هنروتجربه-سعیدحضرتی: هادی بابایی‌فر کارگردان فیلم کوتاه «گوزن» معتقد است اکران هر فیلمی، چه کوتاه و چه بلند برای هر کارگردانی اهمیت دارد و فیلم با اکران و دیده شدن به هدف اصلی خود می‌رسد. اکران جشنواره‌ای فیلم کوتاه از این نظر که مخاطبین علاقه‌مندتر و جدی‌تری دارد و نقد و نظرات کارشناسانه‌ای نوشته و گفته می‌شود اهمیت بالایی دارد ضمن آنکه گپ و گفت و آشنایی با کارگردانان و عوامل و دست‌اندرکاران این حوزه لذت‌بخش است.

به گزارش سایت هنروتجربه، فیلم کوتاه «گوزن» به نویسندگی و کارگردانی هادی بابایی‌فر و تهیه‌کنندگی مشترک هادی بابایی‌فر و محمود غفاری یکی از ده فیلم کوتاه حاضر در بخش کوتاه چهلمین جشنواره فجر، داستان پسربچه‌ای را روایت می‌کند که برای نجات جان برادر بیمارش که در آستانه مرگ است تصمیم می‌گیرد به مبارزه با فرشته مرگ برود.

هادی بابایی‌فر با ذکر این نکته که یک اتفاق تلخ دستمایه ساخت «گوزن» شد عنوان کرد: ۱۴ سال پیش بر اثر اتفاقی برادرم را از دست دادم و پیشامدهای آن شب همیشه در پس ذهن من بود و در طول این سال‌ها قصد داشتم فیلمی درباره مرگ بسازم. در نهایت با ترکیب آن اتفاق و ایده‌ و قصه‌های دیگر، فیلمنامه «گوزن» نوشته شد.

وی با اشاره به اینکه ایده‌آل من این بود که فیلمی بلند راجع به مرگ بسازم و این آرزو هنوز هم با من است اما با ساخت «گوزن» برایم رضایت‌خاطری ایجاد شد و حرفی را که می‌خواستم زدم ادامه داد: این فیلم حاصل تلاش گروهی و دوستانی است که با من همراهی کردند. من اهل پرسیدن و مشورت کردن هستم و با افرادی که دیدگاه و نظرات آنها برایم اهمیت دارد از ابتدا تا انتهای کار مشورت می‌کنم. تا حدود ۶ ماه پس از تولید این مشورت‌ها ادامه پیدا کرد و تدوین نهایی پس از این مدت به انجام رسید.

بابایی‌فر با بیان اینکه لوکیشن «گوزن» در یکی از روستاهای تالش بود درباره شرایط فیلمبرداری فیلم توضیح داد: فیلمبرداری «گوزن» در شرایط بسیار سختی انجام شد به این دلیل که می‌خواستم همه جا پوشیده از برف باشد و در حال فیلمبرداری برف بیاید. حدود چهار ماه به دنبال لوکیشن مناسب می‌گشتم و زمانی که محل فیلمبرداری قطعی شد باید تا آمدن برف صبر می‌کردیم. گاهی برف‌های سنگینی می‌آمد که راه‌ها بسته می‌شد و در شرایط بسیار سردی باید کار می‌کردیم. امیرحسین خوشبین در آن شرایط سخت به بهترین شکل تصویربرداری را طی ۸ جلسه انجام داد.

وی در پاسخ این سوال که چقدر به کسب سیمرغ از جشنواره چهلم امیدوار هستید عنوان کرد: نمی‌دانم و نمی‌توانم اظهار نظری در این مورد داشته باشم چون همه‌چیز بستگی به رای و سلیقه هیات داوران جشنواره دارد. در این حد می‌دانم که مخاطبین و منتقدین جشنواره فیلم کوتاه تهران، «گوزن» را دوست داشتند و انتظار کاندیدا شدن فیلم را داشتیم که این اتفاق نیفتاد و مطابق سلیقه هیات داوران نبود. امیدورام در جشنواره فجر این فیلم مورد توجه هیات داوران قرار بگیرد.

این نویسنده و کارگردان جوان با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر مهمترین جشنواره سینمایی ایران است که برای مخاطبان و اهالی فن اهمیت بالایی دارد، افزود: جشنواره فیلم فجر برای من که از نوجوانی علاقه زیادی به سینما داشتم همیشه جایگاه بالایی داشته و شور و شوق ایام جشنواره و خرید بلیت و سینما رفتن جزو خاطرات خوب من است. حضور «گوزن» در این رویداد سینمایی اتفاق بسیار خوبی است و خوشحالم فیلم اول من در بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی کشور اکران می‌شود و تماشای فیلم در کنار مخاطبین و بازخوردها ارزشمند و ماحصل نظرات و دیدگاه‌ها برای ادامه روند فیلم‌سازی تاثیرگذار است.

هادی بابای‌فر در پایان تصریح کرد: اکران هر فیلمی، چه کوتاه و چه بلند برای هر کارگردانی اهمیت دارد و فیلم با اکران و دیده شدن به هدف اصلی خود می‌رسد. اکران جشنواره‌ای فیلم کوتاه از این نظر که مخاطبین علاقه‌مندتر و جدی‌تری دارد و نقد و نظرات کارشناسانه‌ای نوشته و گفته می‌شود اهمیت بالایی دارد ضمن آنکه گپ و گفت و آشنایی با کارگردانان و عوامل و دست‌اندرکاران این حوزه لذت‌بخش است.