هنروتجربه-سپیده شریعت رضوی: احمد بهرامی می‌گوید اولین ساخته‌اش یعنی «پناه» یک مستند داستانی، «دشت خاموش» اولین فیلم سینمایی و «شهر خاموش» دومین اثر بلند سینمایی‌اش است که قصه آن در اوایل دهه ۵۰ شمسی روایت می‌شود.
احمد بهرامی فیلمساز که این روزها مشغول ساخت فیلم سینمایی «شهر خاموش» به تهیه‌کنندگی رضا محقق است، در گفتگو با خبرنگار سایت «هنروتجربه» با بیان اینکه «شهر خاموش» دومین اثر سینمایی اش است که این روزها فیلمبرداری آن ادامه دارد، بیان کرد: اگرچه در برخی از رسانه‌ها عنوان شده است که‌ «دشت خاموش» به تهیه‌کنندگی سعید بشیری دومین فیلم سینمایی و «پناه» اولین ساخته من است اما باید بگویم «پناه» یک مستند داستانی، «دشت خاموش» اولین ساخته سینمایی و «شهر خاموش» دومین اثر سینمایی‌ام است.
وی درباره جدیدترین اثر خود گفت: «شهر خاموش» در لوکیشنی خاص که خارج از تهران حوالی فرودگاه امام خمینی قرار دارد، می‌گذرد. همچنین قصه این فیلم هم مانند «دشت خاموش» در اوایل دهه ۵۰ شمسی روایت می‌شود.
به گفته کارگردان «شهر خاموش»، در این اثر همانند «دشت خاموش» پلان‌ها سیاه و سفید و قاب‌ها ۴ به ۳ است.
بهرامی درباره عوامل این پروژه تصریح کرد: باران کوثری نقش اصلی این فیلم را برعهده دارد و اسامی دیگر بازیگران به زودی اعلام می‌شود همچنین یکی از اصلی ترین عوامل این کار که در «دشت خاموش» هم همراه من بود، مسعود امینی تیرانی است که فیلمبرداری این اثر است. از سوی دیگر یکی از اتفاقات خوب این پروژه بهره بردن از عوامل همراه است.
وی افزود: تهیه‌کنندگی این اثر هم با دوست خوبم رضا محقق است که در کارنامه کاری خود تهیه‌کنندگی آثار خوبی از جمله «ممیرو» را برعهده دارد که هادی محقق کارگردان کار بوده است. من «ممیرو» را در هنروتجربه دیدم و باید بگویم یکی از آثاری بود که به من انگیزه داد فیلم بسازم. همچنین ایشان امسال «دِرب» را در چهلمین جشنواره فیلم فجر داشت که جایزه را دریافت کرد. یکی از ویژگی‌های رضا محقق این است که دست ما را در همه موارد باز گذاشته و بسیار همراهی می‌کند که باید از ایشان تشکر کنم.
این فیلمساز با اشاره به اینکه چند سال پیش به یکسری موضوعات که در حاشیه شهر تهران که بعدها متوجه شده است در حاشیه هر کلان‌شهری رخ می‌دهد، رسیده است، اظهار کرد: در حاشیه کلان‌شهر اتفاقاتی رخ می‌دهد و موضوعاتی وجود دارد که من تلاش کردم برای نمایش آن‌ها دوربین را به آن سمت بچرخانم و مسایل حاشیه‌نشینی را به نمایش بگذارم.
بهرامی ادامه داد: آن زمان که به واسطه مطالعه روزنامه و سفرهایم به اطراف تهران به یکسری مسایل دست پیدا کردم، سه موضوع نظرم را جلب کرد که یکی از آن‌ها زندگی کارگران در حاشیه شهر بود و بر اساس آن «دشت خاموش» را ساختم. پس از آن مقصد من برای بیان موضوع دوم مکانی بود که ماشین‌های فرسوده و اسقاطی در آنجا وجود داشت و قصه «شهر خاموش» در این مکان روایت می‌شود. یک موضوع دیگری هم نظر من را برای ساخت سومین اثر در حاشیه شهر تهران جلب کرده است که بعدا اثری درباره آن نیز خلق می‌کنم.
وی تاکید کرد: در ابتدا می‌خواستم تلفیقی از سه موضوع که در ذهن داشتم، بسازم اما زمانی که شروع به نوشتن فیلمنامه کردم به این نتیجه رسیدم که هر کدام از موضوعات قابلیت پرداخت جداگانه دارند و می‌توانند یگدیگر را کامل کنند. همچنین باید بگویم هر سه آثار در ساختار، فرم و تا حدی محتوا شبیه یکدیگر هستند.
این کارگردان درباره دلیل نامگذاری فیلم جدید خود به «شهر خاموش» بیان کرد: همانگونه که «شهر خاموش» و «دشت خاموش» به صورت تماتیک و همچنین در فرم و ساختار به هم ربط دارند، قصد داشتم عنوان دو کار نیز به هم ربط داشته باشند البته ما هنوز در اواسط کار هستیم و نمی‌دانم تا پایان تدوین، صداگذاری و خروجی نهایی چه اتفاقی رخ می‌دهد یعنی ممکن است این اسم باقی بماند و ممکن است تغییر کند.
بهرامی در پاسخ به این‌ پرسش که «شهر خاموش» هم همانند «دشت خاموش» در «هنروتجربه» اکران خواهد شد یا نه، اظهار کرد: وجود موسسه‌ای مانند «هنروتجربه» شاید یکی از انگیزه‌های من برای ساخت فیلم‌های این چنینی است. من مستندداستانی «پناه» را هم در سینماهای این موسسه به نمایش گذاشتم و اولین جایی بود که با مخاطب ارتباط گرفتم و انگیزه‌ای برایم به وجود آمد که فیلم بعدی‌ام را بسازم بدین ترتیب «دشت خاموش» را هم در «هنروتجربه» اکران کردیم، توانستیم مخاطب عام و خاص را جذب کنیم و بازتاب خوبی هم داشت. از سوی دیگر «شهر خاموش» پروانه ساخت سینمایی دارد و می‌تواند نمایش عمومی داشته باشد اما انتخاب منِ کارگردان این است که در «هنروتجربه» نمایش داده شود.
وی در پایان با بیان اینکه «شهر خاموش» تا پایان سال ۱۴۰۰ یک نسخه قابل نمایش خواهد داشت، عنوان کرد: از آنجاکه کار به صورت‌ سکانس_پلان تصویربرداری می‌شود، به نظر می‌رسد در تدوین کار خاصی صورت نمی‌گیرد اما همین که چه مواردی استفاده شود، زمان‌بر است. تدوین، صداگذاری، اصلاح رنگ، موسیقی و… اولین اثر سینمایی‌ام یعنی «دشت خاموش» یکسال طول کشید و تصور من این است که نسخه نهایی «شهر خاموش» برای اکران در سینماها به یکسال زمان احتیاج دارد.