
محمدرضا فرطوسی: «من یوسفم مادر» اولین تجربه اکران فیلم به زبان عربی در ایران است
هنروتجربه: محمدرضا فرطوسی کارگردان فیلم سینمایی «من یوسفم مادر» که این روزها بر پرده سینماهای هنروتجربه است میگوید امیدوارم سینمای ایران فرصت گستردهتری به اکران فیلمهای خاص بدهد؛ فیلمهایی که از جریان اصلی متفاوتتر هستند و قصهها را حتی از تهران خارج میکنند و به شهرستان ها و کشورهای مختلف میبرند و تمام این قصهها جزو آثاری هستند که میتوانند طعمی به سینمایی که اکنون موجود است، بدهند.
محمدرضا فرطوسی کارگردان فیلم سینمایی «من یوسفم مادر» که هم اکنون در سینماهای هنر و تجربه در حال اکران است درباره موضوع این فیلم در گفتوگو با صبا عنوان کرد: من علاقه بسیاری به ساخت فیلم در حوزه سینمای دفاع مقدس با مضمونی متفاوت داشتم به همین دلیل ساخت یک فیلم از زوایه نگاه عراقیها با وجود ارتش حزب بعث و اینکه در آن سوی مرز چه اتفاقی میافتد برای من جالب بود.
کارگردان فیلم مستند «ایران جنوب غربی» بیان کرد: در چند سفری که برای ساخت مستند به عراق داشتم به واقعیتی برخوردم آن هم این بود که بسیاری از جوانان عراقی حاضر به جنگ با ایران به دلایل مختلف عقیدتی، مذهبی و… نبودند.
کارگردان فیلم مستند «چشمها» ادامه داد: این جوانان به دلیل اینکه حاضر به جنگ با ایران نبودند مورد غضب صدام قرار میگرفتند و بلاهای مختلفی از جمله اعدام و زندان های طولانی برایشان رقم میخورد. بسیاری از این جوانان به دلیل همفکر نبودن با صدام و رژیم بعث فرار می کردند و مخفی میشدند و داستان زندگی یکی از این افراد منبع الهام ما و داستان فیلم «من یوسفم مادر» شد.
به گفته وی، «من یوسفم مادر» داستان زندگی پسری است که در زمان جنگ عراق علیه ایران در دو نوبت از ارتش فرار میکند و هیچ خبری از او نیست تا زمانی که صدام سقوط میکند و متوجه میشوند خود را در حفرهای مخفی کرده بوده است.
کارگردان فیلم «آن مرد اسب دارد» عنوان کرد: ما در فیلم به روایت سه روز آخر سقوط صدام می پردازیم که در آخر، این جوان با سقوط صدام بعد از بیست و یک سال از حفره خارج می شود و حالا باید با واقعیت های روز عراق آشنا شود.
فرطوسی درباره دراماتیزه شدن داستان توضیح داد: روایت این فیلم بسیار مینیمال به تصویر کشیده میشود و ما سه روز آخر سقوط صدام را برای فیلم انتخاب کردیم چراکه احتمالا مهمترین بخش قصه ابتدا و انتهای آن یعنی مخفی شدن جوان و بعد تصمیم گیری درباره آزاد شدن از حفره است. سه روز انتهایی سقوط صدام جذابیت دارماتیک بیشتری دارد زیرا نیروهای آمریکایی با نیروهای ائتلاف به عراق حمله کرده و هر روز حضور این نیروها شرایط را عوض میکند و در نهایت منجر به سقوط صدام و تغییر دولت می شود و با این اتفاق ترس بزرگ زندگی این فرد از بین رفته اما حالا شرایط جدیدی پیش آمده که انگار او از یک حفره بیرون آمده ولی در یک حفره بزرگتری گیر افتاده است.
کارگردان فیلم «۲۵ نفر» مطرح کرد: به دلیل پرسوناژها و لوکیشنهای محدود سعی شد به شکل مینیمال داستان را روایت کنیم.
این کارگردان درباره روند تولید فیلم اظهار کرد: روند تولید فیلم با توجه به نگارش فیلمنامه به دلیل تحقیق زیاد، وابستگی به واقعیتهای تاریخی، فضای کار که در عراق می گذشت و نیاز به همخوانی جزییات با زمانی حدود بیست و یک سال پیش برای طراحی صحنه کار داشتیم حدود یک سال زمان برد البته در بخش تولید و پیش تولید زمانی حدود چهار تا پنج ماه به طول انجامید.
کارگردان فیلم مستند «کودکی نخل» درمورد استقبال مخاطبان در بازه زمانی اکران فیلم بیان کرد: اگرچه با شروع اکران شرایط سختی به دلیل همزمانی با چهلمین جشنواره فیلم فجر داشتیم که کار را بسیار تحت شعاع قرار داد اما قبل از آن و البته اکنون نیز استقبال خوبی از کار شده است.
کارگردان فیلم سینمایی «من یوسفم مادر» ادامه داد: استقبال از فیلم در شهرستانهای جنوب و اهواز به دلیل زبان عربی فیلم و ملموس بودن فضای قصه برای مردمان ساکن جنوب خیلی خوب بود و بسیاری از سانسهای ماه اول عالی بودند و پر شدند.
کارگردان مستند «دله» بیان کرد: امیدوارم سینمای ایران فرصت گستردهتری به اکران فیلمهای خاص بدهد؛ فیلمهایی که از جریان اصلی متفاوتتر هستند و قصهها را حتی از تهران خارج میکنند و به شهرستان ها و کشورهای مختلف میبرند و تمام این قصهها جزو آثاری هستند که میتوانند طعمی به سینمایی که اکنون موجود است، بدهند.
کارگردان «ابومالک در عراق» درباره زبان فیلم خاطرنشان کرد: «من یوسفم مادر» اولین تجربه اکران فیلم به زبان عربی روی پرده سینماهای ایران است و با زیرنویس دیده میشود.
فرطوسی در پایان گفت: توقع من این است که سینمای مستقل که از ارکان مهم سینمای هر کشوری است باید با توجه جدی مسئولان و مردم حمایت شود.