هنروتجربه-سپیده شریعت‌رضوی: تهیه‌کننده فیلم کوتاه «هفته شانزدهم» می‌گوید این اثر درام اجتماعی و زن‌محوری است که ارزش‌های سینمایی زیادی دارد و اثری پُرتعلیق و پُرکشش است.

پویان صادقی تهیه‌کننده فیلم کوتاه «هفته شانزدهم» که این روزها در بسته فیلم کوتاه «چهارراه» روی پرده سینماهای «هنروتجربه» رفته است، درباره آغاز فعالیتش در سینما بیان کرد: تولید و همکاری در فیلم‌های کوتاه را از سال ۸۷ آغاز کردم و تا سال ۹۱ به این کار ادامه دادم اما از آن پس تا سال ۹۷ به دلایلی از این کار دور بودم تا اینکه سال ۹۸ دوباره به سینما برگشتم و به صورت رسمی با «هفته شانزدهم» وارد حوزه تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه شدم. همان سال یک فیلم کوتاه دیگر با نام «پایان بسته» به کارگردانی مرجان نعمت طاووسی، تهیه کردم همچنین سال ۹۹ هم مجری طرح فیلم بلند «علت مرگ: نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار بودم.

وی درباره چگونگی آشنایی با هاشم جهرمی کارگردان «هفته شانزدهم» اظهار کرد: من با هاشم جهرمی از طریق علی زرنگار فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینما آشنا شدم. زمانی که فیلمنامه‌ هاشم جهرمی و مهرناز نوروزی در اختیارم قرار گرفت و آن را خواندم، پیشنهاد تهیه‌کنندگی کار را پذیرفتم چراکه «هفته شانزدهم» قصه خوبی دارد و فیلمنامه منسجمی برای آن نوشته شده است.

صادقی تاکید کرد: از سوی دیگر علی زرنگار که روی فیلمنامه‌ها دقیق و حساس و در این زمینه صاحب نظر است، وقتی به من گفت که کار خوبی است، بیشتر ترغیب شدم تا در این پروژه نقشی ایفا کنم.

وی در جواب به این سوال که چرا تعداد تهیه‌کنندگان آثار کوتاه زیاد نیست، بیان کرد: تهیه‌کننده فیلم کوتاه هیچ بازگشت مالی و معنوی نمی‌تواند برای پروژه خود در نظر بگیرد و به طور کلی فیلم کوتاه هویت مشخص و درآمدزایی در سینما ندارد و متاسفانه جایگاهش را پیدا نکرده است.

تهیه‌کننده «هفته شانزدهم» ادامه داد: از سوی دیگر حضور آثار در جشنواره‌های مختلف خارجی، اکران در «هنروتجربه» و… نمی‌تواند انگیزه‌ای کافی برای تهیه‌کننده ایجاد کند البته انگیزه‌هایی قبل از کرونا وجود داشت، چراکه تهیه‌کننده می‌توانست با حضور فیلمش در جشنواره‌های خارجی تجربه کسب کند اما در حال حاضر دیگر انگیزه‌ای برای تولید باقی نمانده است و تنها جماعتی که عشق به سینما دارند، وارد عرصه‌ تهیه‌کنندگی فیلم‌ کوتاه می‌شوند.

صادقی تاکید کرد: اصلی‌ترین چالش تهیه‌کنندگی فیلم کوتاه کمبود بودجه و سخت بودن جذب سرمایه است، چراکه کمتر فرد دغدغه‌مندی به عنوان اسپانسر و سرمایه‌گذار ریسک می‌کند و وارد این حوزه می‌شود بدین دلیل که می‌داند فیلم کوتاه مخاطب آنچنانی ندارد. البته انتخاب و ترکیب عوامل در تهیه‌کنندگی کار کوتاه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه بسیاری از عوامل حرفه‌ای سینما با تمام وجود به کارهای کوتاه می‌آیند که باید در گزینش و انتخابشان بهره برد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه «هفته شانزدهم» درام اجتماعی و زن‌محوری است که ارزش‌های سینمایی زیادی دارد و اثری پُرتعلیق و پُرکشش است، مطرح کرد: اگر ما موفق شده باشیم وجه تلخ و سیاه زندگی زنی را که به دلیل عشق به همسرش، حاضر است دست به هرکاری بزند و جان خویشتن را به خطر بیندازد، و قیامی تا این حد فردی انجام دهد به شکلی باورپذیر به نمایش بگذاریم یعنی موفق شده‌ایم.

تهیه‌کننده «هفته شانزدهم» افزود: فیلم‌هایی درباره سقط جنین ساخته شده است اما من فیلمی مشابه «هفته شانزدهم» که در آن زنی برای جبران اشتباهات همسرش بخواهد سقط جنین کند، ندیدم.

صادقی درباره تعامل خود با کارگردان عنوان کرد: بنده سعی کردم شرایطی را فراهم کنم تا کارگردان بتواند کار خود را پیش ببرد. همچنین از آنجاکه بودجه فیلم کوتاه محدود است، همکاری دو طرفه و همدلی عوامل مهم است خوشبختانه تعامل من با کارگردان و همچنین با دیگر عوامل دوستانه بود به گونه‌ای که حتی بخشی از سرمایه را هاشم جهرمی به عنوان کارگردان گذاشت بنده نیز در زمینه‌ کارگردانی به قدر دانش و سواد خودم کنار ایشان بودم.

وی درباره بسته فیلم کوتاه «هفته شانزدهم» نیز تصریح کرد: تنوع فیلم‌های کوتاه بسته «چهارراه» که همه آن‌ها درباره مشکلات جامعه و زیرپوست شهر صحبت می‌کنند، خوب است به همین دلیل خوشحالم که «هفته شانزدهم» در این بسته اکران شده است.

تهیه‌کننده «هفته شانزدهم» با بیان اینکه کیفیت آثار کوتاه بالا رفته است، گفت: باتوجه به محدودیت‌هایی که در کشور ما وجود دارد، فیلمسازان فیلم کوتاه سعی می‌کنند آثاری خلاقانه تولید کنند که چشمگیر است اما امیدوارم این موانع هرچه زودتر برطرف شود تا بتوان درباره مسایل بیشتری صحبت کرد.

صادقی با اشاره اینکه فیلمسازان فیلم کوتاه همین که آثارشان را همراه با تماشاگران روی پرده سینما می‌بینند، اتفاق بسیار مبارک است، بیان کرد: متاسفانه تعداد مخاطبان فیلم کوتاه زیاد نیست و برخی مواقع باعث دلسردی فیلمسازان و عوامل می‌شود اما این اتفاق به دلیل کیفیت پایین آثار نیست چه بسا که مدتی بسته‌های «هنروتجربه» جذاب شده بود و مخاطبان زیادی به تماشای آن‌ها می‌نشستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین باید بگویم یکسری فیلم‌ها در «هنروتجربه» اکران شد که به جایگاه این موسسه نمی‌خورد چراکه «هنروتجربه» تاسیس شده است تا نگاه دیگری به جامعه تزریق کند و اگر این قضیه جا بیفتد اتفاق دیگری در انتظار سینمای مستقل، کوتاه، مستند و فیلم‌هایی‌ست که تفاوت سبکی و ژانری دارند، است امیدوارم سینمای کوتاه جای خودش را میان مخاطبان باز کند.