هنروتجربه-سعیدحضرتی: محمد رسولی مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «گیتی همسر علیرضا» معتقد است «ابزار» در سینمای هنری و تجربه‌گرایانه آنقدر اهمیت بالایی ندارد و می‌گوید: «با وجود گذشت این سالها به این نتیجه رسیدم که در سینمای هنری و تجربه‌گرایانه، «ابزار» مبحث آنقدر مهمی نیست مگر آنکه کارگردانی در مبحث تکنیکال آنقدر تصاویر خاصی را مدنظر داشته باشد که فیلمبردار نیاز به دوربین و ابزار کاملا حرفه‌ای داشته باشد. در حقیقت به نظرم ایده و آدم‌هایی که با ابزار کار می‌کنند از خودِ ابزار به مراتب مهم‌تر هستند.»

محمد رسولی مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «گیتی همسر علیرضا» با بیان اینکه پیش از این فیلم با حمیدرضا هنری همکاری کوتاهی برای فیلمبرداری یکی از تئاترهای دکتر علی رفیعی داشتیم و بعد از گذشت چندسال، پیشنهاد همکاری در این پروژه سینمایی داده شد، درباره دلیل همکاری در این پروژه به خبرنگار سایت هنروتجربه گفت: صادقانه بگویم اولین دلیلی که من را ترغیب به همکاری در این پروژه کرد این بود که حمیدرضا هنری درباره تصویربرداری و طراحی صحنه «گیتی همسر علیرضا» ایده داشت و این دو مقوله برای او بسیار مهم بود. کارگردانانی هستند که جایگاه فیلمبردار و بقیه اعضای گروه برای آنها آنقدر مهم نیست اما حمیدرضا هنری اینطور نبود و همین موضوع منِ فیلمبردار را سر ذوق می‌آورد و با رغبت و میل ازین همکاری استقبال می‌کنم.

وی اضافه کرد: در سینما همچون هنرهای دیگر، سلیقه و نقطه نظرات مختلفی مطرح است و جدای از نگاه حرفه‌ای کارگردان به مقوله فیلمبرداری، فیلمنامه و قصه «گیتی همسر علیرضا» برای من جالب بود و شاید قصه‌ای نباشد که مخاطب عام سینما به راحتی با آن ارتباط برقرار کند اما فیلمنامه و روایت آن درست است.

او با اشاره به اینکه فیلمبرداری، تصویر و به طور کلی پوسته بیرونی فیلم برای کارگردان مهم بود، افزود: حمیدرضا هنری ذهنیت خود نسبت به هر سکانس اعم از نور، زیر متن سکانس و شکل قاب بندی را توضیح می‌داد و من هم نگاه خودم را بیان می‌کردم و با گپ و گفت در نهایت به شکل نهایی هر سکانس می‌رسیدیم.‌

رسولی با بیان اینکه «گیتی همسر علیرضا» با دوربین الکسا کلاسیک با لنزهای سی پی تو فیلمبرداری شده اظهار کرد: در آن زمان دوربین‌های جدیدتری هم موجود بود اما متاسفانه همیشه فیلمهایی از این دست که با مشکل بودجه و تامین هزینه روبه‌رو هستند، ما هم ناچار هستیم خواسته‌های خود را تقلیل دهیم. اما یادم می‌آید زنده‌یاد همایون رضاعطاردی، تهیه‌کننده فیلم‌ که از فوت او بسیار متاثر شدم، صادقانه به من می‌گفت تا جایی که بتوانم سعی می‌کنم آنچیزی که مدنظر تو هست را فراهم کنم و این کار را هم انجام داد.

این مدیر فیلمبرداری ادامه داد: به هر حال این مشکلات همیشه برای فیلمهایی با مختصات «گیتی همسر علیرضا» وجود داشته و خاطرم هست سالها پیش فیلم «پات» امیر توده‌روستا که در سینماهای «هنروتجربه» اکران شد را با دوربین هندی کم و با لنزهای آنالوگ عکاسی خودم گرفتم. با وجود گذشت این سالها به این نتیجه رسیدم که در سینمای هنری و تجربه‌گرایانه، «ابزار» مبحث آنقدر مهمی نیست مگر آنکه کارگردانی در مبحث تکنیکال آنقدر تصاویر خاصی را مدنظر داشته باشد که فیلمبردار نیاز به دوربین و ابزار کاملا حرفه‌ای داشته باشد. در حقیقت به نظرم ایده و آدم‌هایی که با ابزار کار می‌کنند از خودِ ابزار به مراتب مهم‌تر هستند.

رسولی در پاسخ این سوال که فیلم‌هایی از جنس «گیتی همسر علیرضا» مورد علاقه شما است و اولویت شما کار در همین گونه فیلمها است اظهار کرد: هر فیلمی در ظرف خودش باید درست باشد و قائل به تقسیم بندی فیلمها نیستم و خودم را محدود به ژانر و فیلمی نمی‌کنم. همانطور که از دیدن «مد مکس/Mad Max» لذت می‌برم از «روبان سفید/ The White Ribbon» هانکه و فیلم‌هایی با ژانرهای دیگری که در ظرف درستی هستند، لذت می‌برم. در کار خودم هم همین نگاه دارم و اعتقاد دارم جهان فیلم باید جهان درستی باشد.

او با بیان اینکه از ۱۰ سال پیش که موج دیجیتال در سینمای ایران و دنیا شروع شد همه چیز عوض شد و همه دوستان متخصص اذعان دارند که در زمینه فیلمبرداری پیشرفت قابل ملاحظه‌ای به لحاظ ابزار صورت گرفته است و ایران پا به پای سینمای دنیا پیش می‎رود گفت: به همین دلیل همکاران من در این حوزه به لحاظ دانش به روز هستند و کیفیت تصاویر قابل رقابت است و حرفهای زیادی برای گفتن داریم. اما نمی‌دانم به چه علت در سینمای ایران کاراکتر دوربین و فیلمبردار در حال کم رنگ‌تر شدن است و جهان بصری خاص یک فیلمبردار در تولیدات سالانه رو به کاهش است. مابقی، تصاویری با کیفیت اما خنثی هستند.

محمد رسولی در پایان گفت: با وجود آنکه کمتر وقت پیدا می‌کنم اما خودم را موظف می‌دانم فیلمهای نمایش داده شده در سینماهای «هنروتجربه» را ببینم. امیدوارم «گیتی همسر علیرضا» که به نظرم فیلم خوبی است که برای آن زحمت زیادی کشیده شده مورد استقبال مخاطبین قرار بگیرد.