جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱
FA EN
ترومای سرخ

خلاصه داستان

خلاصه داستان«ترومای سرخ» قصه‌ای عاشقانه در بستر یک سفر شهری در تهران است که طی آن شخصیت اصلی (نگار) برای برقراری تعادل بین چهار بعد شخصیتی زن (معشوقه، مادر، آمازون و مادونا) تلاش می‎کند.
کارگردان:اسماعیل میهن دوست
تهیه‌کننده:
اسماعیل میهن دوست
فیلمنامه‌نویس:
بازیگران:
بازیگران: پریوش نظریه
،
آتش تقی پور
،
نیکان راست قلم
،
الهام طهموری
،
ایران مسعودی
،
النا آهی
،
با تشکر از:مهتاب کرامتی
،
رضا کیانیان
،
ویشکا آسایش
،
مهوش افشار پناه
،
باران کوثری
،
مهرداد صدیقیان با معرفی: آبان حسین آبادی
،
ماندانا ممهد
،
روزبه اختری
،
مصطفی ایزدی
،
تینا یونس تبار
،
مریم حیدری
،
مهشید نوروزی
،
شقایق شوریان
،
سعیده فیروزی
،
حمیده فیروزی
،
ساناز نیکنام
،
آیدا سرشار
،
مهناز غلامی ذاکری
،
مینا محترمی
،
پریساپرهوده
،
نیلوفر دهقان
،
صائب دادو
،
نازنین علی زاده
،
علی میرزایی مهرجردی
،
فرشته محبی
،
یگانه رجبی
مدیر فیلم‌برداری:
مسعود امینی تیرانی
مدیر صدابرداری:
کامران کیان ارثی
تدوین:
سمیرا غلامزاده
پردیس سینمایی چارسو

پردیس سینمایی چارسو

تهران، خیابان جمهوری اسلامی، تقاطع پل حافظ

۶۶۷۲۴۴۴۴

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی سیتی‌سنتر

پردیس سینمایی سیتی‌سنتر

بزرگراه شهید دستجردی

۰۳۱-۵۰۰۱

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی ستاره باران

پردیس سینمایی ستاره باران

تبریز - میدان جهاد - مجتمع ستاره باران - پردیس سینمایی ستاره باران

۰۴۱-۳۴۳۹۳۲۰۰

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی کورش

پردیس سینمایی کورش

تهران - بزرگراه شهید ستاری - نبش پیامبر مرکزی - شماره ۵۷

۴۴۹۷۱۹۳۰-۴۰

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی گلستان

پردیس سینمایی گلستان

شیراز - ابتدای پل معالی‎آباد - جنب ایستگاه مترو

۰۷۱-۳۶۳۶۶۲۵۰۰

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی هویزه مشهد

پردیس سینمایی هویزه مشهد

مشهد - خیابان دانشگاه - چهارراه گلستان

۰۵۱۱-۸۴۳۷۵۷۵

اطلاعات بیشتر
سینما فرهنگ

سینما فرهنگ

تهران - شریعتی - بالاتراز خیابان دولت

۲۲۶۰۱۲۰۵

اطلاعات بیشتر
موزه سینما

موزه سینما

تهران - خیابان ولیعصر - باغ فردوس

۲۲۷۲۳۵۳۵

اطلاعات بیشتر
هنروتجربه بابل

هنروتجربه بابل

بابل - میدان هلال احمر - مجتمع سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی

۰۱۱۱-۳۲۳۳۷۳۳۸

اطلاعات بیشتر
تماشاخانه پارس

تماشاخانه پارس

بلوار جمهوری اسلامی، چهارراه فرهنگیان

۰۳۴-۳۲۱۱۹۳۸۵

اطلاعات بیشتر
تماشاخانه پارس

اسماعیل میهن دوست فیلم‎ساز، منتقد و مترجم سینما است. او در کارنامه فیلم‌سازی‌اش کارگردانی چند مجموعه تلویزیونی نظیر «ماجراهای خانه شماره سیزده»،«خانه قدیمی»«ماه و آتش»و فیلم‎های کوتاهی چون«من، پنجره و دیگر هیچ»، «جایزه»،«ساعت سیزده»،«فوبی» را دارد. میهن‌دوست اولین فیلم بلند سینمایی خود«برخورد خیلی نزدیک» را سال ۱۳۸۸ مقابل دوربین برد و سال ۱۳۹۵ هم فیلم «ترومای سرخ» را کارگردانی کرد که در جشنواره فیلم فجر هم حضور داشت

تماشاخانه پارس

نوشتن در مورد فیلم خود سخت‎ترین کارهاست! در مورد آثار دیگران به‌راحتی می‎توان نوشت، چرا که اگر تاویل هم تلقی شود آدرس غلط دادن محسوب نمی‌شود ولی ذکر هر نکته در مورد فیلمی که خودت نوشتی و ساختی قطعا هم نوعی آدرس دادن است و هم محدود کردن باب تاویل و تفسیر مخاطب.
من به رابطه دمکراتیک با بیننده، دست کم نگرفتن هوش او و به‌ویژه به مشارکت دادن تماشاگر در تکمیل حفره‌های روایی تعمدی فیلم باور دارم و سعی کردم در «ترومای سرخ» هم به آن پایبند باشم. «ترومای سرخ» گرچه از نظر فضا، داستان، لحن و فرم با فیلم قبلی‎ام متفاوت است اما در اینجا نیز مرتکب برخی بازیگوشی‌های روایی شده‌ام.
در «ترومای سرخ» چند چالش هم پیش رو داشتم
یک- چگونه می‌توان با دنبال کردن فقط یک شخصیت در یک زمان متصل روایی، بیننده را بدون توسل به هیجانات کاذب معمول سینمای متعارف، تا آخر همراه فیلم نگاه داشت!
دو – در فیلمی با لحن رئالیستی با پرهیز از میزانسن و حرکت‌های آشکار دوربین، فرم بصری فیلم را چگونه باید سامان دهم که شلخته نمایی صورت نگیرد.
سه- از پرسنا و برآیند نقش‌های قبلی بازیگران شناخته شده و به عبارتی از خودآگاه جمعی سینمارو ایرانی چگونه می‌توان در شخصیت‌پردازی مینی‌مال برخی شخصیت‌های ترومای سرخ استفاده کرد و در نقطه مقابل برای ارائه تصویر عینی و قابل باور جامعه و افراد دور و اطراف آن، چگونه از چهره‌های تئاتری فاقد پرسنای ذهنی نزد ببیننده استفاده کرد.
چهار- در راستای لحن رئالیستی، در فیلمی زنانه چگونه باید موقعیت‌هایی خلق کرد که حضور با پوشش و حجاب شخصیت اصلی و سایر شخصیت‌های زن قابل باور به نظر برسد.
پنج – با چه ترفند داستانی پلی بین گذشته و شخصیت‌های واقعی تهران چهار دهه پیش با وضعیت فعلی و شخصیت‌های مخلوق درامِ این کلانشهر بزنم.
شش- با همراه کردن بیننده با شخصیت اصلی، ضمن قراردادن آینه‌ای در برابر او (از جنبه سبک زندگی و به‌ویژه حضور روز افزون موبایل و ارتباطات مجازی در حیات بشری) دوز خستگی و کلافگی تماشاگر را هم کنترل کرد.

*

code