هنروتجربه-سپیده شریعت‌رضوی: تدوینگر فیلم کوتاه «تاژبازی» می‌گوید در این اثر فضای منحصر به فرد و نوع نگاه به مساله اختلاف طبقاتی کاملا برای فیلمساز است.

رضا دقاق تدوینگر فیلم کوتاه «تاژبازی» که این روزها در بسته فیلم کوتاه «چهارراه» در هنروتجربه در حال اکران است، در گفتگو با خبرنگار سایت هنروتجربه درباره چگونگی پیوستن به این پروژه توضیح داد: به واسطه دوستی طولانی مدتی که با کارگردان کار یعنی مهدی مهائی تقریبا از زمانی که ایده این فیلم کوتاه شکل گرفت در جریان پروژه بودم و سعی کردم کمک کنم. بنابراین به عنوان تدوینگر از ابتدا با پروژه همراه شدم.

وی با اشاره به اینکه بودن تدوینگر از ابتدا شروع یک فیلم یا اواسط آن کاملا واسطه به پروژه و نوع رابطه تدوینگر و کارگردان است، مطرح کرد: حضور تدوینگر از ابتدای کار باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شود. از سوی دیگر تدوینگر در بسیاری از مواقع پای میز تدوین به نماهایی برخورد می‌کند که کاربردی ندارد پس من فکر می کنم اگر تدوینگر از اول با پروژه همراه شود، می‌تواند فیلمساز را راهنمایی کند تا نماهایی موثرتر با زوایایی بهتر را بگیرد البته یکی از عیوب حضور تدوینگر از ابتدای پروژه این است که جلوی بروز خلاقیت را می گیرد و ممکن است نماها به صورت مکانیکی گرفته می‌شود که طبیعتا خوب نیست.

تدوینگر فیلم کوتاه «تاژبازی» با بیان اینکه این اثر اولین همکاری اش با کارگردان کار است چراکه «تاژبازی» اولین فیلم کارگردان است، گفت: این اثر یازدهمین کار کوتاه من است و مهمترین تفاوتش با دیگر آثارم نوع نگاه منحصر به فردی است که فیلمساز به مساله مطرح شده دارد. در کل فضای فیلم منحصر به فرد است.

دقاق درباره چالش‌های تدوین این اثر عنوان کرد: برعکس بسیاری از کارها مهمترین چالشم نوع ارتباط نماها با هم نبوده چراکه کارگردان روی کار تسلط داشته و می‌دانسته است چه چیزی می‌خواهد. مهمترین چالش من حفظ ریتم داستان بزرگی بود که باید در زمان کوتاهی روایت می‌شد. در فیلم کوتاه نسبت به سایر انواع فیلم ریتم بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین تفاوت تدوین اثر کوتاه، داستانی و مستند حفظ ریتم کار است، بیان کرد: حفظ ریتم کار در اثر کوتاه بسیار مهمتر و سخت تر از فیلم مستند و داستانی است چراکه داستان قرار است در زمان کوتاه روایت شود پس باید حواسمان باشد نه زیاده گویی رخ بدهد که زمان طولانی شود و نه کوتاه شود که روایت الکن بماند.

تدوینگر فیلم کوتاه «تاژبازی» با بیان اینکه نقطه قوت این اثر فضای متفاوت آن نسبت به دیگر فیلم‌های کوتاه است، مطرح کرد: فضای منحصر به فرد و نوع نگاه فیلمساز به مساله اختلاف طبقاتی کاملا برای فیلمساز است. متاسفانه این روزها شاهد این مساله هستیم که همه سراغ داستانی که کپی دست چندم از آثار سینمایی بلند موفق این روزهاست و به عنوان سینمای اجتماعی از آن یاد می‌شود، می روند که معمولا خروجی خوبی هم ندارد اما «تاژبازی» مساله اجتماعی و اختلاف طبقاتی را با نگاه منحصر به فردی روایت می کند.

وی تاکید کرد: نوع فضای داستانی «تاژبازی» به گونه‌ای است که تجربه دیدن آن در سینما جذاب و متفاوت است. در حقیقت اتفاقاتی در طول داستان رخ می‌دهد به فرمت سینما نزدیک و بهتر است فیلم در سینما دیده شود.

دقاق در ادامه با بیان اینکه هر چهار فیلم بسته فیلم کوتاه «چهارراه» آثار جذابی هستند، مطرح کرد: این ۴ اثر که چهار نوع نگاه متفاوت به چهار مساله مهمی که در جامعه وجود دارد، می‌اندازد، جزو فیلم‌های موفق در جشنواره‌های مختلف بوده‌اند.

وی در پایان درباره جدیدترین فعالیت‌های خود خاطرنشان کرد: یک فیلم سینمایی در دست دارم که تدوین آن در مراحل پایانی است و آماده صداگذاری و اصلاح رنگ می‌شود. همچنین یک اثر کوتاه نیز دارم که تدوین آن نیز به پایان نزدیک شده است.

فیلم کوتاه «تاژبازی» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی مهائی داستان دلقکی را روایت می‌کند که در شهربازی کوچکی در ایران، سیبل توپ‌ها قرار می‌گیرد. او برای استخدام وکیل و گرفتن حق حضانت دخترش در دادگاه، نیاز به حقوقش دارد، اما صاحب غرفه شهربازی از دادن پول طفره می‌رود.

تاژبازی در لغت به معنی خیمه شب بازی‌است و داستان انسان‌هایی را نمایش می‌دهد که مانند عروسک‌هایی به نخ کشیده شده، بازیچه دست آدم‌هایی هستند که در طبقه اجتماعی و اقتصادی بالاتری از آن‌ها زندگی می‌کنند.

بازیگران این فیلم کوتاه ۲۵ دقیقه‌ای که محصول سال ۹۹ است، عبارتند از: خسرو احمدی، حامد وحید، بهروز قادری، بنیامین پیروانی، محمد خوشبخت و آنیسا رنجبر.