هنروتجربه-سپیده‌شریعت‌رضوی: تهیه‌کننده و کارگردان «نام‌مرده» بیان کرد دیده شدن آثار کوتاه خوب جز با نظام‌مند کردن اکران و تبلیغات درست میسر نیست و با این اتفاق می‌تواندرآمدزایی هم داشت چراکه این روزها هزینه تولید فیلم کوتاه به شدت بالا رفته است.

به گزارش خبرنگار سایت هنروتجربه، چهار فیلم کوتاه «هفته شانزدهم»، «تاژبازی»، «نام مرده» و «گوسفندان ما را خواهند بلعید» در قالب بسته فیلم کوتاه «چهارراه» از ۲۹ دی ماه اکران خود را در سینماهای «هنروتجربه» آغاز کرده‌اند.

«نام مرده» یکی از چهار اثر بسته «چهارراه» به نویسندگی سیدفرید حسینی و عاطفه رحمانی و تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین میرزامحمدی است.

در خلاصه داستان این فیلم کوتاه ۳۰ دقیقه‌ای آمده است: با خودکشی سعید در یکی از مراکز نگهداری از کودکان کارتن خواب بهزیستی،‌ انگشت اتهام به سمت گروه فیلمبرداری می‌رود که یک ماه قبل از حادثه در همان مرکز مشغول ساخت فیلم بودند و سعید هم در آن بازی می‌کرد. با ورود لادن بازیگر اصلی فیلم به آن مرکز حقایقی تلخ آشکار می‌شود.

با گذشت نزدیک به یک ماه از اکران این بسته به سراغ کارگردان «نام‌مرده» رفتیم و با او درباره اثرش صحت کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

حسین میرزامحمدی تهیه‌کننده و کارگردان فیلم کوتاه «نام‌مرده» در گفت‌وگو با خبرنگار سایت «هنروتجربه» با اشاره به اینکه ایده این اثر از دیالوگی در مستندی که او در اطراف استان خراسان رضوی یعنی شهر توس آن را تولید کرده است، می‌آید، گفت: در گذشته مستندی درباره یک کمپ خیریه ترک اعتیادی که در آن آدم‌های مختلفی از پیر و جوان و زن و مرد در آن زندگی می‌کردند، ساختم. ایده «نام مرده» از آنجایی شکل گرفت که روزی من از صاحب کمپ که خود کارتن‌خوابی نجات یافته بود، سوال کردم که آیا شما به این مساله فکر نکردید که نگهداری بچه، نوجوان، بزرگسال، میانسال در یک مرکزو در کنار هم آن هم در شرایطی که هستند ممکن است درست نباشد؟

وی ادامه داد: ایشان دیالوگی گفت که فیلم کوتاه «نام‌مرده‌» را تشکیل داد و در پایان این اثر نیز از آن استفاده شد در حقیقت بچه‌ای در فیلم می‌گوید که ما با همه این شرایط حاضریم در این کمپ بمانیم این بدین معناست که آدم‌هایی از این قبیل به دنبال یک سقف و پناهگاه و حتی هم‌خانه هستند تا بتوانند روزگار بگذرانند.

مخاطب در بسته فیلم کوتاه «چهارراه» با دغدغه‌ها و بحران‌های انسانی برخورد می‌کند. کاراکترهای هر چهار فیلم کوتاه این بسته درگیر اتفاقات زندگی شخصی خود و افراد مرتبط با خودشان می‌شوند و یک راه را برای عبور از بحران انتخاب می‌کنند به همین دلیل اسم بسته را «چهارراه» گذاشتیم.

کارگردان «نام‌مرده» با بیان اینکه اساسا درباره کودکان و نوجوانانی که درگیر مقوله اعتیاد، بی‌سرپرستی و بدسرپرستی بوده‌اند، تحقیق کرده است، مطرح کرد: در حقیقت برای نگارش فیلمنامه بلند سینمایی‌ام که چند وقت دیگر وارد مرحله پیش‌تولید می‌شود به سراغ این موضوع رفتم و سعی کردم در قالب فیلم کوتاه از ترس درونی این گروه سنی بگویم.

میرزامحمدی ادامه داد: ما شاید در برخی از فیلم‌ها درباره زنان و دخترانی که درگیر این مسایل هستند، صحبت کرده باشیم اما در «نام‌مرده» به گونه‌ای دیگر به قضیه نگاه شده است در حقیقت درباره دلیل روی آوردن این گروه سنی به این قضیه صحبت نشده است و بیشتر به واکنش آن‌ها، ترس و سکوت نسبت به این قضیه که زن و مرد و دختر و پسر هم ندارد، پرداخته شده است.

برخورد مخاطب با دغدغه‌های انسانی در «چهارراه»

وی با بیان اینکه از فیلم کوتاه «نام‌مرده» که در بسته «چهارراه» اکران شده، استقبال شده است، تصریح کرد: مخاطب در این بسته فیلم کوتاه با دغدغه‌ها و بحران‌های انسانی برخورد می‌کند. کاراکترهای هر چهار فیلم کوتاه این بسته درگیر اتفاقات زندگی شخصی خود و افراد مرتبط با خودشان می‌شوند و یک راه را برای عبور از بحران انتخاب می‌کنند به همین دلیل اسم بسته را «چهارراه» گذاشتیم.

تهیه‌کننده «نام‌مرده» تاکید کرد: برخی از دوستان قدیمی از من سوال کردند که این بسته با نمایش «چهارراه» بهرام بیضایی نسبتی دارد یا نه؟ من چند سال خارج از کشور ایران دستیار ایشان بوده‌ام و همیشه در آثارم یک ادای دینی به ایشان دارم اما این بسته ارتباطی به اثر ایشان ندارد.

میرزامحمدی درباره دلیل نامگذاری فیلم کوتاهش به «نام‌مرده» گفت: تا لحظه آخر فیلم عنوان دیگری داشت اما هنوز به اسم مدنظر خود دست پیدا نکرده و علاقه‌مند بودم اسم فیلم به صورت غیرمستقیم بیانگر اتفاقی باشد که در فیلم در حال مطرح شدن است. تمام فیلم بر محوریت کاراکتری به نام سعید است که افراد دائما از ایشان نام می‌برند اما سعید مرده است پس به این دلیل اسم فیلم را «نام‌مرده» گذاشتیم.

دغدغه در سینمای کوتاه کم شده است

وی با بیان اینکه «نام‌مرده» سومین اثر کوتاهش است، درباره تفاوت این اثر با دیگر تولیداتش مطرح کرد: آثار کوتاهی که تاکنون تولید کرده‌ام همه بر اساس دغدغه‌های اجتماعی بوده است یعنی فیلم کوتاه «ماشوم» که در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشت، با دغدغه انسانی و اجتماعی و با محوریت زنان ساخته و اثر دیگرم نیز با دغدغه اجتماعی و موضوع مهاجرت و دلایل آن تولید شد.

به گفته این فیلمساز، جدیدترین اثر کوتاهش که تا چند روز آینده کلید می‌خورد، با نگاه کاملا متفاوت به مقوله اعتیاد و مسایل مربوط به آن می‌پردازد و در تهران و اطراف آن جلوی دوربین می‌رود.

کارگردان «نام‌مرده» در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نگاه به جشنواره‌های بین‌المللی و بازار خارجی خوب است چراکه فیلمساز فیلم می‌سازد تا دیده شود، عنوان کرد: در این میان یک اتفاق خوب نیست و آن این است که فیلمساز فستیوال‌ها و رویکردشان را رصد کند و بر اساس آن متریال بگیرد تا اثری را خلق کند. متاسفانه یکسری از دوستان به این رویکرد روی آورده‌اند اما یک فیلمساز دغدغه‌مند ابتدا باید یک فیلمنامه را دوست داشته باشد تا بتواند آن را به مرحله تولید برساند.

میرزامحمدی ادامه داد: متاسفانه در سینمای کوتاه دغدغه کم شده است و ما با فورانی از تم‌های تکراری روبه‌رو هستیم به عنوان مثال بچه و زن از جمله موضوعاتی هستند که در اکثر فیلم‌های کوتاه بدان پرداخته می‌شود البته منظور من این نیست که به این مسایل پرداخته نشود اما شاید بتوان نگاه متفاوتی به این قضایا داشت تا اثر متفاوتی را هم خلق کرد.

فیلم کوتاه پله‌ای برای ساخت فیلم بلند نیست

وی با اشاره به اینکه پرداختن به مسایل اجتماعی در قالب فیلم کوتاه کار کردن بسیار سخت است چراکه فیلمساز باید دغدغه‌اش را که موضوع بسیار مهمی هم هست، در قالب ۲۰ دقیقه تعریف کند، اظهار کرد: برای رقم زدن این اتفاق فیلمساز باید فضای فیلمنامه‌اش رابه درستیدرک کند و به اصطلاح آن را بسیار بالا و پایین کند تا بتواند به متریالی که فیلم کوتاه نیاز دارد و حرفی که قصد دارد آن را بزند، برسد.

دیده شدن آثار کوتاه خوب جز با نظام‌مند کردن اکران و تبلیغات درست میسر نیست و با این اتفاق می‌تواندرآمدزایی هم داشت چراکه این روزها هزینه تولید فیلم کوتاه به شدت بالا رفته است. اتفاق خوب دیگری که هنروتجربه رقم زده است، غربال آثار خوب است که این مساله برای اینکه سینمای کوتاه به استقلال برسد، اهمیت دارد در حقیقت فیلمسازانی که از «هنروتجربه»برخواسته‌اند و آثارشان را در این موسسه اکران کرده‌اند، به شدت موفق بوده و هستند.

 

کارگردان «ماشوم» با بیان اینکه فیلم کوتاه پله‌ای برای ساخت فیلم بلند نیست بلکه گونه‌ای از فیلمسازی‌ست که جایگاه جداگانه‌ای دارد اما متاسفانه جایگاه مستقل آن در سینمای کوتاه هنوز پیدا نشده است، مطرح کرد: شرایط به‌گونه‌ای شده است که فیلمسازان فیلم کوتاه می‌سازند تا به سراغ فیلم بلند بروند در حقیقت جشنواره فیلم کوتاه تهران تبدیل به کعبه دست نیافتنی برای فیلمسازانی شده است که آن را پله مهم و تاثیرگذاری برای ساخت فیلم سینمایی می‌دانند اما در واقعیت اینگونه نیست.

میرزامحمدی افزود: شکل جشنواره‌هایی که برای آثار کوتاه برگزار می‌شود باید به گونه‌ای باشد که به یک استقلال و رشدی در فیلم کوتاه برسیم.

فیلمسازی یک مهارت است

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷ هزار فیلم کوتاه به آخرین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران ارایه شد، بیان کرد: پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این است که چند اثر در این زمینه به رشد و شکوفایی می‌رسند؟ شاید بتوان گفت این اتفاق تنها برای ۱۰ درصد آثار رخ می‌دهد از سوی دیگر نباید فراموش کرد که فیلمسازی یک مهارت است و باید علم و سواد آن را داشت در حالیکه وقتی جشنواره با این حجم از اثر مواجه می‌شود نشان از این مساله دارد که با علم مواجه نیستیم بلکه مشغول سری دوزی هستیم.

تهیه‌کننده «نام‌مرده»با اشاره به اینکه متاسفانه فیلم کوتاه در ایران جایگاه خاصی ندارد، تاکید کرد: اکثر بچه‌هایی که فیلم‌های کوتاهشان در بسته‌های مختلف در «هنروتجربه» اکران شده است، در سینمای بلند مشغول خودنمایی هستند. به عنوان مثال مگر می‌شود فیلم بلند «ملاقات خصوصی» امید شمس را دید و نگفت که به شدت اثر خوبی‌ست. کاملا مشخص است که این فیلمساز از یک استخوان‌بندی و عقبه درست پا به عرصه فیلمسازی بلند گذاشته است. به این مساله اشاره کردم تا بگویم در حقیقت «هنروتجربه» به دیده شدن آثار این فیلمسازان کمک کرده و این اتفاق باعث شده است که افراد مختلف به آن‌ها اعتماد و در تولید آثارشان کمک کنند.

هنروتجربه می‌تواند سینمای کوتاه را به استقلال برساند

میرزامحمدی در پایان با بیان اینکه فیلمسازان فیلم کوتاه با تولید آثار خوب می‌توانند در دل مخاطبان نفوذ کنند، خاطرنشان کرد: دیده شدن آثار کوتاه خوب جز با نظام‌مند کردن اکران و تبلیغات درست میسر نیست و با این اتفاق می‌تواندرآمدزایی هم داشت چراکه این روزها هزینه تولید فیلم کوتاه به شدت بالا رفته است. اتفاق خوب دیگری که هنروتجربه رقم زده است، غربال آثار خوب است که این مساله برای اینکه سینمای کوتاه به استقلال برسد، اهمیت دارد در حقیقت فیلمسازانی که از «هنروتجربه»برخواسته‌اند و آثارشان را در این موسسه اکران کرده‌اند، به شدت موفق بوده و هستند.