هنروتجربه-سپیده شریعت‌رضوی: رضا رزم می‌گوید تعدادی از مخاطبانی که «مکالمات» را دیده‌اند، از نگاه متفاوت فیلم حمایت کرده‌اند چراکه «مکالمات» به صورت عامدانه در صدد گریز از آن چیزی که در جریان غالب سینمای این سال‌ها تبدیل به کلیشه شده، است.

رضا رزم کارگردان فیلم سینمایی «مکالمات» در گفتگو با خبرنگار سایت هنروتجربه، با اشاره به اینکه حدود ۷ ماه است از اکران آنلاین این فیلم در سایت هاشور می‌گذرد، درباره اکران این فیلم در سینماها بیان کرد: از نظر من «مکالمات» در بدترین شرایطی که یک فیلمساز می‌تواند انتظار داشته باشد، اکران شد و درصد بالایی از این شرایط بد، متاسفانه مربوط به پاندمی کووید ۱۹ بود. همه‌گیری این بیماری، تاثیر اقتصادی بدی را روی زندگی مردم داشت به‌گونه‌ای که سینما رفتن و در کل مخاطب هنر شدن در رشته‌های دیگر هنری هم به گونه‌ای از زندگی روزمره حذف شد!

وی ادامه داد: من هم در چنین همچین شرایطی انتظار استقبال گسترده را نداشتم اما نقطه‌ امیدبخش که در کارنامه‌ هنروتجربه، به یادگار خواهد ماند، روشن نگاه داشتن چراغ سینمای هنری- تجربی ایران بود و این مساله شخصا برای من، ارزشمندتر از هر استقبال و بازخوردی، فارغ از مثبت و منفی بود.

کارگردان «مکالمات» با بیان اینکه اطلاع دقیقی از استقبال مخاطبان سابت هاشور درباره فیلم خود ندارد، تصریح کرد: تعدادی از مخاطبانی که این فیلم را دیده‌اند، از نگاه متفاوت فیلم حمایت کرده‌اند چرا که «مکالمات» به صورت عامدانه در صدد گریز از آن چیزی که در جریان غالب سینمای این سال‌ها تبدیل به کلیشه شده، است.

رزم افزود: برای خود من تمام نظرهای دوستان مفید و باارزش بوده است اما در میان آن‌ها چند نکته را بسیار پسندیدم. به عنوان مثال کسی گفته بود که اینکه فیلم، با گریز از واقعیت‌های زندگی معمول، توانسته است جهان خود را در دل همین روزمرگی بسازد و نقد کند. یعنی اولین کاری که این فیلم توانسته است در این زمینه انجام بدهد، وارونه کردن روایت است؛ روایتی که خطی نیست و کاملا برخلاف حرف اصلی فیلم- گرفتاری در روزمرگی- عمل کرده است.

وی تاکید کرد: همچنین فرد دیگری به این موضوع اشاره کرده است که با اینکه از ابتدا تا انتهای فیلم با هجوم سیل‌آسای دیالوگ‌ها- مکالمات- مواجه هستیم، در نهایت به مکالمه‌ مشخصی نمی‌رسیم! یعنی اساسا دیالوگ‌ها برعکس آن چیزی که قرار است باشد یعنی برقراری ارتباط، ارتباطی نمی‌سازند! از سوی دیگر تماشاگر دیگری درباره همین موضوع گفته بود که استفاده‌ از تلفن برای برقراری ارتباط‌هایی که شکل نمی‌گیرند و اتفاقا در تلاش هستند تا این کار انجام بشود.

یکی از نویسندگان «مکالمات» با بیان اینکه ترجیح می‌دهد به عنوان کارگردان اثر درباره ویژگی‌های فیلم خود و اینکه چرا باید دید یا نباید دید، صحبت نکند، تصریح کرد: من منتقد خوبی برای اثر خود نیستم و همچنین شاید نکاتی را که من می‌بینم، مخاطب را مستقیما برای دیدن تنها همان نکات هدایت کند و بدتر آنکه شاید ویژگی‌هایی که من برای دیده‌شدن فیلم عنوان می‌کنم، در خود فیلم وجود نداشته باشند اما به گفتن یک جمله اکتفا می‌کنم آن هم این که فیلم‌هایی که در بطن سینمای هنروتجربه تولید و اکران می‌شوند، باید حتما دیده شوند!

رزم با اشاره به اینکه برای اکران آنلاین این فیلم با پلتفرم دیگری صحبت نکرده است، تصریح کرد: نظر من از ابتدا برای اکران آنلاین روی هاشور به عنوان پلتفرم اصلی هنروتجربه بوده است.

وی درباره مراحل تولید «مکالمات» توضیح داد: اگر بخواهم از پروسه‌ تولید فیلم به شکلی که مطلوب خود و شاید دوستان دیگر فیلم‌ساز است، صحبت کنم، نمی‌توانم از گروهی حرف نزنم که در تمامی طول پروژه همکاری و همراهی کرده‌اند. برای چنین کارهایی که فارغ از هیاهو، تبلیغات و حواشی مالی تولید می‌شوند، داشتن همراهانی متخصص و همسو نعمت بزرگی‌ست که من خوشبختانه از این ویژگی برخوردار بودم. برای تولید یک فیلم فکری مطرح و در مشورت با دوستان و همراهان، به ایده‌ اساسی تبدیل می‌شود و پس از آن پرورش پیدا می‌کند تا به تولید برسد در این میان هرکدام از این یاران موافق در زمینه‌ تخصصی خود فیلم را می‌سازند و من همین لحظه از تمامی کسانی که همراهم بوده‌اند، تشکر می‌کنم.

کارگردان «مکالمات» با اشاره به اینکه حدود ۵ سال طول کشید تا این فیلم روی پرده سینماها برود، عنوان کرد: طبیعی‌ست که جریان فرسایشی اکران، اشتیاق اولیه‌ عوامل را تا حدودی کم و ممکن است فیلمساز را از ساختن و تولید آثار بعدی منصرف و یا دلسرد کند اما به نظر من بدترین ویژگی فیلم‌هایی که با چند سال تاخیر اکران می‌شوند شاید این باشد که هر فکر و ایده‌ای مختص یه دوره‌ سنی، اجتماعی، روحی، سیاسی و … است و اگر در دوره‌ای ساخته می‌شوند، بهتر است برای گرفتن بازخورد مناسب در همان دوره اکران شوند.

رزم با بیان اینکه «هنروتجربه» مانند چیزی که فلاسفه به آن «شی فی نفسه» می‌گویند، یک جوهر در خود دارد که تجزیه نشدنی‌ست، اظهار کرد: این جوهر همان ذات زیبا و جذاب هنرِ تجربی است و تا زمانی که این جوهر مورد توجه واقع شود، ارزشمند خواهد بود. اینکه این نهاد، جوهر خود را در آثاری که تولید می‌شود، می‌بیند و حمایت می‌کند برای هر هنردوستی قابل احترام و ارزشمند است. همچنین برای من آشنایی با این موسسه باعث افتخار است و اولویت من خواهد بود یعنی اگر اثری داشته باشم، افتخار خواهم کرد که در سینماهای «هنروتجربه» نمایش داده شود.

وی در پایان درباره جدیدترین فعالیت‌ها یخود خاطرنشان کرد: در حال بازنویسی فیلمنامه‌ای هستم که حدودا دوسالی درگیر نگارش آن بوده‌ام. اثر جدیدم، فیلمی گروتسک خواهد بود که احتمالا تا چند ماه آینده با مهیا شدن شرایط برای ساخت آن اقدام کنم.