هنروتجربه-سعیدحضرتی: بهزاد نعلبندی که این روزها فیلم سینمایی «پرو» را در صفحه اختصاصی «هنروتجربه» در سایت هاشور در حال پخش آنلاین دارد و مستند-انیمیشن «کاغذ پاره‌ها» از او در سینماهای «هنروتجربه» در حال اکران است، می‌گوید «پرو» برای هرکسی که به سینما علاقه دارد ساخته شده است و مایلم همه مخاطبان آن را ببینند. من قائل به تفکیک سینمای مستند و داستانی نیستم. سینمای مستند فقط شامل مستند تلویزیونی نیست و گونه‌های مختلف آن از جمله مستند اجتماعی در ایران هم ساخته می‌شود که بعضا درجه یک هستند‌.

فیلم سینمایی «پرو» به کارگردانی بهزاد نعلبندی این روزها در صفحه اختصاصی «هنروتجربه» در حال پخش است. بهزاد نعلبندی درباره اکران آنلاین «پرو» به خبرنگار سایت هنروتجربه گفت: «پرو» جزو اولین فیلم‌هایی بود که درگیر کرونا و تعطیلی سینماها شد. قطعا در آن زمان مخاطبین زیادی را از دست دادیم و در حال حاضر با اکران آنلاین، تماشاگرانی که دوست داشتند فیلم را ببینند این فرصت را دارند که در خانه و با اطمینان‌خاطر فیلم را تماشا کنند.

وی در پاسخ این سوال که آیا انتظار بازگشت مالی بالایی از اکران آنلاین «پرو» دارید بیان کرد: من به عنوان سرمایه‌گذار علاقه دارم هم فیلم دیده شود و هم بازگشت مالی خوبی داشته باشد. اما باید توجه داشت مخاطبان پلتفرمی که فیلمهای «هنروتجربه» را اکران می‌کند در قیاس با پلتفرمهای دیگر کمتر هستند و هاشور هنوز مخاطبان گسترده و ثابتی را جذب نکرده است. البته این اتفاق با توجه به نمایش آثار مستند، کوتاه و خارج از قواعد سینمای بدنه، طبیعی است و جذب مخاطبان در  پلتفرم هاشور به مرور و با گذشت زمان اتفاق می‌افتد.

بحث غلطی که سالها مطرح و بیان شده این است که سینمای هنری و آوانگارد در مقابل سینمای جریان اصلی و بدنه است در حالی که ما همانند همه جای دنیا در کنار سینمای بدنه‌ایم. هر دو اینها مخاطبان خودشان را دارند و در طول تاریخ سینما، تاثیرپذیری این دو گونه از هم به بالارفتن سطح سلیقه مخاطبان کمک کرده است.

نعلبندی در پاسخ این سوال که مخاطبان اصلی «پرو» چه کسانی هستند و آیا قائل به تفکیک سینمای مستند و داستانی هستید توضیح داد: «پرو» برای هرکسی که به سینما علاقه دارد ساخته شده است و مایلم همه مخاطبان آن را ببینند. من قائل به تفکیک سینمای مستند و داستانی نیستم. سینمای مستند فقط شامل مستند تلویزیونی نیست و گونه‌های مختلف آن از جمله مستند اجتماعی در ایران هم ساخته می‌شود که بعضا درجه یک هستند‌. فیلمساز در مستند اجتماعی باید روایت و قصه‌گویی را بداند. ما در مستند به داستان احتیاج داریم و در سینمای داستانی به مستند‌. سینمای داستانی هم باید روایت‌گر لحظات و زیست امروز اجتماع مردم باشد، در فیلمهای کن لوچ که من به ایشان خیلی علاقمندم، این مرزبندی داستانی و مستندگونه بودن در هم شکسته شده و عملا تفکیک آن محلی از اعراب ندارد. به عقیده من دو نوع فیلم بیشتر نداریم: فیلم خوب، فیلم بد.

این نویسنده، کارگردان و تدوین‌گر  در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه هزینه ساخت فیلم در قیاس با گذشته بسیار بالاتر رفته و فیلمسازان مستقل برای جبران بخشی از هزینه‌ها، امید به موفقیت فیلمهای خود در جشنواره‌های جهانی دارند اضافه کرد: هزینه ساخت «پرو» به نسبت این روزها چیزی در حد شوخی است و هزینه یک فیلم کوتاه از ساخت «پرو» بیشتر است. البته باید در نظر داشت بخش اعظمی از ساخت فیلمهای غیر بدنه و هنری در همه جای دنیا به شکل دوستانه و تیم‌ورکی انجام می‌شود‌. این خصلت این سینما است که بخش زیادی از آن دوستانه و بدون هزینه است و باید از این امتیاز استفاده کرد.

کارگردان مستندانیمیشن «کاغذ پاره‌ها» با اشاره به اینکه فیلمهای اکران شده در سینماهای «هنروتجربه» اکثرا کم هزینه و با پروانه نمایش ویدئویی هستند اظهار کرد: پروانه نمایش ویدئویی هنوز جای بحث دارد و مشخص نیست وقتی همه فیلمها به صورت دیجیتالی تصویربرداری می‌شوند، چرا پروانه نمایش ویدئویی صادر می‌شود. امری تحت عنوان پروانه‌های ویدئویی امروزه بی‌معناست و قوانین صدور پروانه ویدئویی مربوط به دوره‌ نگاتیو  و ۳۵ میلی‌متری است که طبیعتا امروز منسوخ شده است. این تفکیک پروانه نمایش ویدئویی و سینمایی هنوز برای من جای سوال است و به هیچ طریقی نمی‌توان دلیل موجهی برای این تفکیک عنوان کرد. من که برای فیلم خودم پروانه نمایش ویدئویی می‌گیرم همانند دوستانی که پروانه نمایش سینمایی گرفته‌اند، در تمام جشنواره‌های دنیا می‌توانیم شرکت کنیم و هیچ تمایزی بین ما وجود ندارد اما در جشنواره‌های داخلی این تفکیک، مساله‌ساز است. این در حالی است که در وهله اول در ایران باید از فیلمسازان هنری و پیشرو حمایت شود.

اکران سینمایی مستند-انیمیشن «کاغذ پاره‌ها» در سینماهای «هنروتجربه» آغاز شده و مشغول ساخت مستند-انیمیشن «هاوارد سی بایکرویل» هستم که امیدوارم تا آخر سال آینده آماده نمایش شود.این مستند-انیمیشن فضای متفاوتی با «کاغذ پاره‌ها» دارد و روایت معلم آمریکایی‌ست که در زمان حصر تبریز توسط محمدعلی شاه قاجار، دوشادوش شاگردانش با استبداد قجری جنگید و برای آزادی این سرزمین شهید شد.

نعلندی با تاکید بر اینکه فیلمسازانی که روایت و فرم جدیدی را به دستور زبان سینما اضافه می‌کنند، پیش‌برنده و ترسیم‌کننده آینده سینما هستند گفت: سینمای بدنه چرخه حیات اقتصادی سینما را می‌چرخاند و سینمای هنری ویترین اصلی افتخارات سینمایی کشور است و باید از هر دو اینها حمایت کرد. بحث غلطی که سالها مطرح و بیان شده این است که سینمای هنری و آوانگارد در مقابل سینمای جریان اصلی و بدنه است در حالی که ما همانند همه جای دنیا در کنار سینمای بدنه‌ایم. هر دو اینها مخاطبان خودشان را دارند و در طول تاریخ سینما، تاثیرپذیری این دو گونه از هم به بالارفتن سطح سلیقه مخاطبان کمک کرده است.

بهزاد نعلبندی در پایان درباره فعالیت‌های اخیر خود گفت: اکران سینمایی مستند-انیمیشن «کاغذ پاره‌ها» در سینماهای «هنروتجربه» آغاز شده و مشغول ساخت مستند-انیمیشن «هاوارد سی بایکرویل» هستم که امیدوارم تا آخر سال آینده آماده نمایش شود.این مستند-انیمیشن فضای متفاوتی با «کاغذ پاره‌ها» دارد و روایت معلم آمریکایی‌ست که در زمان حصر تبریز توسط محمدعلی شاه قاجار، دوشادوش شاگردانش با استبداد قجری جنگید و برای آزادی این سرزمین شهید شد.