هنروتجربه-سعیدحضرتی: داریوش تقی‌پورفرد (اوستا) آهنگساز فیلم سینمایی «گیتی همسر علیرضا» می‌گوید تعداد قابل توجهی از آثار تولیدی سینما عمدتا به دلیل برداشت سطحی و نادرست کارگردانان و تهیه‌کنندگان از مقوله موسیقی رنج می‌برند. قطعا آشنایی و شناخت کارگردان از ریتم، ملودی، کارکرد موسیقی در فیلم و … ضروری است، همانطور که شناخت آهنگساز از بخش‌های مختلف فیلم مهم است.

داریوش تقی‌پورفرد (اوستا)، آهنگساز فیلم سینمایی «گیتی همسر علیرضا» به کارگردانی حمیدرضا هنری در گفت‌وگو با خبرنگار سایت هنروتجربه گفت: «گیتی همسر علیرضا» درباره رابطه گنگ و پیچیده و توام با پنهان‌کاری و دروغ دو شخصیت اصلی فیلم است که مابه‌ازای بیرونی زیادی در جامعه دارد. به جز بخش پایانی فیلم که از روز اول هم با آن موافق نبودم، «گیتی همسر علیرضا» فیلمی است که برای بیان حرف خود موفق عمل کرده است.

وی ادامه داد: «گیتی همسر علیرضا» به مشکل مالی برخورد و همین امر در بخش‌های مختلف از جمله موسیقی تاثیر گذاشت. طبیعی است اگر شرایط مالی بهتری مهیا بود، کیفیت در بخش‌های مختلف بالاتر می‌رفت، با این وجود سعی کردیم به بهترین شکل، داستان فیلم به مخاطب منتقل شود.

تعداد قابل توجهی از آثار تولیدی سینما به دلیل برداشت سطحی و نادرست کارگردانان و تهیه‌کنندگان از مقوله موسیقی رنج می‌برند. قطعا آشنایی و شناخت کارگردان از ریتم، ملودی، کارکرد موسیقی در فیلم و … ضروری است، همانطور که شناخت آهنگساز از بخش‌های مختلف فیلم مهم است. متاسفانه در بسیاری از فیلم و سریال‌ها، موسیقی نقاط ضعف اثر در زمینه‌های مختلف را پوشش می‌دهد و خیلی از آهنگسازان به دلیل عدم شناخت درست از قصه، بازی‌ها و … موسیقی ضعیفی ارائه می‌دهند.

این نوازنده و آهنگساز با اشاره به اینکه اولویت اصلی برای آهنگسازی در هر پروژه‌ای، فیلمنامه اثر است عنوان کرد: به جز فیلمنامه، کارگردان و نگاه و شناخت او نسبت به موسیقی، بازیگران و … اهمیت زیادی برای همکاری و بالاتر رفتن کیفیت نهایی اثر دارد. با حمیدرضا هنری دوستیِ دیرینه دارم و همکاری‌هایی با هم داشته‌ایم. قطعا این ارتباط نزدیک موجب شده با سلیقه و ساختار کاری یکدیگر بیشتر آشنا شویم و براین اساس به زبان مشترک برسیم. حمیدرضا هنری توانایی بالایی دارد و مطمئنم فیلم‌های آینده او درخشان‌تر خواهد شد و در سینمای ایران جایگاه تثبیت شده‌ای خواهد یافت.

آهنگساز آلبوم بی‌کلام «اوستا، آبی» با تاکید بر اینکه حضور آهنگساز در مراحل فیلمبرداری نقش تعیین کننده‌ای دارد، افزود: در برخی فیلم‌ها موسیقی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و در بعضی موسیقی نقش مکمل دارد. در فیلم‌هایی که موسیقی نقش کلیدی دارد و بار مهمی از قصه و درام را بر عهده می‌گیرد، حضور آهنگساز سرصحنه مهم و ضروری است. خاطرم هست برای آهنگسازی «مینای شهر خاموش» اتودهایی قبل از فیلمبرداری زده بودم و همان‌ها را اجرا کردیم. طبیعی است اگر سرصحنه می‌رفتم شرایط متفاوت‌تر می‌شد. در بعضی فیلم‌ها این شرایط مهیا می‌شود و ارتباط با عوامل پشت و جلوی دوربین برای آهنگسازی تاثیرگذار است. این تجربه را با حمیدرضا هنری، خداداد جلالی (زنی با ارابه چوبی) و … داشته‌ام و تاثیر مثبت آن را به عینه دیده‌ام.

او با اشاره به اینکه بخش ارکستر زهی، چوبی، بادی و برنجی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و زمانی می‌توان در تنظیم موسیقی از این سازها بهره برد که سرمایه کار کافی باشد بیان کرد: برای تنظیم موسیقی «گیتی همسر علیرضا» به دلیل کمبود بودجه تکیه اصلی را بر روی سازهای پیانو و گیتارباس گذاشتم که خودم آنها را اجرا کنم. با این حال جدای از فیلم، موسیقی این فیلم متفاوت است و علاقه خاصی به آن دارم. امیدوارم شرایطی پیش بیاید که موسیقی آن را با تنظیم مجدد و ارکستر کامل ضبط کنم.

اوستا در پاسخ این سوال که با توجه به همکاری‌های مختلف با کارگردان‌های متفاوت، از دیدگاه شما آیا کارگردانان شناخت درستی از موسیقی دارند اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از آثار تولیدی سینما عمدتا به دلیل برداشت سطحی و نادرست کارگردانان و تهیه‌کنندگان از مقوله موسیقی رنج می‌برند. قطعا آشنایی و شناخت کارگردان از ریتم، ملودی، کارکرد موسیقی در فیلم و … ضروری است، همانطور که شناخت آهنگساز از بخش‌های مختلف فیلم مهم است. متاسفانه در بسیاری از فیلم و سریال‌ها، موسیقی نقاط ضعف اثر در زمینه‌های مختلف را پوشش می‌دهد و خیلی از آهنگسازان به دلیل عدم شناخت درست از قصه، بازی‌ها و … موسیقی ضعیفی ارائه می‌دهند و صرفا کلیشه‌هایی که از قبل آموخته‌اند را با آزمون و خطا اجرا می‌کنند‌.

جدای از فیلم، موسیقی «گیتی همسر علیرضا» متفاوت است و علاقه خاصی به آن دارم. امیدوارم شرایطی پیش بیاید که موسیقی آن را با تنظیم مجدد و ارکستر کامل ضبط کنم.

به گفته اوستا وظیفه اصلی موسیقی فیلم این نیست که خارج از چهارچوب فیلم شنیدنی باشد. موسیقی در درجه اول بنا است کامل کننده فیلم باشد و حس‌های درونی فیلم را به مخاطب منتقل کند. اگر موسیقی خوب نوشته شده باشد و با فیلم تناسب داشته باشد، علی‌القاعده باید خارج از فیلم هم این موسیقی خوب باشد.

داریوش تقی‌پورفرد در پایان با تاکید بر اهمیت تبلیغات رسانه‌ای برای فیلم‌هایی که امکان اکران گسترده ندارند، گفت: اکران فیلم‌ها در ایران مسئله‌ پیچیده‌ای است و در شرایطی که فیلم‌های تجاری و کمدی، سرگروهی سینماها را از آن خود می‌کنند فیلم‌های مستقل، شخصی و هنری‌تر لطمه جبران‌ناپذیری می‌بینند و سلیقه عمومی مخاطبان متوجه آن فیلم‌ها است. این موضوع در موسیقی هم صادق است و‌ مافیا و باندبازی‌های عجیبی در جریان است. طبیعی است تغییر ذائقه مخاطبان امری زمان‌بر و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است. کمتر فیلمساز و هنرمندی ریسک تهیه و تولید فیلم‌ها و آثار متفاوت را به جان می‌خرد. «گیتی همسر علیرضا» فیلمی خارج از قاعده مرسوم فیلم‌های تجاری است که پتانسیل جذب مخاطبان بیشتری را دارد که این مهم با تبلیغات و اطلاع‌رسانی رخ می‌دهد.