چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸
FA EN
داش آکل

خلاصه داستان

انیمیشن «داش آکل» اقتباسی از داستان «داش آکل» نوشته صادق هدایت است.
کارگردان:هاجر مهرانی
تهیه‌کننده:
هاجر مهرانی
،
سینمایی مستند و تجربی_مرکز گسترشی
فیلمنامه‌نویس:،
بازیگران:
صداپیشگان:حامد جعفری
،
حامد ذبیحی
،
پریسا صبوری
،
فهیمه باروتچی
،
لیلا یادگاری
،
ندا هاشمیان
،
گلرخ الوان
،
عباس اصطهباناتی
،
الیکا مهران‌پور
تدوین:
هاجر مهرانی
پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

بزرگراه شهید دستجردی

۰۳۱-۵۰۰۱

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی هویزه مشهد

پردیس سینمایی هویزه مشهد

مشهد - خیابان دانشگاه - چهارراه گلستان

۰۵۱۱-۸۴۳۷۵۷۵

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی گلستان

پردیس سینمایی گلستان

شیراز - ابتدای پل معالی‎آباد - جنب ایستگاه مترو

۰۷۱-۳۶۳۶۶۲۵۰۰

اطلاعات بیشتر
خانه هنرمندان

خانه هنرمندان

تهران - خیابان ایرانشهر - بوستان هنرمندان

۰۲۱-۸۸۳۱۰۴۵۷

اطلاعات بیشتر
هنروتجربه بابل

هنروتجربه بابل

بابل - میدان هلال احمر - مجتمع سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی

۰۱۱۱-۳۲۳۳۷۳۳۸

اطلاعات بیشتر
سینما فرهنگ

سینما فرهنگ

تهران - شریعتی - بالاتراز خیابان دولت

۲۲۶۰۱۲۰۵

اطلاعات بیشتر
سینما فرهنگ

هاجر مهرانی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته کارگردانی انیمیشن از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران و کارشناسی رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. او در کارنامه‎اش ساخت آیتم‌های تلویزیونی،تیزرهای تبلیغاتی و تصویر گری کتاب‌های کودک را دارد.از دیگر کارهای او می‎توان به کارگردانی مشترک انیمیشن «کدو بدو» و کارگردانی وتهیه‌کنندگی مستند«مبارک مبارک است» اشاره کرد.

 

سینما فرهنگ

برای کلاس استاپ موشن دوره‌ کارشناسی ارشد قرار بود عروسکی بسازیم. برای پیدا کردن شخصیت عروسک در داستان‌های مختلفی سرک می‌کشیدم که به داستانِ داش آکل رسیدم. دیدم چقدر تضاد شخصیت داش آکل برای ساختن عروسکی که من می‌خواستم بسازم قابلیت دارد: شخصیت زمخت بیرونی پهلوان از یک طرف و احساسات لطیفش که زیر این پوسته قایم شده بود از طرف دیگر. پرنده‌ای که نماد قلب و احساسات پهلوان بود می‌توانست زیر کتش در قفس دلش پنهان باشد و در خلوتش بیرون بی‌آید و آواز بخواند. بر این اساس عروسک را ساختم.این اولین جرقه بود برای ساخت فیلم.
بعد از دو سال ایده نوشتن داش آکل را با مریم چالش در میان گذاشتم و شروع کردیم به نوشتن فیلم‌نامه بر اساس شخصیتی که قبلا ساخته بودم. هر چه بیشتر با داستان درگیر شدیم دیدیم چقدر اتفاقات این داستان می‌تواند از پوسته‌ معمول دربیاید و در سطحی دیگر با نمادها روایتی نو پیدا کند، روایتی که اتفاقا با قابلیت‌های انیمیشن هم خیلی همخوانی داشت.
حتی در روایت داستان هم دست بردیم و رازی جدید به داستان اضافه کردیم، برای تشخص بخشیدن به هر شخصیت سعی کردیم بیان خاصی برای آن در نظر بگیریم، مثالا دیالوگ‌های مادر مرجان را بنا بر شخصیتش در بحر طویل نوشتیم.

خلاصه این که داش آکل تجربه‌ای بود که مرا چه در نوشتن و چه در ساختن با ابعاد جدیدی از اقتباس آشنا کرد.

89 − = 83