هنروتجربه-سپیده شریعت‌رضوی: بازیگر فیلم کوتاه «بی‌ریختی» می‌گوید شاید عده‌ای از مخاطبان بگویند بسته فیلم کوتاه «وضعیت قرمز» به دنبال سیاه‌نمایی و نمایش خشونت است اما مسایلی که در فیلم‌های این بسته به تصویر کشیده شده است، واقعا وجود دارد و متاسفانه باید بگویم بیشتر از آن چیزی که به نمایش گذاشته‌ شده است، خشونت در جامعه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار سایت «هنروتجربه»، «سهیلا زنى زندانى که باردار است در روز دادگاهى خود به همراه دو مأمور زندان براى انتقال مواد به زندان از طریق بلع، وارد خانه‌اى شده‌اند؛ اما…» آنچه که در ابتدا خواندید خلاصه داستان فیلم کوتاه «بی‌ریختی» است که این روزها در بسته «وضعیت قرمز» در سینماهای «هنروتجربه» روی پرده است.

این فیلم کوتاه به کارگردانی محمد رحمتی و تهیه‌کنندگی سمانه بهزاد‌پور و میلاد کفایی علاوه بر نامزدی در جشنواره‌های مختلف، جوایزی را هم کسب کرده است. باگذشت ۲ ماه از اکران این بسته برای گفتگو به سراغ یکی از تهیه‌کنندگان کار که در پروژه به عنوان بازیگر هم حضور داشته است، رفتیم که در ادامه می‌خوانید.

میلاد کفایی یکی از تهیه‌کنندگان و بازیگران فیلم کوتاه «بی‌ریختی» که لیسانس بازیگری دارد و در دانشگاه رشته نمایش خوانده است، در گفتگو با خبرنگار سایت «هنروتجربه» با اشاره به اینکه در این اثر ابتدا به عنوان بازیگر حضور یافته است، گفت: «بی‌ریختی» در نیمه‌های کار بیشتر از برآوردی که برای آن در نظر گرفته شده بود، هزینه‌کرد داشت و بر این اساس من در هنگام پس‌تولید کار یعنی تدوین، صداگذاری و اصلاح رنگ به عنوان تهیه‌کننده به پروژه اضافه شدم.

وی با بیان اینکه «بی‌ریختی» دومین همکاری‌اش با محمد رحمتی کارگردان پس از فیلم کوتاه «نفس‌گیر» و هفتمین اثر کوتاهش است، درباره نقش خود در «بی‌ریختی» توضیح داد: من و کارگردان به دلیل رفاقت قدیمی که داشتیم بارها درباره این اثر کوتاه صحبت کردیم اما باید بگویم کاراکتر «کیوان» که من آن را ایفا کردم به شدت کاراکتر سختی بود بدین لحاظ که چون زیرلایه‌های اصلی داشت که مخاطب نمی‌دید، نیازمند زیرساخت قوی بود.

این بازیگر ادامه داد: من بسیار تلاش کردم «کیوان» که کاراکتری شیشه‌ای و فردی متفکر و عملگرا بود، تبدیل به تیپ نشود. در حقیقت بازی در این نقش با ضدونقیض‌های فراوانی روبه‌رو بود اما در نهایت با تحقیقات میدانی وسیع و کمک کارگردان که با این کاراکتر بسیار آشنا بود، به نقش رسیدم.

کفایی تاکید کرد: جالب است بدانید که با گریم خود در فیلم کوتاه «بی‌ریختی» به پارک شوش سر می‌زدم و با افرادی که در آنجا بودند، ارتباط می‌گرفتم تا بتوانم کاراکتر «کیوان» را درک کنم. یکی از ویژگی‌هایی که شخصیت «کیوان» را از دیگر شخصیت‌های فیلم متمایز می‌کند و باید به آن توجه می‌کردم این بود که نباید زیاد از حد دیده می‌شد چون ممکن بود دستش برای مخاطب زودتر از زمان مورد نظر رو شود.

وی درباره بهترین بازخوردی که از مخاطبان برای حضور «بی‌ریختی» گرفته است، یادآور شد: شاید بهترین بازخورد این باشد که مخاطبی به من گفت جذاب‌ترین شیشه‌ای بودم که تا به حال دیده است.

یکی از تهیه‌کنندگان «بی‌ریختی» درباره نحوه تعامل با کارگردان این فیلم کوتاه گفت: من و محمد رحمتی رفاقتی دیرینه داریم و شناخت دقیق ما دو نفر باعث ایجاد اعتمادی بین ما شما شده است که برای هر دو ما اهمیت دارد. از سوی دیگر محمد رحمتی نقشه ذهنی دقیق و درک عمیقی از کار خود داشت و همین موضوع سبب شد ما بارها درباره تمام ویژگی‌های کاراکتر «کیوان» باهم صحبت کنیم و برای آن زمان بگذاریم. همچنین می‌توان گفت این کارگردان اگر به فردی اعتماد کند به اصطلاح با جان و دل نظراتش را می‌شنود و دستش را باز می‌گذارد تا نقش خود را به خوبی ایفا کند.

این بازیگر در پاسخ به این پرسش که آیا علاقه‌مند است به تهیه‌کنندگی فیلم‌های کوتاه ادامه بدهد یا نه، گفت: تهیه‌کنندگی آثار کوتاه از یک طرف جذاب و از سوی دیگر ناامیدکننده است که اگر موضوع دوم برطرف بشود قطعا تهیه‌کنندگان بیشتری روی آثار کوتاه سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگر تا دو سال پیش هزینه ساخت فیلم کوتاه ۵۰ میلیون تومان بود الان این مبلغ به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است و متاسفانه در حال حاضر نمی‌توان قول مساعدی برای بازگشت سرمایه آثار کوتاه به سرمایه‌گذار یا تهیه‌کننده داد به همین دلیل بچه‌های فیلم کوتاه در جذب سرمایه مشکل دارند.

کفایی درباره اکران فیلم‌های کوتاه در «هنروتجربه» مطرح کرد: این موسسه به ویژه در دوران کرونا با اکران آثار کوتاه در قالب بسته‌های مختلف لطف بزرگی به بچه‌های فیلم کوتاه کرد که امیدوارم زحمات «هنروتجربه» و فیلمسازان به ثمر نشسته باشد و حمایت‌ها ادامه پیدا کند. همچنین از نظر من چیدمان فیلم‌های کوتاه و اکران آن در یک بسته با پیش زمینه مشخص جذاب است.

وی با اشاره به اینکه اکثر فیلمسازان فیلم کوتاه، کار کوتاه تولید می‌کنند تا بتوانند به سراغ ساخت فیلم بلند داستانی بروند در حالی که فیلم کوتاه ساختن خود مسیر جداگانه و جذابی است، عنوان کرد: شاید این اتفاق باعث شود ارزش فیلم کوتاه پایین بیاید در حالیکه نباید این اتفاق رخ بدهد. در حال حاضر تعداد زیادی بازیگر در سطح جامعه وجود دارد که اگر رابطه نداشته باشند نمی‌توانند در کاری حضور پیدا کنند در حالی که فیلمسازان فیلم کوتاه می‌توانند از استعدادهایی که در آموزشگاه‌های بازیگر پرورش می‌یابند، بهره ببرند و آن‌ها را به سینما معرفی کنند.

بازیگر «بی‌ریختی» در ادامه با اشاره به اینکه کارگردانان بسته «وضعیت قرمز» صاحب اندیشه و قابل احترام هستند، بیان کرد: فیلم‌های این بسته دارای یک پیش زمینه اصلی هستند و شاید بتوان گفت کاراکترهای این فیلم‌ها همه در وضعیت قرمز به سر می‌برند چراکه به انتهای خط رسیده‌اند.

کفایی افزود: شاید عده‌ای از مخاطبان بگویند ما به دنبال سیاه‌نمایی و نمایش خشونت هستیم اما مسایلی که در فیلم‌های بسته «وضعیت قرمز» به تصویر کشیده شده است، واقعا وجود دارد و متاسفانه باید بگویم بیشتر از آن چیزی که ما در بسته «وضعیت قرمز» به نمایش گذاشته‌ایم، شاهد خشونت در جامعه هستیم.

وی با بیان اینکه مخاطب در ناخودآگاه خود از تماشای خشونت لذت می‌برد، توضیح داد: البته اصلا موافق این قضیه نیستم که نمایش خشونت تبدیل به موضوع اصلی فیلم‌هایی شود که قصد دارند از جشنواره‌های مختلف جایزه بگیرند اما معتقدم اگر نمایش این دست از مسایل دغدغه کارگردان و بر اساس اندیشه‌اش باشد، جذاب و چه بسا تاثیرگذار است. خوشبختانه فیلمسازان بسته «وضعیت قرمز» همه صاحب این درک هستند و همین اتفاق باعث شده است که صادقانه با مردم حرف بزنند.

کفایی در پایان با بیان اینکه فیلمسازان فیلم کوتاه آرزوهای بزرگ دارند، خاطرنشان کرد: امیدوارم نهادهای دیگری مانند موسسه «هنروتجربه» برای حمایت از فیلمسازان فیلم کوتاه که با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند، پای کار بیایند و در این شرایط از این دوستانی که صادقانه شب و روز تلاش می‌کنند، حمایت کنند تا شاهد دلسردی آن‌ها نباشیم.