هنروتجربه: جعفر صادقی کارگردان مستند «سمفونی حمید» گفت برای شخص من نشان دادن واقعیت در سینمای مستند از هر چیز مهم‌تر است، به همین دلیل هیچگاه شرافت فیلم خود را نمی‌فروشم. خدا نکند روزی برسد که بخواهم چنین کاری کنم.

جعفر صادقی، کارگردان مستند «سمفونی حمید» درباره دغدغه‌ای که به تولید این مستند و مستند دیگر او «فرشاد آقای گل» انجامید به هنرآنلاین گفت: بخش بزرگ زندگی‌ من از کودکی همراه با فوتبال و ورزش بوده است. بنابراین علاقه شخصی‌ام به این حوزه سبب شد به ساختن آثاری از این دست روی بیاورم. در مورد پرداختن به زندگی حمید علیدوستی و فرشاد پیوس در «فرشاد آقای گل» باید بگویم با توجه به پژوهش‌هایی که داشتیم حس کردیم این دو عزیز با وجود فراز و نشیب فراوان زندگی‌شان کمتر شناخته شده‌اند. به همین دلیل جا داشت به زندگی آنها پرداخته شود.

وی با اشاره به اکران مستند «سمفونی حمید» در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت بیان کرد: هنوز نمی‌دانم برخورد مردم در اکران عمومی چگونه است اما در فرصت اکرانی که در جشنواره سینماحقیقت داشتیم، بازخوردهای خوبی را شاهد بودیم که اتفاق امیدوارکننده‌ای است.

صادقی در بخش دیگر صحبت‌هایش درباره تفاوت فرایند مستندسازی با سینمای داستانی در ایران و کشورهای دیگر گفت: به هر ترتیب فرایند تولید مستند با فیلم داستانی در همه جای دنیا متفاوت است اما در ایران علاوه بر این تفاوت، المان‌های دیگری به کار شما وارد می‌شود که کار را سخت می‌کند.

کارگردان مستند «سمفونی حمید» درباره چگونگی تامین هزینه‌های تولید فیلم گفت: شخصا آدم متمولی نیستم و برای ساختن دو مستند ورزشی «سمفونی حمید» و «فرشاد آقای گل» از جیب خود و تیمم که همگی از استان گرگان هستند زده‌ام. تا همین لحظه یک نفر از عوامل فیلم دستمزد دریافت نکرده‌اند. من سال‌هاست با این تیم کار می‌کنم ولی این یک کار دلی بوده است. البته بعد از اکران فیلم بر مبنای زحمتی که دوستان کشیده‌اند، به آنها مبلغی از فروش داده می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات فراوان موجود در راه تولید فیلم و صرف کردن ۳ سال از عمر خود برای ساختن آن افزود: در جشنواره سینماحقیقت آثار مستند مختلفی می‌دیدم که مورد حمایت متولیان سینمای مستند بودند و از این بابت خوشحال شدم اما مستند ورزشی در اولویت دوستان برای حمایت نیست. در چنین شرایطی نمی‌توان مستند ورزشی که ما می‌سازیم با کارهای خارجی مقایسه کرد.

صادقی در ادامه صحبت‌هایش گفت: متاسفانه در روزهای گذشته صحبتی شنیدم مبنی بر اینکه ترانه علیدوستی برای پدرش هزینه کرده و مستند ساخته است در صورتی اصلا چنین نیست. ما هیچ کمک مادی و غیر مادی از هیچ نهاد، ارگان و شخص نگرفته‌ایم. تنها یک اسپانسر آمد که می‌گفت باید جمله‌ای از برند ما را در دهان آقای علیدوستی بگذارید که من قبول نکردم. دوستان هنوز نمی‌دانند سرمایه‌گذاری در سینمای مستند چگونه است و علاقمندند بلایی که سر سینمای داستانی آمده در سینمای مستند نیز پیاده کنند.

این کارگردان سینما ادامه داد: برای شخص من نشان دادن واقعیت در سینمای مستند از هر چیز مهم‌تر است، به همین دلیل هیچگاه شرافت فیلم خود را نمی‌فروشم. خدا نکند روزی برسد که بخواهم چنین کاری کنم.

کارگردان مستند «فرشاد آقای گل» درباره جذابیت پرداختن به زندگی حمید علیدوستی گفت: از سال ۸۷ به صورت تخصص در حال فعالیت در حوزه آرشیو فوتبال هستم و می‌توانم ۱۵ فیلم از ۱۵ چهره دیگر بسازم اما با توجه به تحقیقات، ظرفیتی که زندگی آقای علیدوستی داشت سبب شد شماره‌اش را پیدا کنم و با او قرار بگذارم. بعد از چند جلسه که با هم داشتیم به این نتیجه رسیدیم فیلم را بسازیم.

وی درباره حضور ترانه علیدوستی در این فیلم نیز بیان کرد: قبل از شروع فیلم یک جلسه دو ساعته با خانم علیدوستی داشتم و به ایشان گفتم شما باید در این فیلم حضور داشته باشید؛ چون فیلم ابتر می‌ماند. ایشان نقطه‌نظرهایی داشت و در نهایت من هم با توجه به اطمینانی که به کار داشتم، قول دادم ابتدا فیلم را به صورت خصوصی به آنها نشان دهم و اگر نسخه نهایی را دوست نداشتند، فیلم را پخش نکنیم.