هنروتجربه-سعیدحضرتی: ایلیا محمدی‌نیا معتقد است «ملاقات خصوصی» فیلمی به شدت تلخ و گزنده است اما کارگردان نمی‌خواسته این تلخی را برجسته کند. به همین جهت از ابتدا تا انتهای فیلم رنگ‌های شاد و چشم‌نوازی استفاده شده است. فیلم قابلیت این را داشت که تصویر به شدت تلخی از شرایط نشان دهد اما تصمیم کارگردان به درستی در خدمت داستان فیلم است.

ایلیا محمدی‌نیا با بیان اینکه «ملاقات خصوصی» ادامه روند منطقی فیلمسازی امید شمس است به خبرنگار سایت هنروتجربه گفت: فیلم کوتاه ۲۰ دقیقه‌ای «شب تولد» به کارگردانی امید شمس سال ۹۷ در اکران نوروزی «هنروتجربه» اکران شده بود و بازخوردهای خیلی خوبی داشت. از همان زمان به دلیل علاقه به فیلم کوتاه و فیلمسازان این حوزه همیشه نقدهای بسته فیلم‌های کوتاه را در مجله «هنروتجربه» می‌نوشتم. «شب تولد» او فیلم خوبی بود و خیلی خوشحال شدم که «ملاقات خصوصی» اولین فیلم بلند سینمایی او که در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده مطابق با انتظارات ما از این فیلمساز بود.

وی با بیان اینکه «ملاقات خصوصی» را به دلیل قصه غیرتکراری آن، روایت جذاب و پایان‌بندی فوق‌العاده‌اش دوست داشتم ضمن آنکه بازی‌ها، فیلمبرداری، موسیقی و … قابل قبول بودند درباره بازی‌های فیلم عنوان کرد: در فیلم «شب تولد» بازی دو بازیگر اصلی فیلم، بابک بهشاد و نادر فلاح خوب بود و کارگردان بازی‌های خوب و یکدستی از این دو بازیگر گرفته بود و توانایی خود را نشان داده بود. بازی‌ها در «ملاقات خصوصی» نیز به قاعده و استاندارد بود و این نکته مهمی است که کارگردان توانسته بازی معقولی را از بازیگران پرتعداد فیلم بگیرد و بازی یک نفر بیشتر از بقیه به چشم نیاید. به همین جهت مخاطب با جهان و داستان فیلم ارتباط برقرار می‌کند و چنین خانواده و داستانی را می‌پذیرد.

این منتقد سینما با تاکید بر اینکه داستان و عناصر بصری هچون رنگ و نور در خدمت فیلم هستند افزود: موضوع فیلم به شدت تلخ و گزنده است اما کارگردان نمی‌خواسته این تلخی را برجسته کند. به همین جهت از ابتدا تا انتهای فیلم رنگ‌های شاد و چشم‌نوازی استفاده شده است. به عنوان مثال جهان پروانه با توجه به رنگ‌هایی که در پوشش و فضای پیرامون او به کار رفته نشان‌دهنده شخصیت و نگاه امیدوارانه او است. فیلم قابلیت این را داشت که تصویر به شدت تلخی از شرایط نشان دهد اما تصمیم کارگردان به درستی در خدمت داستان فیلم است.

محمدی‌نیا با اشاره به اینکه فیلم نیاز به بازنگری مجددی در تدوین دارد اضافه کرد: فیلم از یک سوم میانی به بعد فیلم دچار افت می‌شود و ضرباهنگ فیلم از دست می‌رود و علت آن این است که خرده روایت‌های زیادی در فیلم نداشتیم و خرده روایت‌های معدود هم خیلی زود به سرانجام رسیدند. اما در ۲۰ دقیقه پایانی فیلم ضرباهنگ خوبی پیدا کرد و مخاطب همراه داستان شد و به سکانس پایانی فوق‌العاده «ملاقات خصوصی» رسید.

وی درباره فیلم‌های این دوره جشنواره فیلم فجر بیان کرد: تا به امروز که فیلمها را دیده‌ام، فیلمنامه همچنان چشم اسفندیار فیلم‌ها است اما سطح کارگردانی غالب فیلمها استاندارد و در بخش فنی نیز استاندارهای لازم لحاظ شده است. ای کاش کارگردانان برای فیلمنامه وقت بیشتری می‌گذاشتند. جای امیدواری است که کارگردان «ملاقات خصوصی» از بهمن ارک به عنوان مشاور فیلمنامه بهره برده است. پیش از این فیلم کوتاه «حیوان» و فیلم بلند «پوست» را از برادران ارک دیده بودیم که در هر دو فیلم بلند و کوتاه، نقطه قوت به جز کارگردانی، فیلمنامه هر دو اثر بود. حضور ارک هوشمندانه بود و امیدوارم این همکاری‌ها ادامه پیدا کند و کارگردانان دیگر به اهمیت آن پی ببرند.

سالها بخشی از جشنواره فیلم فجر به فیلمهای «هنروتجربه» اختصاص داشت و امیدوارم محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی از سال آینده بخش مستقل «هنروتجربه» در دل جشنواره فیلم فجر را راه اندازی کند و در کنار فیلمهای بخش مسابقه، سانس ویژه فیلمهای «هنروتجربه» را هم داشته باشیم که اکران آنها تداخلی هم با فیلمهای بخش مسابقه نداشته باشد. قطعا این امکان باعث می‌شود استعدادهای بیشتری را جذب سینمای بدنه ایران کنیم مثل امید شمس که با اکران فیلم در «هنروتجربه» شناخته شد.

وی درباره دلیل ضعف فیلمنامه‌ها اظهار کرد: اول اینکه دستمزد فیلمنامه‌نویس به نسب عوامل دیگر پایین است و تا زمانی که دستمزد فیلمنامه‌نویس در حد معقولی نباشد شاهد این ضعف در اکثر فیلم‌ها خواهیم بود. ضمن آنکه در فیلمنامه‌نویسی قائل به بازی جمعی نیستیم. اصطلاحی باب شده با عنوان فیلمساز مولف و تصور عده‌ای بر آن است که فیلمسازی که فیلمنامه را بنویسد به عنوان فیلمساز مولف شناخته خواهد شد که قطعا تعریف غلطی است. فیلمساز مولف با سبک شخصی و مولفه‌های فیلمسازی هویتی پیدا می‌کند که رد پای آن را در فیلمهای بعدی او می‌توان دید. ضمن آنکه فیلمنامه‌نویس وقت و زمان کافی نیز برای بازنویسی فیلمنامه صرف نمی‌کند. جایی می‌خواندم که اصغر فرهادی ۴۴امین نسخه بازنویسی فیلمنامه را به بازیگران داده و این نکته بسیار مهمی است و به همین جهت فیلمهای فرهادی مورد توجه هستند.

ایلیا محمدی‌نیا در پایان گفت: سالها بخشی از جشنواره فیلم فجر به فیلمهای «هنروتجربه» اختصاص داشت و امیدوارم محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی از سال آینده بخش مستقل «هنروتجربه» در دل جشنواره فیلم فجر را راه اندازی کند و در کنار فیلمهای بخش مسابقه، سانس ویژه فیلمهای «هنروتجربه» را هم داشته باشیم که اکران آنها تداخلی هم با فیلمهای بخش مسابقه نداشته باشد. قطعا این امکان باعث می‌شود استعدادهای بیشتری را جذب سینمای بدنه ایران کنیم مثل امید شمس که با اکران فیلم در «هنروتجربه» شناخته شد.