
هادی محقق در گفتگو با سایت هنروتجربه مطرح کرد؛
«دِرب» دعوت به زندگی است/ کیارستمی مهمترین فیلمسازی است که میشناسم/ اکران در «هنروتجربه»
هنروتجربه-سعیدحضرتی: هادی محقق کارگردان فیلم سینمایی «دِرب» میگوید مهمتر از عباس کیارستمی، کسی را در سینما نمیشناسم. به شباهتهای فیلم با فیلمهای کیارستمی افتخار میکنم گرچه این اتفاق ناخواسته بوده و به سبب علاقه زیاد من به او بوده است. تاثیر من از کیارستمی ناخودآگاه و غریزی است. این روزها مصاحبههای او را میبینم و از گستردگی دید و علم و هنر او شگفتزده میشوم. کیارستمی به همان اندازه که حافظ و مولانا برای من جدی هستند، جدی است. کیارستمی در تمامی عمر خود از حرکت نایستاد و زایندگی فکری او همچنان ادامه داشت.
هادی محقق کارگردان فیلم سینمایی «دِرب» که در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفتوگو با خبرنگار سایت هنروتجربه با اشاره به اینکه فیلم روایت یک مامور اداره برق است که میخواهد برق یک خانه در روستا را وصل کند درباره معنی و ایده اولیه فیلم اظهار کرد: «دِرب» واژهای در گویش لری به معنی زمین سفت است. ایده ملودرام اجتماعی «دِرب» برگرفته از زندگی و کار حسین اسکندری است که رئیس اداره برق شهر سوق در استان کهگیلویه و بویر احمد است. وظیفهشناسی و تلاش بیوقفه او برای من بسیار قابل تامل بود. این دوست منشاء الهام من بود و قصه را بر همین اساس نوشتم.
کارگردان «ممیرو» با بیان اینکه حسین اسکندری در سکانسی از فیلم بازی میکند درباره بازیگران فیلم بیان کرد: مطابقت با نقش برای من بالاترین اهمیت را دارد و ضرورتی برای استفاده بازیگران حرفهای در این فیلم نداشتم ضمن آنکه گویش لری در فیلم اهمیت داشت.
«دِرب» فیلمی است که هر مخاطبی میتواند آن را تماشا کند و قابلیت اکران گسترده را دارد اما خاستگاه اصلی این فیلم «هنروتجربه» است به این دلیل که مخاطبان «هنروتجربه» با حوصلهتر هستند. به همین خاطر پس از حضور جشنوارهای خارج از ایران، فیلم را در سینماهای «هنروتجربه» اکران میکنیم. «هنروتجربه» خانه من است و با کمال میل این فیلم را پس از پخش بینالملل در اختیار این موسسه قرار میدهم.
کارگردان فیلم «بردو» با اشاره به اینکه مخاطب حلقه تکمیلکننده فیلم است درباره حضور فیلم در جشنواره فجر عنوان کرد: خوشحالم «دِرب» چهارمین فیلمی که ساختم در چهلمین جشنواره فجر به نمایش درآمده است. ۴ سال پیش موضوع «دِرب» من را درگیر کرد و نوشتن آن یک ماه طول کشید. در طول مراحل فیلمبرداری، بازنویسی فیلمنامه انجام میشد. به عنوان مثال قرار بود موقعیت مرگ در فیلم را یک مرد بازی کند و در آن لحظه متوجه شدم اجرای آن توسط زن بهتر است. به آنچیزی که در تصورم بود رسیدم و از ساخت فیلم راضی هستم.
کارگردان و نویسنده فیلم سینمایی «ایرو» درباره بازخوردهای «دِرب» توضیح داد: برخورد مخاطبین با فیلم صفر و صدی بود. برخی آن را بسیار دوست داشتند و بعضی نه. ذات این نوع سینما اینگونه است که برخی مخاطبان آن را نمیپسندند. خوشحالم که آن دسته از تماشاگرانی که صبر و حوصله به خرج دادند فیلم را دوست داشتند.
هادی محقق با تاکید بر اینکه سینمای عباس کیارستمی را تحسین میکنم در پاسخ این سوال که فیلم شما مولفههای فیلمهای کیارستمی را دارد عنوان کرد: مهمتر از عباس کیارستمی، کسی را در سینما نمیشناسم. به شباهتهای فیلم با فیلمهای کیارستمی افتخار میکنم گرچه این اتفاق ناخواسته بوده و به سبب علاقه زیاد من به او بوده است. تاثیر من از کیارستمی ناخودآگاه و غریزی است. این روزها مصاحبههای او را میبینم و از گستردگی دید و دانش و هنر او شگفتزده میشوم. کیارستمی به همان اندازه که حافظ و مولانا برای من جدی هستند، جدی است. کیارستمی در تمامی عمر خود از حرکت نایستاد و زایندگی فکری او همچنان ادامه داشت.
مهمتر از عباس کیارستمی، کسی را در سینما نمیشناسم. به شباهتهای فیلم با فیلمهای کیارستمی افتخار میکنم گرچه این اتفاق ناخواسته بوده و به سبب علاقه زیاد من به او بوده است. تاثیر من از کیارستمی ناخودآگاه و غریزی است. این روزها مصاحبههای او را میبینم و از گستردگی دید و دانش و هنر او شگفتزده میشوم.
کارگردان مستند «نگاهی به آسمان» با اشاره به اینکه «دِرب» در ستایش و دعوت به زندگی است تصریح کرد: در فیلم از مفهوم مرگ عبور میکنیم و به زندگی میپردازیم. اهمیت زندگی و ارج و ارزش آن با مرگ گره خورده و در صورت نبود مرگ اهمیت زندگی آنچنان که باید شناخته نمیشد. «نظاره کنیم، توقف کنیم، بیندیشیم و تصمیم بگیریم» اینها مفاهیمی است که سعی کردم در «دِرب» آن را به تصویر بکشم.
هادی محقق با بیان اینکه مخاطب گسترده برای هر فیلمی مهم است درباره اکران سینمایی «دِرب» گفت: «دِرب» فیلمی است که هر مخاطبی میتواند آن را تماشا کند و قابلیت اکران گسترده را دارد اما خاستگاه اصلی این فیلم «هنروتجربه» است به این دلیل که مخاطبان «هنروتجربه» با حوصلهتر هستند. به همین خاطر پس از حضور جشنوارهای خارج از ایران، فیلم را در سینماهای «هنروتجربه» اکران میکنیم. «هنروتجربه» خانه من است و با کمال میل این فیلم را پس از پخش بینالملل در اختیار این موسسه قرار میدهم.