هنروتجربه: کارگردان فیلم سینمایی «بی‌سر» معتقد است که گروه سینمایی «هنروتجربه» باید به یک پاتوق ثابت برای اکران فیلم‌های فرهنگی تبدیل شود تا مخاطبان خاص خود را هم پیدا کند.

کاوه سجادی حسینی کارگردان فیلم سینمایی «بی‌سر» که به تازگی در سینماهای گروه «هنروتجربه» اکران شده است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این فیلم گفت: نشانه‌گذاری که برای فیلم «بی‌سر» در نظر گرفته بودیم، یک فیلم هنری البته نه به عنوان تجربی بود. فیلمی که می‌توانست در قالب هنروتجربه گنجانده شود. در این فیلم از بازیگران خوب تئاتر استفاده شده است. البته این را هم باید یادآور شوم وقتی یک فیلم سوپراستار به معنای بازیگر بدنه سینما ندارد، باعث می‌شود که اکران آن فیلم محدود شود. به همین دلیل تنها جایی که در حال حاضر مناسب برای اکران چنین فیلم‌هایی است، گروه «هنروتجربه» است.

وی با تاکید بر اینکه از ابتدا به دنبال ساخت فیلمی برای مخاطب خاص سینما بوده است، توضیح داد: این به آن معنا نیست که به عنوان یک کارگردان بخواهم خود را خاص نشان دهم، اما مدل «بی‌سر» هرچند برای تماشاگر عام نیز جالب خواهد بود، اما برای تماشاگری که می‌خواهد در سینما بخندد و یا پول دهد که بازیگران چهره ببیند، مناسب نیست.

این کارگردان سینما با اشاره به اینکه قصه «بی‌سر» با قصه‌های مرسوم در سینمای تجاری متفاوت است، بیان کرد: طی سال‌های اخیر فیلم‌هایی در گروه «هنروتجربه» اکران شده است که به نسبت فروش خوبی هم داشته‌اند. این فیلم‌ها معمولاً مخاطب‌پسند بوده و موفق به جذب مخاطب خود در سینماها شده‌اند. اما مساله این است که به خاطر شکل و شمایل فیلم‌های «هنروتجربه» در اکران، مخاطب دچار سردرگمی می‌شود. در واقع فیلم‌های این گروه به صورت چرخشی و زمان‌بندی‌های متفاوت در سینماها نمایش دارند، همین نوع از اکران آن هم در سالن‌های محدود باعث از دست دادن مخاطب می‌شود.

وی ادامه داد: حتی من هم به عنوان کارگردان گاهی از برنامه دقیق اکران فیلم خود خبر ندارم، همین زمان‌بندی نامناسب باعث از دست دادن مخاطب می‌شود، هرچند کسانی که بخواهند فیلم‌های «هنروتجربه» را ببینند حتماً موفق به دیدن آن می‌شوند. این گروه از مخاطبان فیلم را برای سرگرمی نمی‌بینند و بیشتر فیلم را برای تفکر و تجربه می‌بینند که «هنروتجربه» آن را برایشان فراهم می‌کند.

کارگردان فیلم سینمایی «بوفالو» درباره تحت تاثیر قرار گرفتن اکران «بی‌سر» با شیوع بیماری امیکرون در کشور بیان کرد: بی شک، اکران فیلم‌ها تحت تاثیر شرایط فعلی قرار می‌گیرد و بسیاری از مخاطبان در این شرایط نمی‌خواهند به سینما بروند و با افت شدید تماشاگر در سالن سینما مواجه می‌شویم. هرچند مخاطبان این روزها باز هم برای دیدن فیلم‌های تجاری به سینما می‌روند و آثاری که می‌خواهند را می‌بینند.

سجادی حسینی گفت: فکر می‌کنم حمایتی که در «هنروتجربه» برای فیلم‌هایی از این جنس می‌شود، بسیار خوب است. معتقدم یکی از بهترین اتفاق‌هایی که می‌تواند برای این دست فیلم‌ها رخ دهد این است که یک یا ۲ سالن سینمایی ثابت برای نمایش آن‌ها در نظر گرفته شده و همان سالن‌ها تبدیل به یک پاتوق فرهنگی شوند، پاتوقی که در آن فیلم‌های فرهنگی نمایش داده می‌شود.

این کارگردان سینما در پایان تاکید کرد: سخت‌ترین اتفاقی که می‌تواند برای یک فیلمساز رخ دهد این است که دیگر نتواند فیلم بسازد، زمانی که بحث بازیگر در فیلم مطرح می‌شود باید سرمایه‌گذار مناسب نیز وجود داشته باشد. نباید فراموش کرد که در معمولی‌ترین حالت برای ساخت یک فیلم باید ۱۰ میلیارد تومان هزینه کرد؛ البته اگر بخواهید از بازیگر چهره استفاده کنید. در چنین شرایطی فیلمساز باید اعتماد سرمایه گذار را نیز جلب کند که این خود یک پروسه بسیار سخت است.