هنروتجربه-سپیده شریعت‌رضوی: توماج دانش‌بهزادی می‌گوید ۵  اثر خوب و متنوعی که در بسته «وضعیت قرمز» اکران شده‌اند، دارای فرم خاصی هستند که مخاطب از دیدن آثار این بسته نه تنها خسته نمی‌شود بلکه لذت خواهد برد چراکه تنوع قصه در آن وجود دارد.

توماج دانش‌بهزادی کارگردان و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که این روزها فیلم کوتاه «سوربز» را در بسته «وضعیت قرمز» روی پرده سینماهای «هنروتجربه» دارد، در گفتگو با خبرنگار سایت هنروتجربه با اشاره به اینکه این اثر اولین همکاری او با سعید زمانیان کارگردان نبوده است، بیان کرد: من ایشان را از زمان دانشگاه می‌شناسم و جزو دوستان خوب من است. سعید زمانیان در اولین فیلم کوتاه خود با نام «شکارچی نهنگ» من را به عنوان نقش اصلی‌ انتخاب کرد همچنین ایشان در تله‌فیلم «مرد آهنی» که باز هم نقش اول را ایفا می‌کردم، حضور داشت و به نوعی می‌توان گفت «سوربز» سومین همکاری ما با یکدیگر است.

وی با اشاره به اینکه نقشش در «سوربز» پُررنگ نیست و کوتاه است، اظهار کرد: البته نقش تاثیرگذاری‌ را ایفا کردم و باید بگویم رابطه پدر و پسر قصه بسیار مهم است در حقیقت پدر خانواده یک دلسوزی همراه با ناتوانی در بروز مسایل عاطفی و همچنین مسایل مالی دارد یعنی در عین اینکه عشق دارد، دست و بالش بسته است و اگر این رابطه در نمی‌آمد، واکنش پسر هم آنگونه که کارگردان انتظار داشت، اتفاق نمی‌افتاد.

بازیگر «سوربز» افزود: ایفای نقشی که در «سوربز» برعهده من گذاشته شده بود، برایم سخت بود اما در صحبت‌هایی که با کارگردان داشتم به این نتیجه رسیدم که باید روی چه مواردی در مدت زمان کمی که در اختیار داشتم، دست بگذارم تا نقشم را به‌گونه بازی کنم که تاثیرش را روی فیلم به خوبی نشان بدهد.

وی با اشاره به اینکه دیالوگ اگر بار دراماتیک نداشته باشد، بهتر است حذف شود، درباره کم‌دیالوگ بودن «سوربز» عنوان کرد: اینکه بازیگر در یک اثری باید در مدت زمان کم و بدون دیالوگ خود را معرفی کند، بسیار سخت و در عین حال جذاب است.

بازیگر «عروسان» افزود: یکی از مشکلات فیلمنامه‌نویسی ما دیالوگ است در حقیقت رسیدن به زبان کاراکترها و پیدا کردن معنای دراماتیک دیالوگ کار سختی است و همه از عهده آن برنمی‌آیند. در فیلم کوتاه هم از نظر من هرچه به سمت مینیمال کردن دیالوگ‌ها پیش برویم، اتفاق بهتری رخ خواهد داد.

دانش‌بهزادی با اشاره به اینکه یکی از دلایل حضورش در «سوربز» فیلمنامه کامل و دقیق آن است، تصریح کرد: زمانی که فیلمنامه را خواندم، پازلی را در ذهنم چیدم و به این نتیجه رسیدم که این فیلم کوتاه می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد به ویژه به مسایلی می‌پردازد که تاثیرات عجیب و غریبی روی بچه‌ها می‌گذارد اما شاید پدران و مادران بدان توجه نکنند. همچنین غیر از محتوای فیلم مطمئن بودم «سوربز» در فرم فیلم خوبی از آب درمی‌آید و دوست داشتم بخشی از آن باشم.

وی در جواب به این سوال که سینمای ایران تا چه اندازه به مسایل روانشناسی در ساخت آثارش توجه دارد، مطرح کرد: در سینمای روز دنیا روانشناسی جزو جدایی‌ناپذیر فیلم‌ها به ویژه در فیلمنامه‌نویسی است که به نظر من به ۲ دلیل هنوز در ایران جایش بسیار خالی است. اول آنکه فیلمنامه‌نویسان و هنرمندان کمتر با مسایل روان‌شناسی آشنا هستند و دیگر آنکه روانشناسان نیز با مسایل درام آشنا نیستند. این فاصله باعث می‌شود زمانی که کسی به سراغ این مسایل می‌رود، اتفاق خوبی نیفتد در حالی که موضوعات روان‌شناسی به جذابیت فیلم کمک می‌کند و در فیلمنامه‌نویسی برای پرورش شخصیت لازم است پس بهتر است کارگردانان و بازیگران با این مسایل آشنا شوند.

بازیگر «آدم کاغذی» معتقد است فیلم کوتاه پُلی برای وارد شدن به سینمای بلند نیست بلکه یک مدیوم جذاب و هنری است در حقیقت این کوتاه بودن فیلم و به طبع آن نقش جذابیت کاراکتر را بالا می‌برد چراکه بازیگر در زمان کوتاه باید نقش را مهندسی کند و ارایه دهد.

دانش‌بهزادی در ادامه با بیان اینکه در چند ساله گذشته فیلم کوتاه رشد کرده و تاثیر خود را گذاشته است، عنوان کرد: فیلمسازان فیلم کوتاه با آثارشان در ایران و خارج از کشور خوب دیده و کم کم وارد سینمای بلند می‌شوند در این میان نباید از نقش «هنروتجربه» چشم‌پوشی کرد چراکه فیلم کوتاه نزدیکترین مدیوم به این سینما و واژه هنروتجربه است.

وی تاکید کرد: البته در این چند سال اخیر احساس می‌کنم دایره فیلم کوتاه و دیده شدن در جشنواره‌ها تنگ و سانسور وارد این حوزه شده است که امیدوارم برداشته شود به دلیل آنکه مخاطب گسترده‌ای ندارد و بیشتر اهالی سینما و مخاطبان حرفه‌ای آن را دنبال می‌کنند ضمن آنکه ممیزی باعث می‌شود خلاقیت از بین برود. همچنین مدتی‌ست که افرادی نمی‌گذارند فیلم کوتاه بقیه فیلمسازان خوب دیده شود که باید زودتر برای آن فکری کرد.

بازیگر «آدم سوزی» با بیان اینکه هر کدام از ۵ اثر خوب و متنوعی که در بسته «وضعیت قرمز» اکران شده‌اند دارای فرم خاصی هستند، توضیح داد: مخاطب از دیدن آثار این بسته نه تنها خسته نمی‌شود بلکه لذت خواهد برد چراکه تنوع قصه در آن وجود دارد.

دانش‌بهزادی درباره نمایش تلخی و خشونت در آثار بسته «وضعیت قرمز» عنوان کرد: تلخی و خشونت به ویژه در چند سال اخیر با زندگی جهانیان گره خورده است و هنرمند خود را جدا از این فرآیند نمی‌بیند اما خشونت و تلخی که در این فیلم‌ها وجود دارد به گونه‌ای است که به صورت واقع‌بینانه به روابط میان افراد می‌پردازد و اگر از نگاه جامعه‌شناسی یا روان‌شناسی به این فیلم‌ها توجه شود، می‌توان به خوبی به وضعیت اکنون جامعه پی برد.

وی در پایان درباره جدیدترین فعالیت‌های سینمایی خود خاطرنشان کرد: به تازگی دو کار سینمایی با نام‌های «پاکول» ساخته کاوه دهقان‌پور و «لختگی» اثر نوید اسماعیلی را تمام کرده‌ام و هم‌اکنون مشغول بازی در سریال «بی‌نشان» به کارگردانی راما قویدل هستم. همچنین این روزها فیلم «خط باریک قرمز» اثر فرزاد خوشدست را نیز از پلتفرم نماوا در حال پخش دارم.

عکس از سهیل صلاحی‌زاده است.