هنروتجربه: بابک بهداد نویسنده، تهیه‌کننده و مستندساز با تاکید بر اینکه رویکرد مبنی بر شرط ارایه آثار مستند در جشنواره «سینماحقیقت» برای حضور در جشنواره فیلم فجر درست نیست معتقد است یکی از نقدهایی که به جشنواره فیلم فجر وجود دارد نبود آیین‌نامه مدون و درست است که باید با کمک صنوف مختلف طراحی شود. در هر دوره از جشنواره عملکرد دبیران جشنواره، تعداد جوایزی که به مستندسازان تعلق می‌گیرد، نوع برخورد و نقد و بررسی‌ که با فیلم‌ها و تبلیغاتی که برای آن‌ها انجام می‌شود، متفاوت است.

بابک بهداد نویسنده، تهیه‌کننده و مستندساز در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره جشنواره فیلم فجر و اهمیت حضور فیلم‌های مستند در این رویداد گفت: جشنواره فیلم فجر بزرگ‌ترین جشنواره ملی ایران است اما در چند دوره اخیر عملکرد درستی در قبال سینمای مستند نداشته است.

او افزود: بارها به همراه دیگر مستندسازان جلسات متعددی با مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان اجرایی جشنواره فیلم فجر داشته‌ایم و نسبت به شیوه برگزاری جشنواره به ویژه بخش سینمای مستند انتقاد کردیم اما متاسفانه به هیچکدام از این انتقادها اهمیتی داده نمی‌شود.

کارگردان مستند «بهارستان خانه ملت» درباره نقدهایی که به جشنواره داشته است، بیان کرد: یکی از نقدهایی که وجود دارد نبود آیین‌نامه مدون و درست برای جشنواره فیلم فجر است که باید با کمک صنوف مختلف طراحی شود. در هر دوره از جشنواره عملکرد دبیران جشنواره، تعداد جوایزی که به مستندسازان تعلق می‌گیرد، نوع برخورد و نقد و بررسی‌ که با فیلم‌ها و تبلیغاتی که برای آن‌ها انجام می‌شود، متفاوت است.

نویسنده فیلمنامه «نخل روز دهم» خاطرنشان کرد: امیدوارم که برخورد جشنواره فیلم فجر با مستندسازان در شان سینمای مستند باشد و همان امکانات و فضایی که در اختیار فیلم‌های داستانی قرار می‌دهند برای فیلم‌های مستند و مستندسازان نیز درنظر گیرند.

سینمای مستند از نظر ساختار، روایت و حضورش در جشنواره‌های بین‌المللی کمتر از سینمای داستانی نیست و حتی از آن‌ بالاتر است. مسائل، معضلات و نگاهی که مستندسازان به دنیای اطراف دارند جلوتر از سینمای داستانی ا‌ست آن‌ها با حقیقت گره‌ خورده‌اند و بر مخاطب تاثیر بیشتری می‌گذارند اما متاسفانه همیشه مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرند. امیدوارم روزی قدر فیلم‌ها و فیلمسازان سینمای مستند دانسته شود.

این مستندساز که سابقه مدیریت در صنف مستندسازان را نیز داشته است، ادامه داد: آثار مستند در خیلی از جشنواره‌های بزرگ جهان مثل جشنواره برلین، سینمای مستند در بخش اصلی رقابت می‌کنند و امیدواریم این اتفاق در ایران نیز رخ دهد.

نویسنده فیلمنامه «در خانه پدربزرگ» با اشاره به اینکه برای دیده شدن فیلم‌های مستند در جشنواره فیلم فجر راه‌های بسیاری وجود دارد، مطرح کرد: در مرحله اول مدیران و دبیر جشنواره باید به فیلم‌ها اهمیت دهند و طراحی‌ تبلیغاتی برای دیده شدن فیلم‌های مستند انجام دهند.

او بیان کرد: این ماموریت و رسالت جشنواره است که وقتی بخش مستند را در جشنواره قبول می‌کنند تبلیغاتی را برای آن درنظر گیرند که در این راه می‌توانند درخواست کمک از صنوف مرتبط با سینمای مستند را داشته باشند.

کارگردان «بهارستان خانه ملت» درباره شرط ارایه آثار مستند در جشنواره «سینماحقیقت» برای حضور در جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: رویکرد مبنی بر شرط ارایه آثار مستند در جشنواره «سینماحقیقت» برای حضور در جشنواره فیلم فجر درست نیست. سال های گذشته از سوی انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند نقدی به محمدمهدی طباطبایی‌نژاد دبیر جشنواره فیلم فجر نسبت به این شرط داشتیم چراکه جشنواره «سینماحقیقت» جشنواره‌ای مستقل است که رویکرد و سیاست‌گذاری‌های خاص خود را دارد و جشنواره فیلم فجر با آن متفاوت است و هر فیلمسازی که تمایل دارد باید در این رویداد شرکت کند.

بابک بهداد در پایان تصریح کرد: سینمای مستند از نظر ساختار، روایت و حضورش در جشنواره‌های بین‌المللی کمتر از سینمای داستانی نیست و حتی از آن‌ بالاتر است. مسائل، معضلات و نگاهی که مستندسازان به دنیای اطراف دارند جلوتر از سینمای داستانی ا‌ست آن‌ها با حقیقت گره‌ خورده‌اند و بر مخاطب تاثیر بیشتری می‌گذارند اما متاسفانه همیشه مورد کم‌لطفی قرار می‌گیرند. امیدوارم روزی قدر فیلم‌ها و فیلمسازان سینمای مستند دانسته شود.