شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
FA EN
رزم‌آرا؛ یک دوسیه مسکوت

خلاصه داستان

این مستند ضمن بازخوانی یک پرونده‌ جنایی، به داستان زندگی سیاسی و قتل مرموز سپهبد حاجی‌علی رزم‌آرا می‌پردازد.
کارگردان:سیداحسان عمادی
تهیه‌کننده:
حسام اسلامی
فیلمنامه‌نویس:
مدیر فیلم‌برداری:
مصطفی آتش‌مرد
تدوین:
محمدحسین حیدری
جوایز:
جایزه‌ شهید آوینی جشنواره سینما حقیقت
پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

بزرگراه شهید دستجردی

۰۳۱-۵۰۰۱

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی ستاره باران

پردیس سینمایی ستاره باران

تبریز - میدان جهاد - مجتمع ستاره باران - پردیس سینمایی ستاره باران

۰۴۱-۳۴۳۹۳۲۰۰

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی گلستان

پردیس سینمایی گلستان

شیراز - ابتدای پل معالی‎آباد - جنب ایستگاه مترو

۰۷۱-۳۶۳۶۶۲۵۰۰

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی هویزه مشهد

پردیس سینمایی هویزه مشهد

مشهد - خیابان دانشگاه - چهارراه گلستان

۰۵۱۱-۸۴۳۷۵۷۵

اطلاعات بیشتر
سینما فرهنگ

سینما فرهنگ

تهران - شریعتی - بالاتراز خیابان دولت

۲۲۶۰۱۲۰۵

اطلاعات بیشتر
هنروتجربه بابل

هنروتجربه بابل

بابل - میدان هلال احمر - مجتمع سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی

۰۱۱۱-۳۲۳۳۷۳۳۸

اطلاعات بیشتر
موزه سینما

موزه سینما

تهران - خیابان ولیعصر - باغ فردوس

۲۲۷۲۳۵۳۵

اطلاعات بیشتر
خانه هنرمندان

خانه هنرمندان

تهران - خیابان ایرانشهر - بوستان هنرمندان

۰۲۱-۸۸۳۱۰۴۵۷

اطلاعات بیشتر
خانه هنرمندان

سیداحسان عمادی فارغ‌التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه شریف است. او در کارنامه‌اش کارگردانی مستندهای «محاکمه» (۱۳۹۴)،«رزم‌آرا؛ یک دوسیۀ مسکوت» ((۱۳۹۶) و «اشغال» (۱۳۹۶) را در کارنامه‌اش دارد. او تاکنون برای مستند «محاکمه» تندیس خانه‌ سینما (همراه با حسام اسلامی) را برای بهترین پژوهش مستند نیمه‌بلند و جایزه‌ انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی برای بهترین مستند نیمه‌بلند دریافت کرد.

 

خانه هنرمندان

یک معلم تاریخ داشتیم، جلسه‌ اول بعد از سلام‌علیک، درِ گوش یکی از بچه‌ها جمله‌ای گفت؛ قرار شد او جمله را  به بغل‌دستی‌اش بگوید و همین‌طور دهن‌به‌دهن برسد آخر کلاس. آخرش وقتی نفر آخر جمله‌ای را که شنیده بود با صدای بلند گفت، اولی گفت اصلاً آن جمله‎ای نبود که از معلم شنیده. بعد معلم‌مان گفت کل تاریخ را همین‌جوری نوشتن.

نمی‌دانم این خاطره‌ توییتری حقیقت دارد یا نه، اما آنچه در پروسه‌ تحقیق فیلم برایم اتفاق افتاد، گویی کارگاه عملی اثبات آن حرف آخر بود. این‌که هر چقدر به تاریخ نزدیک‌تر شوی و روی عکس‌ها و حرف‌ها و سندها و آدم‌هایش بیشتر «زوم‌این» کنی، دیگر هیچ‌چیز آن وضوح و قطعیتِ از دورش را نخواهد داشت و بعد این‌که قضاوت اخلاقی چقدر به «غیرممکن» پهلو می‌زند و «خائن و خادم» و «ظالم و مظلوم» و «قهرمان ملی و وطن‌فروش» و این قبیل تعابیر تأثیرگذار، همگی صفت‌هایی به نظر می‌رسند که انگار بعدها، صرفاً برای روایت ساده‌ و سرراست‌ داستان ساخته شده‌اند تا مخاطب موقع شنیدن‌ قصه‌ تاریخ، خیلی دچار زحمت نشود.

تحقیق فیلم تنها با دانستن یکی دو فکت ساده و ظاهراً بدیهی، چیزهای معروفی مثل کلیدواژه‌ «لولهِنگ» یا این‌که «علت قتل رزم‌آرا، مقاومتش در مقابل پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت بود»، آغاز شد تا پاسخی محکم (و شاید تازه) برای این پرسشِ ظاهراً مهم تاریخی بیابد: «چه کسی رزم‌آرا را کشت؟». پرسشی که با پیش رفتن تحقیقات، لحظه‌به‌لحظه بیشتر رنگ باخت و بی اهمیت و حتی بی‌معنا شد و جای خودش را به سؤال‌های مهم‌تر و پرسیده‌نشده‌ای داد، که «مرد خود مرده بود، بیش از آن‌که رسن به گلویش افکنند و خَبه کنند…

  • اکبر بهراد
    ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

    من یه فیلم تو هنر وتجربه از قوام السلطنه دیدم که خیلی خوب بود ،هرچند همونطوری که گفتید با مطالعه و تحقیق بیشتر در مورد موضوع،قطعیت ها از بین میروند و البته احتمالا عواملی چون ممیزی نیز بر فیلم تاثیر خواهند گذاشت اما امیدوارم فرصت یاری کند تا این فیلم رو هم بتونم ببینم .
    از سازندگان این فیلم ها با این موضع های تاریخی هم تشکر میکنم که با کارهای خود فیلهای سیاه سفید تارخ را به خاکستری نزدیک کرده و باعث تفکر بیشتر مخاطب میشوند.
    به امید موفقیت

*

code