هنروتجربه-رضا صائمی: نخستین بسته فیلم کوتاهی که در سینمای هنروتجربه اکران شد بسته فیلم کوتاه نوروزی نام داشت که شروع یک حرکت اثربخش در نمایش فیلم های کوتاه بود. در این گروه آرین وزیر دفتری با فیلم «هنوز نه»، کاوه مظاهری با فیلم «روتوش»، بهمن و بهرام ارک با فیلم «حیوان»، علیرضا قاسمی با فیلم «وقت نهار» و امید شمس با فیلم «شب تولد» حضور داشتند که حالا اکثر آنها نخستین فیلم بلند خود را ساخته اند که هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت هم منتقدان. هر کدام از آنها در ژانر و الگوی سینمایی خاص خود، فیلم بلندی ساخت که به عنوان فیلم اولی موفق شناخته شد و منتقدان از تولد یک فیلمساز با استعداد و آینده دار خبر دادند. کاوه مظاهری با فیلم «روتوش» در جشنواره جهانی فیلم فجر درخشید همچنانکه بهمن و بهرام ارک با فیلم «پوست» توانستند سیمرغ بهترین فیلم هنر و تجربه ای را از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر دریافت کنند. امسال هم در جشنواره چهلم فیلم فجر امید شمس با فیلم «ملاقات خصوصی» توانست نظر مردم و منتقدان را جلب کند و فیلمش در صدر بهترین فیلم مردمی جشنواره قرار بگیرد. آرین وزیر دفتری هم با فیلم «بی رویا» تجربه متفاوتی از یک سایکودرام را به تصویر کشید بحث های زیادی را پیرامون خود شکل داد.

این گروه که نخستین گروه از فیلمسازان کوتاه ای بودند که در قالب و الگوی اکران بسته های فیلم کوتاه هنروتجربه آثارشان به نمایش درآمد با همبستگی و همت و اراده گروهی توانستند برای اولین بار کمپ حمایت از فیلم کوتاه را به شکل سراسری در کشور راه انداختند و خود در فعالیت رسانه ای و تبلیغاتی فیلم خود سهیم شدند. تمهید هوشمندانه و خلاقانه ای که نقش موثری در دیده شدن این بسته فیلم کوتاه داشت. ضمن اینکه سیاست ها و برنامه های موسسه سینمایی هنر و تجربه در اکران فیلم کوتاه توانست به جریان سازی در این زمینه کمک کند و فیلم های کوتاه را از مهجور بودن خارج کند. حالا شاهد موفقیت و درخشش همان بچه های فیلم کوتاه در ساخت نخستین فیلم بلند خود هستیم. هم فیلم کوتاه با اقبال بیشتری مواجه شد و هم فیلمسازان کوتاه با تجربه ای که در تولید و اکران فیلم های کوتاه خود بدست آوردند توانستند در نخستین تجربه فیلم بلند خود بدرخشند. یادم هست وقتی که قرار بود از طرف ماهنامه هنروتجربه میزگردی با فیلمسازان بسته فیلم کوتاه نوروزی برگزار کنم برای عکاسی به موزه سینما رفتیم و آنها روی پله های موزه ایستادند تا عکس روی جلد را بگیریم. حالا این عکس به نماد معناداری تبدیل شده و همه آنها پله های ترقی را در سینما طی کردند و می کنند. این خوشحالی جای تامل هم دارد. تامل برای سیاست گذاران و مدیران سینمایی تا نتیجه حمایت از فیلم کوتاه و فیلمسازان کوتاه را ببینند. اینکه هم فیلم کوتاه را جدی بگیرند و هم بخت بلند آنها را در ساخت فیلم بلند لحاظ کنند. واقعیت این است که فیلم کوتاه، کم نیست و از دل آن فیلمسازان مهم آینده بیرون خواهند آمد.