هنروتجربه-سعیدحضرتی: مزدک میرعابدینی تهیه‌کننده و کارگردان «مرد حلزونی» می‌گوید طبعا ساخت فیلم اصطلاحا بدنه یا پرفروش آرزوی من هم هست و این موضوع را پنهان نمی‌کنم، اما از طرفی فکر می‌کنم فیلم هنری نباید لزوما کسل‌کننده، طولانی و بدون قصه باشد. باور دارم «مرد حلزونی» قصه‌ای قرص و محکم دارد.

مزدک میرعابدینی کارگردان فیلم سینمایی «مرد حلزونی» در گفت‌وگو با خبرنگار سایت هنروتجربه با اشاره به این که این فیلم فضایی کاملا سینمایی را به تصویر می‌کشد، دربارهٔ ژانر آن توضیح داد: شاید اینطور به نظر برسد که «مرد حلزونی» یک مستند-داستانی است، اما این فیلم یک ملودرام کاملا سینمایی، شاعرانه و قصه‌گوست، که در ظاهر ریز بافت آن تصاویری مستندواره و عکس‌های زیادی به چشم می‌آید.

وی با اشاره به این که نسخه‌های اولیه فیلم را در سال‌های جوانی، به زبان انگلیسی و در آمریکا نوشته، افزود: در بازگشت آخرم به ایران و پس از فیلم‌برداری بخش اورگان، فضای فیلم کمی ایرانی‌تر شد و در نهایت با نوشتن نریشن، قصه‌ای بزرگ‌تر و اجرایی متفاوت پیدا کرد. نوشتن روایت و وصل کردن راش‌ها به هم، حدود یک سال زمان برد. نقش وندی را هم خب قطعا باید خودم بازی می‌کردم.

بازیگر فیلم سینمایی «ابر بارانش گرفته» با بیان اینکه از فیلم‌ها و داستان‌هایم بهره جسته‌ام، اضافه کرد: در واقع با بسیاری از عکس‌ها و فیلم‌هایم، قصهٔ بزرگی نوشتم. تلاش کردم سفرهٔ بزرگی مهیا کنم که آبرومند باشد و اگر کسی سر  آن نشست، سیر و خوشحال از  پای آن بلند شود. طبعا ساخت فیلم اصطلاحا بدنه یا پرفروش آرزوی من هم هست و این موضوع را پنهان نمی‌کنم، اما از طرفی فکر می‌کنم فیلم هنری نباید لزوما کسل‌کننده، طولانی و بدون قصه باشد  باور دارم «مرد حلزونی» قصه‌ای قرص و محکم دارد. فیلم هنری می‌تواند قصه‌گو و موجز و به اندازه باشد و مخاطبِ به اصطلاح عام یا نا-خاص سینما را خسته و دلزده نکند.

این نویسنده و کارگردان در ادامه با بیان اینکه «مرد حلزونی» روح بزرگی دارد و فیلم را خیلی دوست دارد، افزود: سال ۹۵ فیلم اول سینمایی ام «رقص پا» را ساختم که در سینماهای بدنه (اصلی) اکران شد و پس از آن هم اکران آنلاین. فضا، اجرا و روایت «مرد حلزونی» با «رقص پا» بسیار متفاوت است. من هر دوی این فیلم‌هایم را بسیار دوست دارم. احساس می‌کنم اگر مخاطب با حوصله و انصاف «مرد حلزونی» را ببیند، فارغ از تمام برچسب‌هایی چون هنری، داکیو درام، نفروش، هنروتجربه‌ای یا حتی ماکیومنتری … فیلم را دوست خواهد داشت و آن را بسیار «سینمایی‌تر» یا قصه‌گوتر از فیلم‌های قبلی من بیابد. اگر مخاطب در آخر فیلم با «لبخندی گریان» یا «گریه‌ای خندان» سالن سینما را ترک کند، یعنی من کارم را درست انجام داده‌ام.

شاید اینطور به نظر برسد که «مرد حلزونی» یک مستند-داستانی است، اما این فیلم یک ملودرام کاملا سینمایی، شاعرانه و قصه‌گوست، که در ظاهر ریز بافت آن تصاویری مستندواره و عکس‌های زیادی به چشم می‌آید.

کارگردان «خواب است پروانه» با اشاره به اینکه کرونا کمک زیادی به ساخت فیلم کرد افزود: با شیوع اپیدمی کرونا، به شکل جدی‌تر و مداومی یوگا می‌کردم و نریشن فیلم را می‌نوشتم. روزی حدود ۶ ساعت با لذت قصه را پیش می‌بردم و انرژی زیادی روی روایت و راوی گذاشتم. دوستانی از روی لطف می‌گفتند که این نریشن فیلم می‌تواند به صورت جداگانه به صورت کتاب چاپ شود‌.

بازیگر فیلم «همه چیز برای فروش» دربارهٔ انتخاب راوی فیلم بیان کرد: انتخاب اولیهٔ من برای راوی داستان، ماهور الوند بود، هر چند به دلیل بودجه‌ای که داشتم، از آن منصرف شدم. آسمان محمدبیگی، راوی کنونی، از شاگردان کارگاه‌های فیلم و تئاتر و نقاشی من و همسرم ندا صارمی بود که هم فیلم کوتاه ساخته بود و هم بازیگر تئاترهایم بود. او طراح و نقاش قابلی هم هست و اکنون در اتریش موسیقی می‌خواند.  بار اولی که آسمان، نریشن را خواند و همراه خانم صفی‌یاری صدای او را روی تصویرها شنیدیم، حس کردیم این همان دختری هست که می‌خواهیم.

کارگردان «رقص پا» با تاکید بر اینکه ساخت «مرد حلزونی» بدون هایده صفی‌یاری ناممکن بود درباره این همکاری بیان کرد: شانس بزرگی آوردم که هایده صفی‌یاری متریال اولیه را دوست داشت و پذیرفت در این فیلم در کنار من باشد و تدوین سنگین و عجیب این فیلم را بر عهده بگیرد. قبل از آن با چندین تدوینگر دیگر صحبت کرده بودم اما صفی‌یاری با توجه به تجربه زیاد و متانت ستودنی‌شان، متوجه ذات خاص این فیلم و خواستهٔ من شدند. بینش درست ایشان باعث شد حجم بالای راش‌ها و نریشن طولانی سر و شکل درستی پیدا کنند. «مرد حلزونی» همان قدر که متعلق به من است، متعلق به هایده صفی‌یاری هم هست.

وی ادامه داد: بزرگ‌ترین چالش ما در تدوین رساندن فیلم از ۱۲۰ به ۹۰ دقیقه بود. خانم صفی‌یاری ورژن ۱۱۴ دقیقه‌ای فیلم را دوست داشتند و آن را مناسب می‌دانستند. بر این عقیده بودند که اگر کسی کلیت فیلم را دوست داشته باشد، مشکلی با زمان آن نخواهد داشت. اما من از روزهای اول حس می‌کردم زمان فیلم باید هر طور شده دو رقمی شود. فکر خسته کردن مخاطب آزارم می‌دهد. الان هم هنوز کسی نگفته فیلمت طولانی است. یا دوستش دارند یا ندارند.

مزدک میرعابدینی درباره اکران «مرد حلزونی» در سینماهای هنروتجربه اظهار کرد: به دلیل ویژگی‌های این فیلم، تنها امکان نمایش آن در همین سینماهای هنروتجربه است. فکر می‌کنم و امیدوارم مخاطبان با فیلم ارتباط درست و خوبی برقرار کنند و خیلی اصرار نکنند مثل مدیران سینمایی که آن را دیدند حتما روی آن برچسب بزنند. حالا مهم این است که «مرد حلزونی» که ماحصل سالها تجربه‌ام در بازیگری، نویسندگی و فیلمسازی است دارد اینجا در ایران اکران می‌شود. از صمیم قلب از همهٔ کسانی که در این راه به من کمک کردند تشکر می‌کنم و آرزویم این است که تماشاگران بعد از دیدن این فیلم احساس بهتری نسبت به زندگی داشته باشند.