هنروتجربه-سپیده شریعت‌رضوی: فردین انصاری کارگردان فیلم کوتاه «ماجان» بیان کرد در حقیقت تولید محتوای چهلمین جشنواره فیلم فجر برعهده فیلمسازانی بوده است که برآمده از فیلم کوتاه هستند. این قضیه اهمیت فیلم کوتاه را در سینما ایران نشان می‌دهد و حاکی از این مساله است که اثر کوتاه در نسل و اتفاقات جدید سینمایی، تعدد و تنوع ژانر و قصه‌های جدید می‌تواند تاثیرگذار باشد هرچند من معتقدم فیلم کوتاه هیچ ارتباطی به اثر بلند داستانی ندارد و دو مقوله جدا هستند.

فردین انصاری کارگردان فیلم کوتاه «ماجان» که روز شنبه ۱۶ بهمن ماه در اولین مجموعه فیلم کوتاه چهلمین جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره به نمایش درمی‌آید، در گفتگو با خبرنگار سایت هنروتجربه با اشاره به اینکه این اثر پنجمین کار کوتاهش است، گفت: ایده فیلمنامه و ساخت «ماجان» با تمام آثار قبلی من متفاوت است چراکه ساخت آن به من پیشنهاد شد یعنی بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و انجمن سینمای جوانان ایران از من درخواست کردند اثری را با موضوعی خاص تولید کنم اما فیلمنامه‌ای به من ارایه نشد.

وی ادامه داد: با موضوعی که به من ارایه شد، ایده «ماجان» به ذهنم رسید و تلاش کردم مانند فیلم‌های قبلی خود در پرداخت و نوشتن فیلمنامه به گونه‌ای که سلیقه سینمایی و دغدغه شخصی خودم است، عمل کنم.

به گفته کارگردان «ماجان»، این اثر درباره یک دانش‌آموز روستایی با نام «سجاد» ا‌ست که برای برنده شدن در مسابقه سفر به مشهد باید انشای دروغین خود را به یک تجربه واقعی تبدیل کند.

انصاری تصریح کرد: حدود یک هفته طول کشید تا فیلمنامه اثر نوشته شود. همچنین پیش‌تولید این اثر ۱۰ تا ۱۵ روز و فیلمبرداری آن در ۴ روز اتفاق افتاد و پس‌تولید در حدود ۲ هفته زمان برد.

وی در جواب به این سوال که بهترین بازخوردی که از مخاطبان این اثر در اولین نمایش آن یعنی در جشنواره فیلم کوتاه تهران گرفته، چه بوده است؟ عنوان کرد: «ماجان» برای من شبیه یک سورپرایز بود چراکه سفارش از جای دیگری به من داده شد و نگاهم به این اثر در زمان اکران مانند دیگر آثارم نبود یعنی فکر نمی‌کردم بازخورد خوب و مثبتی از مخاطبان بگیرم.

این فیلمساز افزود: به یاد دارم در اولین سانس نمایش این فیلم کوتاه در سالن سینما مخاطبان با لحظات طنز همراه می‌شدند، می‌خندیدند و تشویق می‌کردند این اتفاق در اکران‌های بعدی فیلم هم رخ داد و تماشاگران در هنگام تماشای فیلم و نه بعد از آن خوشحالی خود را ابراز می‌کردند.

انصاری تاکید کرد: به گفته مخاطبان «ماجان» این اثر کاری دلنشین، احساسی، صادقانه و تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه بزرگترین ویژگی فیلم «ماجان» ژانر متفاوت آن نسبت به دیگر آثار و دنیا و قصه کودکانه آن است، تصریح کرد: بسیار کم اتفاق می‌افتد که قصه‌ای درباره کودکان بتواند بسیار دیده شود اما به زعم من «ماجان» تا به الان خوب دیده شده است چراکه در جشن خانه سینما و در جشنواره فیلم کوتاه تهران از آن استقبال و به عنوان یکی از ۱۰ اثر منتخب جشنواره فیلم فجر انتخاب شده است.

کارگردان «ماجان» با بیان اینکه به لحاظ تولید و پروداکشن تیم تولید خوبی داشته و در ساخت آن با چالش خاصی مواجه نبوده است، عنوان کرد: شاید یکی از سختی‌های کار این بود که «ماجان» را در منطقه‌ای جلوی دوربین بردم که به آن تسلط نداشتم. همچنین کار با ۱۰ تا ۱۵ کودک نابازیگر روستایی یکی دیگر از چالش‌های سخت و عجیب تولید این اثر بود.

انصاریدر بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه حضور فیلم کوتاه در جشنواره فجر نه تنها لازم بلکه یک تکلیف واجب بر دوش مدیران است، گفت: در چهلمین جشنواره فیلم فجر آثار فیلمسازانی به بخش سودای سیمرغ راه پیدا کرده‌ است که قبلا فیلمساز فیلم کوتاه بوده‌اند به عنوان مثال آرین وزیردفتری که با فیلم «بی‌رویا» در جشنواره فیلم حضور حضور دارد قبلا با اثری کوتاه در بخش این کوتاه این جشنواره داشت.

وی ادامه داد: در حقیقت تولیدمحتوای چهلمین جشنواره فیلم فجر برعهده فیلمسازانی بوده است که برآمده از فیلم کوتاه هستند. این قضیه اهمیت فیلم کوتاه را در سینما ایران نشان می‌دهد و حاکی از این مساله است که اثر کوتاه در نسل و اتفاقات جدید سینمایی، تعدد و تنوع ژانر و قصه‌های جدید می‌تواند تاثیرگذار باشد هرچند من معتقدم فیلم کوتاه هیچ ارتباطی به اثر بلند داستانی ندارد و دو مقوله جدا هستند.

کارگردان «ماجان» تاکید کرد: من مطلقا با این قضیه که فیلم کوتاه پله‌ای برای ورود به سینمای بلند است، مخالفم و می‌گویم اصلا چنین چیزی نیست. فیلم کوتاه کلاس کاری، هویت و اعتبار خودش را دارد و هیچ ارتباطی با سینمای بلند ندارد اما تاثیرگذاری آن زیاد و بسیار مهم است که در جشنواره فیلم فجر جدی گرفته شود.

انصاری درباره اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه اظهار کرد: اکران جشنواره مخاطب محدود و خاصی دارد اما در اکران آنلاین افراد در سرتاسر دنیا می‌توانند آثار را تماشا کنند پس با اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه بسیار موافقم، تجربه این اتفاق را با اثر دیگرم یعنی «فشن» که در مجموعه «شام آخر» در ودیو اکران شد، داشته‌امو اتفاق خوشایندی برایم رقم خورده است.

وی با بیان اینکه موسسه «هنروتجربه» جرقه اولیه اکران فیلم کوتاه را زد و شروع خوبی داشت به گونه‌ای که همه فیلمسازان فیلم کوتاه انگیزه پیدا کردند تا آثارشان را در این موسسه به نمایش بگذارند، مطرح کرد: اولین مجموعه کوتاهی که در هنروتجربه اکران شد فیلم‌های «حیوان»، «روتوش» و… بود که با  استقبال خوبی هم مواجه شد اما من فکر می‌کنم در ادامه مسیر انرژی اکران فیلم کوتاه در «هنروتجربه» افتاد و این موسسه نیاز دارد با بسترسازیفرهنگی، مداومت بیشتر و اختصاص بودجه برای بحث تبلیغات دوباره به دوران اوج خود بازگردد.

کارگردان «فشن» افزود: اینکه هنروتجربه در معرفی فیلم کوتاه به سینمای ایران تاثیرگذار بوده است، هیچ شکی نیست. همچنین زمانی که هنروتجربه اکران فیلم‌های کوتاه را کلید زد ما چیزی به نام اکران آنلاین فیلم کوتاه نداشتیم پس این مسایل از همان جرقه تاثیر گرفته است اما از نظر من در حال حاضر اکران آنلاین موفق‌تر عمل می‌کند.

این فیلمساز در پایان درباره جدیدترین اثر خود خاطرنشان کرد: سه تا چهارماه پیش فیلم کوتاهی با نام «لیدی» را ساختم که در حال حاضر در مرحله پست پروداکشن است و تا یک ماه آینده آماده نمایش می‌شود. دنیای این اثر کوتاهکه برداشتی آزاد از نمایشنامه مکبث است و امیدوارم فیلم خوبی شده باشد، شبیه بهفیلم‌های قبلی من و چه بسا رادیکال‌تر و ساختارشکنانه‌تر است.

«ماجان» در سانس ۲۰:۳۰ روز شنبه ۱۶ بهمن ماه در خانه جشنواره یعنی برج  میلاد همراه با چهار اثر دیگر به نمایش درمی‌آید.