هنروتجربه-سعیدحضرتی: هایده صفی‌یاری می‌گوید رویکرد تدوین در فیلم «مرد حلزونی» به نویسندگی و کارگردانی مزدک میرعابدینی شبیه به رویکرد تدوین در فیلمی مستند داستانی است، شاید به این خاطر بعضی‌ها این فیلم را با این نوع اشتباه می‌گیرند. این شکل از قصه گویی که با فیلم‌های قبلی کارگردان، عکس‌های واقعی، اشخاص واقعی و خیالی، و فیلم‎های خانوادگی و خبری، یک داستان را روایت کنی، تجربه‌ای عجیب و شگفتی‌آور است.

هایده صفی‌یاری در گفت‌وگو با خبرنگار سایت هنروتجربه درباره دلیل همکاری خود با فیلم سینمایی «مرد حلزونی» به عنوان تدوینگر بیان کرد: من با دیدن یک نسخه از فیلم وندی که با اوبر در آمریکا کار می‌کرد، بسیار به این شخصیت علاقه‌مند شدم، در واگویه‌هایش، آواز خواندن و نقش بازی کردنش، در سکوت و تنهایی و نگرانی‌هایش، اینکه درونمایه سرگشتگی اینطور ساده بیان می‌شود برایم جذاب بود. میلی که به مونتاژ آن داشتم، میل سفر به هر ناشناخته‌ای است. در ابتدا اصلا نمی‌دانستیم که قرار است نتیجه کار چه شود.

تدوینگر «لامینور» با اشاره به اینکه این فیلم متکی به تدوین است نه تدوینگر افزود: ایده تدوین در ذهن کارگردان هم مثل تدوینگر، تعین کننده اصلی است، رویکرد تدوین در این فیلم شبیه به رویکرد تدوین در فیلمی مستند داستانی است، شاید به این خاطر بعضی‌ها این فیلم را با این نوع اشتباه می‌گیرند. این شکل از قصه گویی که با فیلم‌های قبلی کارگردان، عکس‌های واقعی، اشخاص واقعی و خیالی، و فیلم‎های خانوادگی و خبری، یک داستان را روایت کنی، تجربه‌ای عجیب و شگفتی‌آور است.

این شکل از قصه گویی که با فیلم‌های قبلی کارگردان، عکس‌های واقعی، اشخاص واقعی و خیالی، و فیلم‎های خانوادگی و خبری، یک داستان را روایت کنی، تجربه‌ای عجیب و شگفتی‌آور است.

وی در پاسخ این سوال که داستان «مرد حلزونی» محصول تدوین شما است یا کارگردان و تا چه اندازه داستان در حین تدوین تغییر کرد؟ عنوان کرد: درونمایه «مرد حلزونی» همین بود که می‌بینید، ولی از آنجاییکه روایت فیلم به ترکیب کولاژ گونه آن نیاز داشت، در پروسه تدوین مزدک میرعابدینی به ایده‌های تازه‌ای می‌رسیدند و من هم پیشنهاداتی داشتم. شخصا عقیده دارم کارآمدی تدوین، خلق در ترکیب ایده‌های کارگردان و تدوینگر است.

صفی‌یاری با بیان اینکه پروسه تدوین «مرد حلزونی» طولانی بود و اجتناب ناپذیر و لذت‌بخش و پیشنهاداتی برای اضافه کردن عکس‌های جدید داشتم، در پاسخ این سوال که تدوین فیلم‌های هنری و تجربه‌گرایانه چه تفاوتی با فیلم‌های تجاری و بدنه دارد و شیوه کار تا چه اندازه متفاوت است؟ اظهار کرد: من وقتی فیلمی کار می‌کنم در جهت اینکه سرراست‌ترین روایت را داشته باشد، احساسی را برانگیزد  و درنگی ایجاد کند و ریتم مناسبی داشته باشد، تلاش می‌کنم. فیلم‌ها را دسته بندی نمی‌کنم تا تفاوتی بین آنها بگذارم.

تدوینگر «قهرمان» درباره بازخوردهای فیلم عنوان کرد: بنظرم  بازخوردها از تصور من بهتر و بیشتر بودند، نگران ارتباط گرفتن مردم با فیلم بودیم ولی هر کسی در بخشی از فیلم خود را می‌یافت. مضمونی آشنا، غمگین و شاد و دل نزدیک.

درونمایه «مرد حلزونی» همین بود که می‌بینید، ولی از آنجایی که روایت فیلم به ترکیب کولاژ گونه آن نیاز داشت، در پروسه تدوین مزدک میرعابدینی به ایده‌های تازه‌ای می‌رسیدند و من هم پیشنهاداتی داشتم. شخصا عقیده دارم کارآمدی تدوین، خلق در ترکیب ایده‌های کارگردان و تدوینگر است.

این تدوینگر و عضو آکادمی اسکار در پاسخ این سوال که از نگاه شما تدوین آثار مستند و بلند چه تفاوتی با هم دارند و برخورد شما برای تدوین «مرد حلزونی» متاثر از کدام گونه سینمایی بود؟ توضیح داد: فیلم‌های مستند بر اساس طرح موضوعی کار می‌شوند و کار روی روایت آنها بیشتر است، قصه فیلم‌های بلند بسط می‌یابند، فیلمنامه دارند و در تدوین بازنویسی فیلمنامه با حذف و اضافه و جابجایی معنا می‌یابند.

هایده صفی‌یاری ادامه داد: «مرد حلزونی» تجربه بسیار نو و جذابی بود که ممنونم مزدک میرعابدینی آن را در اختیار من گذاشتند، و بنظر من فیلم شکلی از فیلم داستانی است که بنظر می‌آید مستند است ولی داستان این فیلم کاملا حساب شده با صحنه‌های فیلمبرداری شده و فیلم‌هایی که مزدک میرعابدینی ساخته‌اند و بازی کرده‌اند در این سال‌ها و عکس‌ها، روایت می‌شود که در نوع خود کم نظیر است.