چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸
FA EN
فروشنده

خلاصه داستان

زوج جوانی که در حال اجرای نمایشنامه مرگ فروشنده آرتور میلر هستند، به ناچار به خانه جدیدی نقل مکان می‎کنند.آن‌ها پس از این جابه‌جایی و به دلیل پیشینه مستاجر قبلی این خانه، دچار مشکل می‎شوند.
کارگردان:اصغر فرهادی
تهیه‌کننده:
الکساندر ماله‌گای - اصغر فرهادی
فیلمنامه‌نویس:
بازیگران:
شهاب حسینی
،
ترانه علیدوستی
،
بابک کریمی
،
فرید سجادی حسینی
،
مینا ساداتی
،
مارال بنی‌آدم
،
مهدی کوشکی
،
عماد امامی
،
احترام برومند
،
محمد امامی
،
علی‌رضا روفوگران
،
آزاده موحد
،
شیرین آقاکاشی
،
مجتبی پیرزاده
،
صحرا اسدالهی
مدیر فیلم‌برداری:
حسین جعفریان
مدیر فیلم‌برداری:
یدالله نجفی
تدوین:
هایده صفی‌یاری
جوایز:
برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر مرد در جشنواره کن 2016
،
برنده جایزه بهترین فیلم در جشنواره مونیخ
،
برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران با 4584 رای در جشنواره فیلم آمستردام
پردیس سینمایی چارسو

پردیس سینمایی چارسو

تهران، خیابان جمهوری اسلامی، تقاطع پل حافظ

۶۶۷۲۴۴۴۴

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی چارسو

پردیس سینمایی چارسو

تهران، خیابان جمهوری اسلامی، تقاطع پل حافظ

۶۶۷۲۴۴۴۴

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی کورش

پردیس سینمایی کورش

تهران - بزرگراه شهید ستاری - نبش پیامبر مرکزی - شماره ۵۷

۴۴۹۷۱۹۳۰-۴۰

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی هویزه مشهد

پردیس سینمایی هویزه مشهد

مشهد - خیابان دانشگاه - چهارراه گلستان

۰۵۱۱-۸۴۳۷۵۷۵

اطلاعات بیشتر
خانه هنرمندان

خانه هنرمندان

تهران - خیابان ایرانشهر - بوستان هنرمندان

۰۲۱-۸۸۳۱۰۴۵۷

اطلاعات بیشتر
سینما فرهنگ

سینما فرهنگ

تهران - شریعتی - بالاتراز خیابان دولت

۲۲۶۰۱۲۰۵

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی چارسو

پردیس سینمایی چارسو

تهران، خیابان جمهوری اسلامی، تقاطع پل حافظ

۶۶۷۲۴۴۴۴

اطلاعات بیشتر
هنروتجربه بابل

هنروتجربه بابل

بابل - میدان هلال احمر - مجتمع سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی

۰۱۱۱-۳۲۳۳۷۳۳۸

اطلاعات بیشتر
موزه سینما

موزه سینما

تهران - خیابان ولیعصر - باغ فردوس

۲۲۷۲۳۵۳۵

اطلاعات بیشتر
موزه سینما

اصغر فرهادی متولد ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱ در خمینی‌شهر اصفهان است. فرهادی پس از گذراندن دوره لیسانس در رشته تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، مدرک فوق لیسانس خود در همین رشته را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد. او فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۵ در انجمن سینمای جوان اصفهان آغاز کرد. نخستین حضور حرفه‌ای او در سینما در فیلم «ارتفاع پست» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در سال ۱۳۸۰ به عنوان فیلم‌نامه‌نویس بود.

فرهادی اولین فیلم سینمایی خود به نام «رقص در غبار» را در سال ۱۳۸۱ ساخت و بعد از آن تاکنون «شهر زببا» ، «چهارشنبه سوری» ۱۳۸۴، «درباره الی» ، «جدایی نادر از سیمین»، «گذشته» و «فروشنده» را کارگردانی کرده‌است. او هم‌چنین نگارش فیلم‌نامه‌هایی چون «کنعان» به کارگردانی مانی حقیقی، «دایره زنگی» به کارگردانی پریسا بخت‌آور، «محاکمه در خیابان» به کارگردانی مسعود کیمیایی را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

آثار اصغر فرهادی تاکنون در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی متعددی حضور یافته و توانسته جوایز معتبری را از آن خود کند. از جمله جوایزی که در جشنواره فیلم فجر به او تعلق گرفته است نظیر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر برای «چهارشنبه سوری»،سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم فجر برای «جدایی نادر از سیمین».این کارگردان هم‌چنین در عرصه بین‌المللی اولین کارگردان ایرانی است که موفق به کسب اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» شد.این فیلم هم‌چنین جایزه بهترین فیلم خارجی  گلدن گلوب را هم به دست آورد.«فروشنده» آخرین ساخته اصغر فرهادی نیز برنده جایزه بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر مرد در جشنواره کن ۲۰۱۶ شد.

موزه سینما

در شیوه نوشتن کلاسیک این نوع درام، مقدمه نباید طولانی باشد، زیرا این خطر وجود دارد که تماشاگر در جریان مقدمه طولانی این را احساس کند که حالا من در این مقدمه طولانی باید منتظر پاسخ چه پرسشی از نظر داستانی باشم؟ در جریان تماشای فیلم همیشه تماشاگر سئوالی داستانی که مربوط به شخصیت‌هاست در ذهن دارد و به این دلیل از دیدن فیلم حوصله او سر نمی‌رود که منتظر است جواب در ذهن خود را با پاسخ خود فیلم مقایسه کند. من در کارهایم به خصوص بعد از «چهارشنبه‌سوری»، مقدمه فیلم‌هایم مانند مقدمه فیلم‌های کلاسیک نیست و طولانی‌اند. مقدمه «درباره الی» چیزی حدود سی و هفت هشت دقیقه است، اگر فرض کنیم برگردان مسیر قصه از زمان ناپدید شدن الی است، اتفاق در دقیقه ۳۵ تا ۴۰ رخ داده است.

این به لحاظ کلاسیک مقدمه‌ای طولانی تلقی می‌شود و این ریسک وجود دارد که برای مخاطب تحمل‌پذیر نباشد. راهی که من در نوشتن مدنظر دارم، این است که در همین مقدمه هم دینامیکی قرار بدهم و برگردان‌های خیلی کوچکی بگذارم که خود آن‌ها تماشاگر را همراه کند. اینکه در «فروشنده» خانه‌ای تخریب می‌شود، موجب می‌شود این پرسش داستانی برای تماشاگر به وجود آید که شخصیت‌ها قرار است چطور با این مشکل روبرو شوند و آن را حل کنند؟ تماشاگر با فیلم همراه می‌شود تا شخصیت‌ها خانه‌ای بیابند، و وقتی خانه یافت می‌شود حالا اسباب و وسایل مستاجر قبلی که هنوز در خانه است گره بعدی را ایجاد می‌کند، و پرسش بعدی اینجاست که حالا چطور قرار است با مستاجر قبلی روبرو شوند؟ با همین گره‌های کوچک سعی می‌کنم مقدمه را از یک مقدمه راکد قابل پیش‌بینی دربیاورم و دینامیکی در آن بگذارم.

 

*بخشی از گفت‌وگو اصغر فرهادی با خبرگزاری خبرآنلاین

31 − 22 =