

وی با اشاره به اینکه زمانی که فیلمنامه می‌نویسد برای آنکه به اثری که روی آن کار می‌کند، نزدیک شود در ذهش یک تصویر کلی از بازیگرانی که قرار است کار بکنند، برای آن نقش می‌سازد و «شوفر» هم از این قاعده مستثنی نبود، عنوان کرد: یکی از افرادی که در زمان نگارش «شوفر» تصویری از او ساختم محمدامین طاهری بازیگر نقش نوجوان این فیلم کوتاه بود. همچنین علی باقری را برای ایفای نفش پدر محمدامین در نظر گرفتم البته من در اثر کوتاه دیگرم یعنی «چندش» با ایشان همکاری داشتم و همین طور با امید سلیمی.

کارگردان «شوفر» با بیان اینکه عقیده ای به تست گرفتن از نوجوان ها برای بازیگری ندارد، بیان کرد: اصولا انتخاب بازیگر نوجوان و کار با او در هر پروژه ای بسته به متن متفاوت است. از سوی دیگر من اصولا عقیده ای به تست گرفتن از نوجوان ها ندارم و تنها تستی که من از محمدامین طاهری گرفتم بدین شکل بود که رانندگی کند تا ببینم می‌تواند ماشین را راه ببرد یا نه. از سوی دیگر در روزهای فیلمبرداری با توجه به متن فیلمنامه و مفهومی که در فیلم وجود دارد من با ایشان مانند یک انسان بالغ رفتار می کردم چراکه می خواستم این تفکر را از ذهنش دور کند که دیگر کودک نیست.

نجاتی ادامه داد: من در روزهای نگارش و تولید این فیلم کوتاه بسیار به این نکته توجه کردم که افراد در سن واقعی خودشان قرار نمی‌گیرند و اصولا اگر بچه ای ۱۰ سال دارد با او به گونه‌ای برخورد می‌کنند که انگار یک جوان ۲۰ ساله است این اتفاق هم در خانواده و هم در جامعه رخ می‌دهد همچنین شاید برخی از کسانی که پست و مقامی به شکل عمومی و خصوصی در هر جایی دارند، در جای درست خود قرار نگرفته اند و این مفهوم من را دغدغه مندتر کرد تا این فیلم را بسازم.

به گفته وی، این مساله که آدم ها خودشان مقصر اشتباهاتی هستند که آن را رقم می زنند و تاوان اشتباهاتشان را به لحاظ درونی و بیرونی، رفتارهای اجتماعی و شخصی می دهند، در فیلم جاری است.

این فیلمساز در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه وضعیت فیلم کوتاه ایران امروز بسیار پیشرو تر از سینمای بلند است، تصریح کرد: هر روز اخبار موفقیت فیلمسازان کوتاه ایران را در فستیوال‌های جهانی می شویم که جای شکر و امیدواری دارد اما یک مقدار فضا باید گسترده تر شود تا مردم عام بیشتر ماجرای فیلم کوتاه را درک کنند و بشناسند.

نجاتی افزود: البته موسسه هنروتجربه در این سالها و در حد توان خود تلاش کرده است فیلم کوتاه را به مخاطب معرفی و برای آن به نمایش بگذارد که در این زمینه درخشیده است البته هنروتجربه تنها جایی است که یک فیلمساز فیلم کوتاه به آن فکر می کند تا فیلم خود را در آنجا به نمایش بگذارد و با مخاطب گسترده تر روبه رو شود.

وی درباره استقبال مخاطبان از بسته «وضعیت قرمز» مطرح کرد: این بسته وضعیت خوبی دارد و باید بگویم بازخوردهای خوبی از مخاطبان چه به صورت ارتباط فیزیکی با آن‌ها و چه تعامل در فضای مجازی گرفته ایم.

کارگردان «شوفر» با بیان اینکه فیلمساز ایده ها را از دل اجتماع بیرون می آورد و ماه عسل اجتماعش را در آن سال مطرح می‌کند و به مخاطب می‌دهد، گفت: اگر احساس بر این است که در فیلم های بسته «وضعیت قرمز» خشونت وجود دارد احتمالا برآیندی از جامعه حال حاضر ماست که فیلم ها آن را ارایه می‌دهند چراکه خشونت ساختنی و پرداخت کردنی نیست. شاید به همین دلیل است که مخاطب با این فضاها بیشتر ارتباط برقرار می‌کند چراکه برایش ملموس تر است و این روزها با آن برخورد می‌کند.

نجاتی ادامه داد: من به اینکه فیلم های این بسته تلخ هستند، اعتقادی ندارم و فکر می‌کنم در هر کدام از آنها کورسوی امیدی وجود دارد.

وی در پایان درباره جدیدترین فعالیت‌های خود خاطرنشان کرد: اگر همه شرایط درست پیش برود سال دیگر اقدام به تولید اولین فیلم سینمایی ام می کنم که این روزها مشغول نگارش فیلمنامه آن هستم و احتمالا تابستان سال آینده کلید برنم که برای جشنواره ملی فیلم فجر آماده شود.