هنروتجربه-سعیدحضرتی: قاسم مربی طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «تا ۱۰ بشمار» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی فرید ولی‌زاده بیان کرد: حس رقابت در این سال‌ها در بخش طراحی صحنه و لباس محسوس است و به چشم می‌آید و قطعا این موضوع به بالاتر رفتن کیفیت کارها کمک کرده است. با توجه به شرایط سخت کاری، امیدوارم این حس رقابت و پیشرفت ادامه داشته باشد.

قاسم مربی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت هنروتجربه درباره همکاری با کارگردان «تا ۱۰ بشمار» گفت: سالیان طولانی با فرید ولی‌زاده کارگردان «تا ۱۰ بشمار» دوستی و همکاری دارم و قبل از همکاری با «تا ۱۰ بشمار» یک فیلم سینمایی در ژانر وحشت را کار کرده بودیم.

وی با بیان اینکه در ابتدا با خواندن فیلمنامه، ایده‌های خودم را روی کاغذ می‌آورم و طی جلساتی با کارگردان به جمع‌بندی نهایی می‌ر‌سیم و وارد مرحله اجرایی می‌شویم اضافه کرد: طراحی لباس هر شخصیت عموما متناسب با تحلیل کاراکتر است که توسط کارگردان انجام می‌شود که پس از تبادل فکر و نظر من و کارگردان با یکدیگر شکل نهایی خود را پیدا می‌کند. در حقیقت طراحی صحنه و لباس جزء میزانسن هر فیلم و تعیین کننده کاراکترها هستند. در فیلم «تا ۱۰ بشمار» هم بر همین اساس ابتدا طراحی اولیه خودم را انجام و پس از جلساتی با کارگردان به مرحله اجرایی رسیدیم.

بسیاری از فیلم‌ها به دلیل کمبود بودجه و امکانات آنطور که باید دست طراح صحنه و لباس را باز نمی‌گذارد تا هرآنچه لازم است به مرحله اجرا برسد. برخی از طراحان صحنه و لباس در این پروژه‌ها مجبور می‌شوند با حداقل امکانات به سمت اجرا بروند

وی در پاسخ این سوال که در سینما طراحی صحنه و لباس جدی گرفته می‌شود و کارگردانان درک درستی نسبت به اهمیت آن دارند؟ توضیح داد: خوشبختانه کارگردانان ما در سالیان اخیر به این نتیجه رسیده‌اند که طراحی صحنه و لباس در بافت کلی فیلم به شدت تاثیرگذار است. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که بسیاری از فیلم‌ها به دلیل کمبود بودجه و امکانات آنطور که باید دست طراح صحنه و لباس را باز نمی‌گذارد تا هرآنچه لازم است به مرحله اجرا برسد. برخی از طراحان صحنه و لباس در این پروژه‌ها مجبور می‌شوند با حداقل امکانات به سمت اجرا بروند و حتی از لباس‌های شخصی بازیگران در کار استفاده کنند و در صورتی که لباس‌های آنها مناسب نقش و داستان نبوده به تهیه آن فکر کنند.

به گفته مربی طراحی صحنه و لباس در سینما و سریال‌های ساخته شده برای عرضه در پلتفرم‌های پخش آنلاین به نسبت تلویزیون و تئاتر جدی‌تر گرفته می‌شود و امکانات بیشتری در اختیار طراحان صحنه و لباس قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در فیلم سینمایی «تا ۱۰ بشمار» هم به دلیل مستقل بودن، مشکل کمبود بودجه در طراحی لباس را داشتیم بیان کرد: لوکیشن اصلی فیلم، خارجی (پارک) بود و در زمینه طراحی صحنه آنچنان مانوری نمی‌توانستیم بدهیم و در بخش طراحی لباس سعی کردم تا متناسب با فیلمنامه و ایده‌های خودم و کارگردان عمل کنم که امیدوارم موفق بوده باشد.

مربی با اشاره به اینکه «تا ۱۰ بشمار» را در سینماهای هنروتجربه دیده درباره همکاری با این پروژه بیان کرد: «تا ۱۰ بشمار» با توجه به امکانات و مقدوراتی که داشته توانسته به موفقیت برسد گرچه اگر این امکانات در حد قابل قبول‌تری می‌بود، با فیلم به مراتب بهتری روبه‌رو بودیم.

قاسم مربی در پایان با اشاره به اینکه حدود ۴ سالی است که طراحی صحنه و لباس در ایران پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌ و از یکنواختی خارج شده که این مهم محصول دانش و درک درست فعالان این حوزه است، اظهار کرد: حس رقابت در این سال‌ها در بخش طراحی صحنه و لباس محسوس است و به چشم می‌آید و قطعا این موضوع به بالاتر رفتن کیفیت کارها کمک کرده است. با توجه به شرایط سخت کاری، امیدوارم این حس رقابت و پیشرفت ادامه داشته باشد.