هنروتجربه_سپیده شریعت رضوی: محسن آقالر می‌گوید اگرچه مدت زمان زیادی از تولید «سرانگشتان فرشته» گذشته است اما به دلیل آنکه ایده فیلم ازلی و ابدی است مطمئنا رنگ زمان آن را کهنه نکرده است.

محسن آقالر نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده «سرانگشتان فرشته» در گفتگو با خبرنگار سایت هنروتجربه، با بیان اینکه به ژانر جاده‌ای علاقمند است، بیان کرد: غیر از علاقه به این ژانر از آنجا که عنصر پرسه در سینمای هنری مان را که ریشه در فیلم‌های موفق بسیار دارد، دوست دارم، ایده این فیلم در ذهنم شکل گرفت.

وی درباره دلیل انتخاب نام فیلم با عنوان «سرانگشتان فرشته» اظهار کرد: اسم فیلم را به نشانه انگشتانی که جهت را نشان می‌دهند، انتخاب کردم چراکه فیلم در ستایش تقدیر است، کاراکتر اصلی در طول آن از مرحله‌ای به مرحله دیگر حرکت می‌کند و این نیروی عظیمی که او را به را به پیش می‌برد مانند سرانگشتانی است که او را هدایت می‌کند.

کارگردان «سرانگشتان فرشته» با بیان اینکه تصور می کند مهمترین چالش برای فیلمسازان مستقل جذب سرمایه است، اظهار کرد: فیلم من هم از این قاعده مستثنا نبود و شاید مهمترین چالشی که در طول پروسه تولید و پس از تولید با آن دست به گریبان بودیم، مساله جذب سرمایه بود.

به گفته آقالر، روند تولید فیلم از زمان فیلمبرداری تا آماده شدن نسخه نهایی حدود ۶ ماه طول کشیده است.

وی درباره طولانی شدن فاصله بین تولید تا اکران این فیلم عنوان کرد: پس از آماده شدن «سرانگشتان فرشته» و حضور در چند جشنواره بین‌المللی به نوعی برای اکران آن منتظر زمان مناسبی بودم تا اینکه امکان اکران در هنروتجربه فراهم شد البته اگر بلافاصله بعد از تولید شرایط اکران پیش بیاد ایده‌آل است اما برای من این امکان وجود نداشت و یک زمان طولانی صرف شد تا این فیلم اکران شود.

نویسنده «سرانگشتان فرشته» تاکید کرد: اگرچه مدت زمان زیادی از تولید فیلم گذشته است اما به دلیل آنکه ایده فیلم ازلی و ابدی است مطمئنا رنگ زمان آن را کهنه نکرده است.

آقالر در ادامه با اشاره به اینکه تلاش «سرانگشتان فرشته» این بوده است که به مخاطب راهکار و پیشنهاد جدید ارایه کند، مطرح کرد: این فیلم تلاش کرده است در فرم روایت یک نوآوری برای مخاطبی که در جستجوی شکل‌های دیگری از سینما است و سینمای جریان اصلی یا سینمایی را که یک قصه در یک ساختار سه پرده‌ای روایت می‌کند، دیگر برایش جدابیت ندارد، داشته باشد.

وی با اشاره به اکران اثرش در سینماهای «هنروتجربه» گفت: من موسسه «هنروتجربه» را بسیار دوست دارم و فعالیتش را به دلیل آنکه بخشی از تولیدات سینمایی ما که امکان ورود به چرخه پرتلاطم اکران را ندارند، می‌توانند در این بخش نمایش داده شوند، مثبت ارزیابی می‌کنم.

تهیه‌کننده «سرانگشتان فرشته» افزود: در حقیقت امکانی فراهم شده است تا تولیداتی که رویکرد هنری تری دارند و کیفیت مخاطب برایشان مهم است، بتوانند فیلم هایشان را در «هنروتجربه» اکران کنند و خوشبختانه این امر برای من هم اتفاق افتاد و از این بابت از تمامی دوستانم در این موسسه تشکر می‌کنم.

آقالر در بخش دیگری از صحبت‌های خود امر فیلم ساختن خود یکی از هدف های بلند هنرمند می‌تواند به حساب آید، تصریح کرد: من فکر می‌کنم که فیلمساز چه در مرحله پرورش ایده و چه در مرحله ساخت به این موضوع فکر نمی‌کند که چه هدفی را باید دنبال کند و درباره ساخت سرانگشتان فرشته پس از تولید چند فیلم کوتاه و ۳ سریال تلویزیونی تجربه منحصر به فردی بود.

وی درباره ترکیب بازیگران پروژه نیز عنوان کرد: همه بازیگران به جز زنده یاد ماه‌چهره خلیلی از هنرمندان خوب تئاتر هستند و دو عامل توانمندی و همخوانی با بودجه تولید در انتخاب آن‌ها موثر بود. حال که به ترکیب بازیگران نگاه می‌کنم به جز یکی دو انتخاب از مابقی راضی هستم و باید بگویم حتی یک یا دو نفر نیز حضور درخشانی دارند.

این کارگردان درباره فعالیت این روزهای خود یادآور شد: بعد از ساخت فیلم «سرانگشتان فرشته» سه فیلمنامه بلند نوشتم. اولین آنها «آبی تر از اندوه» نام دارد که فعلا آن را کنار گذاشته ام. عنوان فیلمنامه دوم «پدر یک نمای طولانی» است که در بنیاد سینمایی فارابی در مرحله بازخوانی است و نگارش فیلمنامه سوم که «پرسه باد» نام دارد به تازگی به پایان رسیده و در مرحله آماده سازی و پیدا کردن تهیه‌کننده است.

آقالر در پایان خاطرنشان کرد: «سرانگشتان فرشته» در مرحله فیلمنامه از یک منطق ریاضی دقیق تبعیت کرده است اما من در هنگام ساخت آن را با دلم ساختم و امیدوارم که بر دل مخاطب نیز بنشیند.