یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸
FA EN
انارهای نارس

خلاصه داستان

انسی و ذبیح شبها را در حاشیه ی شهر، در خانه ای اجاره ای خود سر می کنند و روزها در متن شهر، به شغلی بدون آتیه مشغولند، انسی از زنی سالخورده که دچار نسیان است مراقبت می کند و ذبیح در ارتفاع بلند برجهای شهر به کارگری مشغول است. این زوج جوان بی خیال از این معیشت معلق،عاشقانه در آرزوی داشتن فرزند، شب و روزشان را سر می کنند، تا اینکه...
کارگردان:مجیدرضا مصطفوی
تهیه‌کننده:
مجیدرضا مصطفوی
فیلمنامه‌نویس:
بازیگران:
آنا نعمتی- پژمان بازغی- مهران رجبی -قطب الدین صادقی -رابعه مدنی شبنم معززی -ساقی زینتی -مجید مشیری - محمد رضا عباس نژاد- بهاره مشیری -حامد طلانی
مدیر فیلم‌برداری:
روزبه رایگا
مدیر فیلم‌برداری:
بهروز معاونیان
تدوین:
مجیدرضا مصطفوی
جوایز:
منتخب بخش مسابقه سودای سیمرغ جشنواره بین المللی فیلم فجر/منتخب بخش نگاه نو جشنواره بین المللی فیلم فجر/نامزد 2 سیمرغ بلورین در جشنواره فیلم فجر/منتخب بخش مسابقه اصلی جشنواره بین المللی فیلم مسکو/منتخب بخش مسابقه اصلی جشنواره بین المللی فیلم سائوپائولو/تحسین شده توسط فدراسیون جهانی منتقدین سینما(فیپرشی)/تحسین شده توسط رسانه معتبرسینمایی هالیوود ریپورتر
خانه هنرمندان

خانه هنرمندان

تهران - خیابان ایرانشهر - بوستان هنرمندان

۰۲۱-۸۸۳۱۰۴۵۷

اطلاعات بیشتر
سینما پردیس کاپری

سینما پردیس کاپری

گرگان - خیابان ولی عصر نبش عدالت هفت - مجتمع کاپری

۳۲۳۵۹۲۰۱-۰۱۷

اطلاعات بیشتر
موزه سینما

موزه سینما

تهران - خیابان ولیعصر - باغ فردوس

۲۲۷۲۳۵۳۵

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی هویزه مشهد

پردیس سینمایی هویزه مشهد

مشهد - خیابان دانشگاه - چهارراه گلستان

۰۵۱۱-۸۴۳۷۵۷۵

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی کورش

پردیس سینمایی کورش

تهران - بزرگراه شهید ستاری - نبش پیامبر مرکزی - شماره ۵۷

۴۴۹۷۱۹۳۰-۴۰

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی کورش

مجید رضا مصطفوی متولد ۱۳۶۳ اصفهان
علاقه مندی به سینما در سال ۱۳۷۷ با شرکت در کانون فیلم اصفهان به سرپرستی زاون قوکاسیان.۴ دوره داور جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان. تدوین بیش از ۱۰۰ فیلم کوتاه و مستند. ساخت ۱۰ فیلم کوتاه و مستند و حضور در جشنواره های بین المللی و کسب جوایز. تهیه کننده و کارگردان فیلم تلویزیونی دیوار آجری (سیما فیلم /۱۳۸۷). تدوین فیلمهای سینمایی” آن سه” ،”۱۲ روز”.
تهیه کننده و کارگردان و تدوینگر  فیلم سینمایی انارهای نارس

پردیس سینمایی کورش

 می گویند انار از میوه های اصیل و بومی ایران به حساب می آید و درختی گرمسیری است که در نواحی معتدل به درخت همیشه سبز معروف است اما در نواحی خشک با زمستان های سرد و سخت به درختی لخت و خزان زده تبدیل می شود .با این حال به جز در مناطقی با زمستانهای سرد و طولانی، این درخت قابلیت سازگاری بالایی دارد.
انارهای نارس محصول درک شخصی من از زمانه ی غریبی بود که در این سالها بر اغلب مردم به سختی گذشت، سالهایی طولانی مثل زمستانهای سرد و سخت و مردمی که درست مثل نهال انار آسیب پذیر و به شکلی عجیب و شگفت انگیز انعطاف پذیر بودند.
ساخت این فیلم برای من مثل این بود که بخواهی نهال نازک اناری را در یک زمین بایر و زمستانی سرد بکاری و به بار بنشانی. در فاصله ی سه سال مراجعه های مکرر به وزارت ارشاد وقت برای گرفتن مجوز راه به جایی نمی برد و گشایش فیلم به دلایلی که برایم روشن نبود با در بسته روبرو می شد. به ناچار قصه عوض می شد و به فیلمنامه ای با موقعیت و فضای دیگری ختم می شد اما باز هم خبری از مجوز نمی شد. شاید مضمون مشترک و وضعیت نسبتا مشابه شخصیتهای این فیلمنامه ها  که همگی از متن به حاشیه رانده شده بودند، طلسم کار بود.
در انارهای نارس هم، دغدغه ام  همان مضمون فیلمنامه های نافرجام قبلی بود. زاویه دیدی جدید  به طبقاتی از جامعه که در کوچه پس کوچه های شهر صدای خرد شدن استخوانهایشان زیر بار سنگین معیشت و آینده ای نافرجام، به وضوح شنیده می شد. باید این صداها، صدای این آدمها به شکلی متفاوت به تصویر کشیده شود، بدون تصاویر نخ نما و با جدایی از موج رایجی که در این سالها تحت تاثیر سبک و سیاق فیلمساز موفقی  به راه افتاده است و از همه مهمتر بدون ذره ای تحقیر و توهین به این طبقه از مردم. طبقه ای که در این سالهای سردی که گذشت پایگاه ثابتی نداشتند و پیوسته  امکان سقوط از جایگاه خود قرار داشتند و مثل کسانی که بر لبه ی پرتگاه ایستاده باشند در وضعیتی معلق، دستشان به جای بند نبود وگروهی که گمان می کردند با تمسک به دروغ می توان  امید به زندگی آنها را بالا برده و تصویر آینده ای روشن و خیالی را برای آنها و فرزندانشان رقم زد. در حالی که واقعیت چیز دیگری بود: شاید پیش از آنکه زندگی آنها به بار بنشیند عمرشان به سر برسد  و هیچگاه نوبت زندگی فرزندان آنها فرا نرسد. اما انارهای نارس روایت انسانهایست که با اراده ی خود زیر بار این واقعیت محتوم نرفته و از پا نمی نشینند .آنها به بارقه های زلال امید دل میبندند و خودشان به جهان پریشان خود سامان می دهند چرا که به قول شاملوامید کجاست تا خود جهان به قرار باز آید هان سنجیده باش که نومیدان را معادی مقدر نیست.

  • محمد صلواتی
    ۲۶ آبان ۱۳۹۸

    فیلم قابل تامل.با تصاویر خوب.ریتم آرام ، منطقی.

  • مسعود هاشميان
    ۲۶ آبان ۱۳۹۸

    شروع خوبی داشت ولی بدون مفهوم تمام شد .

  • حجت خان
    ۲۶ آبان ۱۳۹۸

    وقتی از سالن سینما خارج شدم احساس میکردم یک قسمت از یه سریال را دیدم و باید منتظر قسمت بعدی و روشن شدن ابهامات قسمت قبلش باشم

  • محمد
    ۲۶ آبان ۱۳۹۸

    فیلم خوبی بود.کارگردانی و تصاویر خوبی داشت.

  • امیر دوستی
    ۲۶ آبان ۱۳۹۸

    فیلمی که چند تکه شده و باعث هدر رفتن زحمتی که عوامل کشیدن.

+ 62 = 67