هنروتجربه: نشست رسانه‌ای فیلم «موقعیت مهدی» در روز هفتم جشنواره، در سالن اصلی برج میلاد برگزار شد.

به گزارش سایت هنروتجربه، در هفتمین روز از برگزاری جشنواره و در دومین سانس نشست فیلم موقعیت مهدی با حضور عوامل این فیلم و اهالی رسانه برگزار شد.

حبیب والی‌نژاد (تهیه کننده)، سجاد نصراللهی (مجری طرح)، وحید ابراهیمی (مدیر فیلمبرداری)، روح الله زمانی (بازیگر)، معصومه ربانی‌نیا (بازیگر)، ایمان کریمیان (مدیر جلوه‌های میدانی)، امین پهلوان‌زاده (مدیر جلوه‌های بصری)، ژیلا شاهی (بازیگر)، ابراهیم امینی (نویسنده)، مسیح حدپور (صداگذار)، امیر زاغری طراح صحنه، مسعود سخاوت دوست (آهنگساز) و بهزاد آقابیگی (طراح لباس) عوامل فیلم موقعیت مهدی بودند که در این نشست حضور داشتند.

حجازی‌فر در ابتدای نشست گفت: نزدیک به دوسال است که درگیر این کار هستیم. دوازده بار کار متوقف شد اما بچه‌ها پای کار ماندن. در ابتدا این فیلم به من در جایگاه بازیگر پیشنهاد شد. من یک پیشنهاد دادم که خودم کار را بسازم و از ما پذیرفتند و قرار شد که هم خودم فیلم را بسازم و هم در آن بازی کنم.

والی‌نژاد درباره مشارکت بنیاد مستضعفان در ساخت این فیلم توضیح داد: سازمان صدا و سیما بنا را بر ساخت این فیلم گذاشت و نهادهای مختلفی مثل بنیاد فارابی، روایت و مستضعفان پیشنهاد مشارکت در ساخت این فیلم را داشتند. البته باید بگویم بنیاد مستضعفان  از ابتدای کار بسیار به ما کمک کرد.

روح‌الله زمانی درباره بازی در این فیلم گفت: این فیلم برای من جزو آثار تکرارنشدنی بود و حضور در آن در جایگاه بازیگر بسیار لذت‌بخش بود.

حجازی‌فر گفت: از اول هم بنای ما ساخت نسخه‌ای سینمایی بود. خیلی از سکانس‌هایی که شاهد بودید تنها برای نسخه سینمایی کار است و در سریال به شیوه‌ای دیگر فیلمبرداری شده است. باید بگویم که سریال هیچ ارتباطی به کار سینمایی ندارد.

او ادامه داد: ما از ابتدا تصمیم گرفتیم که تنها در حد اقلام تبلیغاتی مانند تیزر و پوستر کار را تبلیغ کنیم. چون اسم مهدی باکری در این فیلم بود تصمیم ما طرح‌ریزی محدودیت‌ها در بخش تبلیغات بود. اما در سال‌های آینده اگر با فیلم دیگری حضور پیدا کنم حتما برایش تبلیغ خواهم کرد.
زمانی گفت: من برای ایفای نقش در فیلم با چالش خاصی مواجه نشدم و خوشحالم که در این فیلم حضور داشتم.

حجازی‌فر درخصوص کارگردانی این فیلم و کارگردانی در ژانرهای مختلف بیان کرد: من در کارگردانی برای خود رویاهایی دارم که تلاش می‌کنم به آن‌ها دست پیدا کنم. میان ژانر آثار تفاوتی برایم‌ وجود ندارد. من این فیلم را با قلبم ساختم اما باید بگویم که بسیاری از وقت‌ها زندگی برای ما تصمیم می‌گیرد و این ما نیستیم که انتخاب می‌کنیم.

حجازی‌فر گفت: سیستم پخش سالن میلاد خیلی خوب نیست. از ابتدا که کار فیلمبرداری را شروع کردیم تاکید ما این بود که از دو عملیاتی که قرار است به تصویر بکشیم سندی تاریخی داشته باشیم و همه فیلم را بر مبنای مستنداتی که در بخش پژوهش جمع‌آوری کرده بودیم، ساختیم. مستندی هم از عملیات خیبر در شبکه خارجی اکران شد که ما چون امکان خرید آن را نداشتیم به‌صورت دزدکی کپی کردیم.

این کارگردان افزود: حماسه در ذات این موضوع وجود دارد. بعضی از اتفاقات داخل فیلم را دوست نداشتم به تصویر بکشیم اما چون هدفم ثبت سندی تاریخی بود در فیلم گنجاندم. من در این اثر ریسک کردم.

حجازی‌فر درباره بودجه این فیلم توضیح داد: برای این قرارداد ما برای ۴۰۰ دقیقه‌ای که ضبط کردیم، ۳۰ میلیارد بودجه داشتیم که از آن ۱۰ میلیارد هرینه ادوات جنگی بود. جزیره خیبر را کاملا بازسازی کردیم و هزینه‌ کارهای عمرانی برای ما بسیار بود اما عوامل حتی کمتر از دیگر آثار دستمزد گرفتند. باید بگویم از این بودجه حتی یک ریال را هم اسراف نکردیم و من تمام مسئولیت شرعی و معنوی را برعهده‌ می‌گیرم.

حجازی‌فر بیان کرد: ما از منابعی که پیش‌تر ثبت و ضبط شده بود استفاده کردیم و تحقیقات کاملی درباره موضوع کار انجام شد و من کاملا به تمامی اتفاقات وفادار بودم و هیچ چیزی در کار جعل نشده است.

او ادامه داد: از ابتدا می‌دانستیم که این اثر فیلمی تلخ است و برای همین تصممیم گرفتیم رگه‌هایی از طنز را در اجرا و فیلمنامه که البته بیرون هم نزند در کار وارد کنیم. لشکر ۳۱ عاشورا، لشکر ترک‌ها است که تنها دو نفر از آن‌ها فارس زبان بودند و باورپذیر نبود که آن‌ها با هم فارسی حرف بزنند. البته در سریال با ورود تعدادی شخصیت‌های غیر ترک زبان به لحاظ زبانی در فیلم به توازن می‌رسیم.

حجازی‌فر گفت: ما در این فیلم دست به انتخاب زدیم تا مجموعه‌ای از موقعیت‌ها را داشته باشیم که در مجموع آن‌ها با زندگی مهدی باکری و سرنوشت او مواجه شدیم. در این کار فرماندهی او خیلی به قصه نمی‌خورد و درنتیجه به نفع قصه حذف شد.