هنروتجربه_سپیده شریعت‌رضوی: علیرضا غفاری می‌گوید هر کس مستند «اینجا کن است، اینجا کن نیست» را دیده با بخشی از زندگی سوژه همذات پنداری کرده است چراکه شمایلی از علاقه مندان سینما را ترسیم می‌کند و نشان می‌دهد سینما چه قدرتی دارد.

علیرضا غفاری کارگردان مستند «اینجا کن است، اینجا کن نیست» در گفتگو با خبرنگار سایت هنروتجربه، با اشاره به اکران آنلاین این اثر در صفحه اختصاصی هنروتجربه در پلتفرم هاشور عنوان کرد: «اینجا کن است، اینجا کن نیست» بعد از اکران در سینماهای هنروتجربه که همزمان با پیک کرونا و تعطیلی سینماها همراه شده بود، مدیران هنروتجربه به من پیشنهاد دادند این مستند را برای اکران آنلاین در اختیار پلتفرم هاشور قرار بدهم.

وی ادامه داد: البته ناگفته نماند که «اینجا کن است، اینجا کن نیست» همراه با مستند «سبالو» به کارگردانی محسن نساوند و تهیه کنندگی فاطمه معتمد آریا در یک بسته اکران و با استقبال خوب مخاطبان در زمان اکران پرده مواجه شده بود.

کارگردان مستند «اینجا کن است، اینجا کن نیست» با اشاره به اینکه این اثر نزدیک به ۳ اکران پرده را تجربه کرد و بیش از چهارماه است به صورت آنلاین در دسترس مخاطبان قرار دارد، گفت: اولین تبلیغاتی که برای پخش آنلاین مستند در هاشور صورت گرفت عده ای زیادی از مخاطبان به ویژه هموطنان خارج از کشور برای تماشای این مستند اظهار تمایل کردند البته دوستان در خارج از کشور ابتدا نتوانستند لینک را دریافت کنند اما با همکاری مدیران سایت هاشور مشکلات برطرف و امکان تماشای مستند برای آن دسته از دوستان نیز فراهم شد.

غفاری درباره نظرات مخاطبان درباره این مستند تصریح کرد: این مستند در حقیقت درباره خود سینما و شخصیتی است که به شدت شیفته سینما به ویژه سینمای هالیوودست. عکس العمل و اظهارات متفاوتی از مخاطبان داشتم که بخش عمده آن شامل لطف دوستان، تمجید و تشویق بود البته برخی دیگر از مخاطبان درباره فیلم می‌گویند که جالب است سینما در زندگی فرد تاثیرات این چنینی دارد. در حقیقت کاراکتر جذابی که در مستند بدان پرداخته شده است و رسیدن به پایان بندی پس از ۱۹ سال برای مخاطب جالب بود.

وی با اشاره به اینکه پدیده شوم کرونا در جهان همه شئونات زندگی از جمله هنر و خروجی آثار هنرمندان را تحت تاثیر قرار داد، گفت: تئاتر و سینما در این مدت به دلیل تعطیلی سالن هایش به شدت آسیب دید اما از آنجاکه دنیا برای هر پدیده راه حلی پیدا می کند، پخش آنلاین فیلم ها فرصت خوبی را فراهم کرد که در ادامه موسیقی و حتی هنرهای نجسمی نیز با این اتفاق همراه شدند.

کارگردان مستند «اینجا کن است، اینجا کن نیست» افزود: از اکران آنلاین فیلم های سینمایی به دلیل خاصیت کاربردی در آینده هم استقبال می‌شود و باقی می ماند چراکه دسترسی به آثار سهل الوصول است هپچنین برای ماجرای حقوقی فیلم‌ها نیز حتما پلتفرم نکاتی را در نظر می‌گیرند.

غفاری با اشاره به اینکه مستند «اینجا کن است، اینجا کن نیست» بعد از آنکه در جشنواره تصویر سال مورد توجه هیات داوران قرار گرفت و جایزه ویژه ۴۰ سالگی تهران را از آن خود کرد با مساعدت و پیشنهاد دوستان وارد هنروتجربه و بعد در هاشور به صورت آنلاین اکران شد، مطرح کرد: من درباره تفاوت‌ها و شاخصه های برجسته دیگر پلتفرم ها اطلاعی ندارم اما همین که هاشور در کنار هنروتجربه در حالی ایستاد که فیلم‌های زیادی در نوبت اکران قرار داشتند به ویژه در فضای سینمای داستانی که از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر تا به الان آثار زیادی نمایش داده نشده‌اند، خود جای تجلیل دارد و باید گفت فیلم‌های هنروتجربه در زمان پاندمی کرونا کمکی موثری به چرخه اکران کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه ۱۹ سال برای ساخت این مستند به دلیل علاقه و سوژه ای که برایش مهم بوده است به ثمر برسد، تلاش کرده است، توضیح داد: من نمیخواستم سوژه مورد نظر حیف شود و دوست داشتم به این شخصیت بپردازم البته اگر هم بیشتر از ۱۹ سال طول می‌کشید باز هم پای کار می‌ایستادم.

کارگردان مستند «اینجا کن است، اینجا کن نیست» در جواب به این سوال که سوژه این اثر وارد سینما شده است یا نه، یادآور شد: نه ایشان وارد سینما نشده و در شغل شریف خود مشغول است. البته من بارها با او صحبت کردم اما علاقه‌ای به حضور در دایره تولید فیلم ندارد بلکه مباحث نظری آن را دوست دارد و روی این دست از مسایل مسلط است. ایشان همچنان سینمای ایران و جهان را رصد می‌کند شاید جالب باشد بدانید که رییس یک دانشکده هنر پس از تماشای فیلم به من گفت ای کاش می‌توانستیم دوستمان را دعوت کنیم تا تاریخ سینما را تدریس کند. همچنین باید بگویم شاید در آینده برای تکمیل سوژه دوباره به سراغ ایشان بروم.

غفاری با اشاره به اینکه هر کس سینما را دوست دارد باید «اینجا کن است، اینجا کن نیست» را ببیند چراکه تصور می‌کند موردپسندش واقع می‌شود، مطرح کرد: هر کس این مستند را دیده با بخشی از زندگی سوژه همذات پنداری کرده است چراکه واقع گراست، دروغ نمی‌گوید، با مخاطب صادق است، شمایلی از علاقه مندان سینما را ترسیم می‌کند و نشان می‌دهد سینما چه قدرتی دارد.

وی درباره جدیدترین فعالیت‌های خود عنوان کرد: یک مستند در دست دارم که درباره سوژه آن نمی‌توانم چیزی بگویم چراکه دلواپسم مورد سواستفاده قرار بگیرد همچنین به همراه دوستی مشغول نگارش یک فیلم بلند سینمایی با نام دو گوشواره برای میرغضب هستیم. کارگردانی برای ساخت آن اظهار تمایل کرده است اما به دنبال یک سرمایه گذار هستیم. همچنین برای تولید هر دو پروژه تا بهتر شدن شرایط صبر می‌کنم.

کارگردان «اینجا کن است، اینجا کن نیست» در پایان با بیان اینکه اکران های خارجی این مستند و حضور در جشنواره‌های بین‌المللی همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: پخش بین‌الملل این فیلم توسط سازمان سینمایی سوره انجام شده و به تازگی این فیلم به جشنواره بین‌المللی فیلم صوفیا منار بلغارستان راه یافته و همچنین در بخش مستند فیلم‌های ایرانی جشنواره لندن نیز پذیرفته شده است.