یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱
FA EN
تمرین برای اجرا

خلاصه داستان

یک کارگردان تئانر تصمیم می‌گیرد تا بازیگرانش داستانِ سیاوش را از روی شاهنامه فردوسی بخوانند و تمرین کنند برای اجرایی احتمالی. گردآوردن بازیگران و فراهم کردن جای تمرین و وسایل صحنه و تلاطم بازیگران و مسائل شخصی‎شان با داستان سیاوش گره می‎خورد و روایت می‌شود.
کارگردان:محمدعلی سجادی
تهیه‌کننده:
محمدعلی سجادی
فیلمنامه‌نویس:
بازیگران:
میکائیل شهرستانی
،
مهدی میامی
،
محمد ساربان
،
محمود راسخ فر
،
شمس لنگرودی
،
حسین فلاح
،
آزاده موحد
،
آوا دارویت
،
محمدعلی سجادی
مدیر فیلم‌برداری:
محمدرضا سکوت
مدیر صدابرداری:
عباس رستگارپور و امید عاشوری
تدوین:
محمدعلی سجادی
پردیس سینمایی چارسو

پردیس سینمایی چارسو

تهران، خیابان جمهوری اسلامی، تقاطع پل حافظ

۶۶۷۲۴۴۴۴

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی چارسو

پردیس سینمایی چارسو

تهران، خیابان جمهوری اسلامی، تقاطع پل حافظ

۶۶۷۲۴۴۴۴

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی کورش

پردیس سینمایی کورش

تهران - بزرگراه شهید ستاری - نبش پیامبر مرکزی - شماره ۵۷

۴۴۹۷۱۹۳۰-۴۰

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی هویزه مشهد

پردیس سینمایی هویزه مشهد

مشهد - خیابان دانشگاه - چهارراه گلستان

۰۵۱۱-۸۴۳۷۵۷۵

اطلاعات بیشتر
خانه هنرمندان

خانه هنرمندان

تهران - خیابان ایرانشهر - بوستان هنرمندان

۰۲۱-۸۸۳۱۰۴۵۷

اطلاعات بیشتر
سینما فرهنگ

سینما فرهنگ

تهران - شریعتی - بالاتراز خیابان دولت

۲۲۶۰۱۲۰۵

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی چارسو

پردیس سینمایی چارسو

تهران، خیابان جمهوری اسلامی، تقاطع پل حافظ

۶۶۷۲۴۴۴۴

اطلاعات بیشتر
هنروتجربه بابل

هنروتجربه بابل

بابل - میدان هلال احمر - مجتمع سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی

۰۱۱۱-۳۲۳۳۷۳۳۸

اطلاعات بیشتر
موزه سینما

موزه سینما

تهران - خیابان ولیعصر - باغ فردوس

۲۲۷۲۳۵۳۵

اطلاعات بیشتر
موزه سینما

محمدعلی سجادی متولد ۱۳۳۶ آمل است. آغاز کار هنری او با خط و نقاشی و ساخت اولین فیلم هشت میلی‌متری به نام «کی از همه زرنگ تره» (پویا نمایی) در کانون و پرورش فکری بود. سپس چندین فیلم هشت میلی‌متری دیگر تا سال ۵۶ در سینمای آزاد ساخت. پس از انقلاب سه فیلم ریل، جاده، در مسلخ عشق را به صورت شانزده میلی‌متری کارگردانی کرد. او ساخت شانزده فیلم سینمایی، دو تله فیلم، چاپ چندین کتاب و تدوین چندین فیلم برای دیگر کارگردانان را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است. از فیلم‌های سینمایی این کارگردان می‌توان به بازجویی یک جنایت (۶۲)، گنج ( ۶۳ )، جدال ( ۶۴ )،گم شدگان ( ۶۶- ۶۵ )، مُهره ( ۷۶ )، شیفته ( ۷۸ )،رنگ شب ( ۷۹ )، اثیری ( ۸۰)،شوریده ( ۸۳ ـ ۸۴) و مخمصه ( ۸۶ )اشاره کرد. او هم‌چنین مجموعه‌ تلویزیونی جست و جوگران را نیز در سال ۱۳۸۷ کارگردانی کرده‌است. فیلم‌های ویدئویی رمز (۸۱) سایاب ( ۸۵) و سیاوشان ( ۹۱-۹۲) هم از دیگر آثار سجادی هستند.
از کتاب‌هایی هم که او تاکنون منتشر کرده می‌توان از منظومه داغستان (۶۹ )، گفت‌و‌شنود (درباره ادبیات ۶۸ )، حیرانی(رمان / کتاب اول ۷۳ )، حلقه گم شده (داستان ۷۶ )، چه کسی روجا را کشت ؟(داستان بلند ۷۹ )، دلم برایت می تپد! (مجموعه شعر ۸۲)، خیره بر چهار فصل و خاتوزین ( دوشعر بلند ۸۲)، نشانه‌ها (۸۳ )، روئیده در سنگ فصل و سه مورچه‌ عاشق ( مجموعه شعر۸۷)،  با نوشته کشتن(رمان ۸۹)،گزل (فیلم‎نوشته ۸۹) و چه قدر مانده به رسیدن؟!( ۹۱) نام برد.

موزه سینما

چند کلمه درباره « تمرین برای اجرا » به قلم یکی از سازندگانش!

آشنایی من با اسطوره سیاوش از دهه پنجاه با کتابِ سوگ سیاوش زنده یاد شاهرخ مسکوب آغاز شد و تا همین اکنون به شکل‎های گوناگون درجان و تن من سوخت و ساز می‌کند. بارها خواستم بسازمش، نشد، نگذاشتند، نمی‎شد و… این ایده فیلم نمایش اولین بار در اواخر دهه شصت و اولین دوره فترت اجباریم در دهه هفتاد نوشته شد به نام «سیاوش در آتش» . هربار که برای ساختش اقدام کردم نشد . اما او / سیاوش با این نشدن‌ها کاری نداشت. در قالب شخصیت رمان حیرانی، شخصیت فیلم جنایت و … به راه خودش ادامه داد.
در زمان ساخت فیلم تجربی ِ « سیاوشان » و نمایش نقاشی‌هایم در این و جا و آن جا پی بردم که ارتباط با آن فیلم مهجور به‎دلیل عدم شناخت یا کم آگاهی مخاطبان از اصل داستان و اسطوره است. پس کماکان این باورم که باید به اصل داستان پرداخت، چنین کردم. (هرچند یک بار هم در سال ۸۶ با ارائه داستان « فرود» چنین قصدی کردم و کردیم و هنوز نشده.) این بار با تجربه‌ای که از ساخت چند فیلم از مجموعه«سینمای بی چیز!» به‎دست آوردم، توانستیم با امکانات محدود مالی و نیروی انسانی با انگیزه اولین قدم را با ساخت «تمرین برای اجرا» برداریم. حاصل هرچه هست، تلاش من و گروه خوب منست برای نشان دادن داستانی درخشان از شاعر ملی‌مان فردوسی که در سینمای ملی ایران چندان نشانی از او نیست.

  • محسن کیانی
    ۸ خرداد ۱۴۰۱

    برای تماشای فیلم روز چهارشنبه ساعت۱۷به سینما سوره اصفهان رفتم. ابتدا چون کس دیگری نبود ،ده دقیقه تا بعد از ساعت ۱۷معطلم کردند و بعد وقتی حاضر به خرید بلیط اضافه شدم ،به این بهانه که فیلم دوساعت است و در ساعت یک ربع به ۱۹باید سالن را تحویل تئاتر بدهیم ،از فروختن بلیط خودداری گردند. توجه کردید یعنی حتی فیلم راس ساعت ۱۷هم نمی توانست اکران شود ،چون دوساعت بود و سالن باید یک ربع قبل از دوساعت تحویل گروه تئاتر می شد. این وسط من ماندم با بیش از ۴۰دقیقه زمانی که برای رسیدن به سینما هدرشده و همین مقدار زمان برای بازگشت. چند تا از دوستان من به دلیل همین مشکلات دیگر فیلمهای هنروتجربه را نمی بینند. ظاهراٌ کار درستی هم می کنند.

*

code