هنروتجربه: تهیه‌کننده فیلم کوتاه «بی‌ریختی» گفت: تهیه‌کنندگان فیلم کوتاه با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، چرا که بودجه‌ها اکثرا شخصی است و تهیه‌کننده نباید به طور قطع انتظار برگشت بودجه را داشته باشد؛ درنتیجه قدرت خطرپذیری برای تهیه‌کنندگی این ژانر پایین آمده است.

میلاد کفایی تهیه کننده و بازیگر جوان فیلم کوتاه «بی‌ریختی» به کارگردانی محمد رحمتی که این روزها در سینماهای هنر و تجربه روی پرده است، درباره تجربه تهیه کنندگی این فیلم کوتاه به خبرنگار سینمایی ایرنا گفت: در ابتدا باید بگویم که تهیه کننده نیستم؛ در واقع من بازیگری هستم که پای فیلمش همه جور ایستادگی کرد تا زحمات گروه نافرجام نماند.

وی ادامه داد: ماجرای تهیه کنندگی من این‌گونه بود که سمانه بهزادپور تهیه کننده بی‌ریختی بود و به دلیل بالا رفتن هزینه تولید، در پس تولید با مشکل نبود بودجه مواجه شدیم و حتما باید در زمان محدودی فیلم را به جشنواره فیلم کوتاه تهران می‌رساندیم؛ این موضوع سبب شد تا من ورود کنم و تهیه کنندگی مرحله پس تولید را برعهده بگیرم. به یاری خدا و با هر تلاشی بود و با لطف دوستانی چون اسماعیل علیزاده در تدوین و محمدحسین ابراهیمی در صداگذاری و دیگر دوستان توانستیم در زمان مناسب «بی‌ریختی» را تحویل جشنواره بدهیم.

تهیه کننده نیستم و علاقه‌ای هم به انجام این تخصص ندارم ولی حتما در شرایط مناسب مالی دوست دارم از پروژه‌های با کیفیت حمایت کنم.

وی درباره سختی‌های کار تهیه‌کنندگی در فیلم کوتاه گفت: تهیه‌کننده فیلم کوتاه با مشکلات مالی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، چراکه بودجه‌ها اکثرا شخصی است و تهیه‌کننده نباید به طور قطع انتظار برگشت بودجه را داشته باشد؛ درنتیجه قدرت ریسک برای تهیه‌کنندگی این ژانر پایین آمده است و سرمایه‌داران هم به دلیل اینکه ساخت فیلم کوتاه، منفعت کمی برایشان دارد، کمتر جذب این مدیوم می‌شوند. معتقدم اشتیاق سرمایه‌گذاری در فیلم کوتاه را اگر در سرمایه داران بیشتر کنیم اتفاق بسیار خوبی را رقم خواهد خورد.

کفایی در پایان درباره پخش و نحوه اکران فیلم کوتاه بیان کرد: در مورد پخش فیلم کوتاه نیز اکران فیزیکی را بیشتر می‌پسندم؛ اکران حضوری و فیزیکی و در کنار هم نشستن، فیلم دیدن و مسخ پرده سینما شدن، خیلی حال خوبی برای هم عوامل و هم مخاطب می‌سازد.

کفایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا فیلم کوتاه، سبکی از فیلم برای قشری خاص از فیلم‌بین‌ها است، گفت: در وضعیت کنونی کاملا همین طور است، چراکه در سطوح مختلف جامعه افرادی هستند که فرق بین تیزرهای تبلیغاتی با فیلم کوتاه را نمی‌دانند؛ بنابراین در این شرایط فقط درصدی از مردم آشنایی کامل با این مدیوم را دارند؛ البته باید گفت که حمایت «هنر و تجربه» از فیلم کوتاه قطعا به مخاطبان آن رشد بخشیده و امیدوارم روز به روز حمایت‌ها برای آشنایی مردم با این مدیوم دوست داشتنی بیشتر شود.

وی درباره اینکه مخاطب بی ریختی چه قشری از جامعه است، بیان کرد: به اعتقاد من، مخاطبان «بی ریختی» اقشار زیادی از جامعه هستند؛ آنهایی که احساس رضایت نمی‌کنند، آنهایی که قصد پولدار شدن با هر شیوه‌ای را دارند، آنهایی که عقده دارند و نمی‌توانند حرف بزنند و …. در فیلم کوتاه «بی ریختی» حرص و طمع است که یکه تازی می‌کند و این حرص در چشمان کاراکترهای این فیلم مشهود است و هر کسی می‌خواهد سر خودش بی کلاه نماند.

این تهیه کننده جوان سینمای کوتاه در مورد اینکه دوست دارد همه نوع مخاطبی با فیلم همراه شود، اظهار کرد: قطعا داشتن هر مخاطبی با انواع سلیقه و نظرات گوناگون می‌تواند سازنده و مفید باشد و به نظرم این تعامل باعث پیشرفت و تبادل نگاه‌ها و اندیشه‌ها خواهد بود.