هنروتجربه: محمد شریعت‌پناه در یادداشتی بر فیلم «دِرب» ساخته هادی محقق که در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد می‌نویسد فیلم به لحاظ ساختاری و فنی به ویژه سبک فیلمبرداری تداعی‌کننده سینمای زنده یاد عباس کیارستمی و سهراب شهید ثالث است و مستندگونه ساخته شده است. با زبانی سینمایی و عاری از شعارزدگی وظایف انسان‌ها در برابر یکدیگر را بازخوانی می‌کند.

به گزارش سایت هنروتجربه در متن یادداشت وی که در سایت سینما سینما منتشر شده آمده است:

«فیلم «درب» در واپسین روز جشنواره چهلم فیلم فجر در کاخ جشنواره به نمایش درآمد. «درب» چهارمین ساخته هادی محقق، زیبایی‌های طبیعت ایران کهن در کنار شکوه و عظمت رفتار انسانی را به نمایش می‌‌گذارد و شوق زیستن را در مخاطب متبلور می‌سازد. این فیلم که دیپلم افتخار هیئت داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد، از صفات و ویژگی‌های متمایز انسانی سخن می‌گوید که این روزها کمرنگ شده و خلاء آن به شدت در جامعه احساس می‌شود. «درب» درباره ممارست و تکاپوی انسان معاصر برای زیست شرافتمندانه و سالم است. امرار معاش با حفظ کرامت انسانی، رعایت انصاف و قانع بودن در اوج نیازمندی، کمک به انسان‌‌های گرفتار بدون چشمداشت، روستاهای خالی از سکنه، وظیفه‌شناسی و خدمت در مواجهه با مردم، مساعدت بدون تظاهر و ریاکاری، امانتداری تا واپسین لحظات زندگی، نوعدوستی و از خود گذشتگی و… را روایت می‌کند.

فیلم به لحاظ ساختاری و فنی به ویژه سبک فیلمبرداری تداعی‌کننده سینمای زنده یاد عباس کیارستمی و سهراب شهید ثالث است و مستندگونه ساخته شده است. با زبانی سینمایی و عاری از شعارزدگی وظایف انسان‌ها در برابر یکدیگر را بازخوانی می‌کند. شیوه‌های متداول کمک به انسان‌های تهیدست که این روزها در رسانه‌های رسمی رایج شده را به نقد می‌کشد و فرهنگ و آداب و رسوم راستین زیست ایرانی را به تصویر می‌کشد. قطع برق خانه مردی معلول در نقطه ای دورافتاده در اطراف شهر سوق استان کهگیلویه و بویراحمد که با مشقت روزگار می‌گذراند، دستمایه‌ای می‌شود برای کارگردان تا با مخاطبان ارتباط برقرار کند و پیام‌هایش را با مدیوم سینما ارائه کند. حضور فیلم «درب» در جشنواره فیلم فجر از امتیازات جشنواره محسوب می‌شود، البته از انتقادهای جدی که به جشنواره چهلم وارد است نمی‌کاهد.»