
رضا رزم در گفتگو با سایت «هنروتجربه»:
بیان دغدغههای ساده فراموش شده در «سرانگشتان فرشته»/ انتقال مفهوم رنگ در یک فرمت آکروماتیک یکی از چالشهای فیلم بود
هنروتجربه-سپیده شریعترضوی: طراح صحنه و لباس «سرانگشتان فرشته» میگوید این فیلم از دغدغههای سادهای صحبت میکند که در خواستههای بیهوده و لایههای بیجهت پیچ در پیچ زندگی معاصر، فراموش شدهاند.
رضا رزم فیلمساز و طراح صحنه و لباس فیلم سینمایی «سرانگشتان فرشته» که این روزها روی پرده سینماهای «هنروتجربه» است، در گفتگو با خبرنگار سایت «هنروتجربه» با اشاره به اینکه چند سالیست که از ساخت این اثر میگذرد و خوشحال است که در نهایت فرصتی برای اکران آن فراهم شد، درباره آشنایی خود با محسن آقالر کارگردان «سرانگشتان فرشته» اظهار کرد: محسن آقالر از دوستان قدیمی من است و در واقع آشنایی ما به دوران حضور در دانشکده سینما-تئاتر باز میگردد.
وی ادامه داد: یکی از ویژگیهای دوران درس و دانشکده، تحربههای مشترک هنری و کاری و در نتیجه آن نزدیکی ذهنها و سلیقهها به یکدیگر است که من این شانس را داشتم تا با محسن آقالر در سالیان پس از دانشگاه هم در چندین پروژه همکاری داشته باشم که یکی از آنها فیلم «سرانگشتان فرشته» است. خوشبختانه تا امروز هم این رفاقت ادامه دارد و علاوه بر آن همکاری، همفکری و مشورت را هم شامل میشود.
طراح صحنه و لباس «سرانگشتان فرشته» با بیان اینکه طراحی این فیلم سینمایی مسیر همفکری طولانیای داشته است که از ایده فیلمنامه توسط محسن آقالر شروع و تا زمانی که فیلم ساخته و آماده اکران شد، ادامه پیدا کرد، گفت: اولین چالشی که باید برای طراحی صحنه و لباس در نظر میگرفتم، این بود که قسمت زیادی از فیلم باید به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری میشد و این تصمیم، کل زیباییشناسی تصویر را در تمام زمینهها تحت تاثیر قرار میداد.
رزم افزود: حالا میبایست کار من در کنار فعالیت احسان کفاش فیلمبردار «سرانگشتان فرشته» و دیگر عوامل، به یک کلیت منسجم از لحاظ معنا و فرم در خدمت کار کارگردان قرار میگرفت. پس در قدم اول، چالش برای من، انتقال مفهوم رنگ در یک فرمت آکروماتیک بود! سپس بقیه مسایل مانند انتخاب و طراحی فضاهای میزانسن ساز و طراحی لباس کاراکترها و …که در طراحی فیلم به همان نسبت اهمیت دارند، کار را سخت میکرد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با بیان اینکه این فیلم سینمایی به چند دلیل برایش اهمیت دارد، تصریح کرد: در ابتدا باید بگویم همکاری با دوستان و عوامل پروژه به ویژه با مدیریت و محوریت محسن آقالر، از همه نظر لذتبخش بود. دوم آنکه «سرانگشتان فرشته» فیلم خوبی از کار درآمده است البته این حرف من به این معنا نیست که در کارم نقصی وجود نداشته است و کامل بودهام.
طراح صحنه و لباس «سرانگشتان فرشته» افزود: فیلم «سرانگشتان فرشته» کار مهمی در برداشتن قدمهای بعدی و به ویژه نگاهی که به کار کردن در سالهایی که بعد از آن داشتهام، بوده است. در حقیقت نگاه هنری و انتخاب کاری که انجام میدهم، اهمیت پیدا کرده است البته طی کردن این مسیر مصائب خود و لذتهایی را که در پی این سخت کار کردن میآید، دارد.
رزم با اشاره به اینکه «سرانگشتان فرشته» اثری است که از همان دقایق نخستین میتوان درگیر آن و با دغدغه سازندگانش، چه از لحاظ فرم و چه از لحاظ محتوای اگزیستانس آن همراه شد، مطرح کرد: فیلم از دغدغههای سادهای صحبت میکند که در خواستههای بیهوده و لایههای بیجهت پیچ در پیچ زندگی معاصر، فراموش شدهاند.
این فیلمساز که این روزها فیلم «مکالمات» را در اکران آنلاین سامانه هاشور دارد، بیان کرد: همچنان معتقدم که اکران فیلمها در «هنروتجربه»، میتواند دلیل خوبی برای دیدن آنها باشد و دیدن این فیلمها را به نوعی مشارکت در کار هنری -تجربی سازندگان آنها میدانم.
رزم در پایان خاطرنشان کرد: آثاری که در «هنروتجربه» اکران میشوند، مخاطبان خود را دارند و قطعا طیف وسیعی از سلیقه را شامل نمیشوند که این ذات تولید هر اثر هنریست. من هم به عنوان کارگردان و هم به عنوان طراح، چند اثر در اکران «هنروتجربه» داشته که از نظرات مخاطبان عزیز و فرهیخته استفاده کردهام. به احتمال زیاد در کارهایی هم که در این سالها مشارکت داشتهام، در «هنروتجربه» ارایه میشوند، اطمینان دارم آنها هم مخاطب هنروتجربهای خود را خواهند داشت و امیدوارم که در آینده هم ادامهدار باشد