هنروتجربه: محمد دارابی‌فر آهنگساز فیلم سینمایی «دِرب» می‌گوید این فیلم پر از زندگی و تصاویری با زیبایی‌های بصری خوب است.

محمد دارابی‌فر آهنگساز فیلم سینمایی «دِرب» ساخته هادی محقق به تهیه‌کنندگی رضا محقق که در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، با اشاره به اینکه ۹ روز مانده به ارسال این اثر به چهلمین جشنواره فیلم فجر با برادران محقق آشنا شده است، به ایلنا گفت: ما بسیار اتفاقی با هم آشنا شدیم در حقیقت برادران محقق پیش از ارسال اثر به جشنواره فجر با آثار من آشنا می‌شوند، آن را می‌پسندند و دعوت به همکاری می‌کنند.

وی افزود: ساخت موسیقی برای این فیلم کار راحتی نبود چراکه داستان فیلم به خودی خود مشخص است و موسیقی نباید به اصطلاح بار اضافی بر دوش فیلم می‌شد یا از آن جلو می‌زد.

این آهنگساز با اشاره به اینکه «دِرب» اولین تجربه فیلم بلند سینمایی‌اش است، تصریح کرد: این اثر سینمایی فرصت متفاوتی را برای من فراهم کرد تا خود را در عرصه فیلم بلند داستانی محک بزنم.

دارابی‌فر درباره قطعات ساخته شده برای فیلم «دِرب» یادآور شد: در مرحله اول ۹ قطعه موسیقی برای این اثر ساخته شد اما بر اساس نگاه کارگردان به فیلم، سلیقه شخصی و نگاه ایشان به فیلمسازی در نهایت از تعداد قطعات کم شد.

وی افزود: موسیقی «دِرب» را بر اساس ارتباط خوبی که با فیلم برقرار کرده بودم، ساختم. همچنین لوکیشنی که فیلم در آن ساخته شده است، دقیقا لوکیشن محل زندگی من بود و طبیعت و موسیقی آن منطقه را می‌شناختم که همین موضوع در ساخت موسیقی بسیار به من کمک کرد.

آهنگساز «دِرب» درباره سازهایی که برای ساخت موسیقی این اثر به کار گرفته است، مطرح کرد: از پیانو، تار و آرشه‌های ملایم ویولن برای ساخت موسیقی این اثر بهره گرفته شده است. از نگاه خود من ۹ قطعه ساخته شده بسیار برای کار مناسب بود اما تصمیم کارگردان بر این شد که تعدادی از آنها حذف شوند البته این نگاه محترم است.

دارابی‌فر افزود: موسیقی اصلی فیلم با عنوان «اندوه هزارساله» را که در پایان کار می‌شنویم، جدید نیست و دو سال پیش آن را ساختم اما فضای این موسیقی کاملا شبیه فضای «دِرب» و حتی با حرکت کاراکتر فیلم هماهنگ بود.

این آهنگساز افزود: من به شخصه با موسیقی‌ها ارتباط خوبی برقرار کرده بودم چراکه با فیلم همراه شده بود اما در نهایت با نظر کارگردان که می‌گفت فیلم به خودی خود گیراست، موافقت کردم.

دارابی‌فر تاکید کرد: با وجود فرصت کمی که برای ساخت موسیقی فیلم در اختیار داشتم اما به نوعی موسیقی‌ها را از قبل در ذهن خود ساخته بودم و انگار همه چیز از قبل آماده بود. همچنین احساس می‌کنم دین خود را با قطعه پایانی اثر به فیلم ادا کرده‌ام چراکه در سالن‌ سینما شاهد بود مخاطب تا پایان تیتراژ گوش به موسیقی می‌سپارد و این باعث خوشحالی من است که توانسته‌ام آنچه را که می‌خواستم به مخاطب منتقل کنم.

وی در پایان با اشاره به اینکه «دِرب» اثری گیراست، مطرح کرد: تجربه من به عنوان کسی که فیلم را دیده، این است که در یک ساعت و ۳۵ دقیقه شاهد قاب‌های دقیق و پُر از حس شاعرانگی بودم. در حقیقت «دِرب» پُر از زندگی و شعر با زیبایی‌های بصری به شدت خوب است پس به مخاطبان سینما پیشنهاد می‌کنم حتما این فیلم را در جشنواره فیلم فجر ببینند و لذت ببرند.