یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰
FA EN

خلاصه داستان

مستند «ماه در تکه آینه» به چگونگی ساخته شدن فیلم «شبی که ماه کامل شد» از شکل‌گیری ایده تا پایان فیلم‌برداری و بازتاب‌های جهانی آن پرداخته، هم‌چنین در این فیلم با شخصیت‌های واقعی در خانواده فائزه منصوری گفت‌وگو شده‌است.
کارگردان:الهام حسامی
تهیه‌کننده:
تهیه شده در هفت هنر ماندگار
مدیر فیلم‌برداری:
تصویربرداران:مهدی آزادی
،
طاها آبیار- تصویربردار پشت صحنه:الهام حسامی
مدیر صدابرداری:
عبدالله حیدری
تدوین:
شهروز توکل
موزه سینما

موزه سینما

تهران - خیابان ولیعصر - باغ فردوس

۲۲۷۲۳۵۳۵

اطلاعات بیشتر
موزه سینما

«ماه در تکه‌آینه» دومین همکاری الهام حسامی با نرگس آبیار است. او پیش‌تر مستند پشت‌صحنه فیلم سینمایی «نفس» را با عنوان «هم‌نفسان» ساخته است. حسامی علاوه بر این آثار، تصویربرداری و ساخت چهار مستند پشت صحنه از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و ساخت بیش از ۱۰ مستند را در کارنامه خود دارد.

موزه سینما

مستندسازی پشت صحنه  از ‌آثار سینمایی و درباره سینماگران مطرح و صاحب سبک در سینمای دنیا مرسوم و با اهمیت است .در ایران باوجود  شروع خوب و قدم‌های ارزنده‌ای که در دهه ۸۰  در این مسیر برداشته‌شد، اما هم‌چنان  ساخت ‌آثار مستند درباره فیلم‌سازان و ‌آثار سینمایی  عمدتا در حد خوراک برای آیتم‌های تبلیغاتی باقی مانده است؛ این  در حالی است  که ما تجربه ساخت مجموعه مستند مهم،تاثیرگذار و پرمخاطب «یک فیلم یک تجربه»  که در آن تعدادی از مستندسازان درباره فیلم‌های مهم تاریخ سینمای ایران فیلم ساختند را داریم. در سال ۱۳۸۵، من در آن مجموعه، مستندی درباره فیلم سینمایی «هور در آتش» به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد ساختم. پیش‌تر از آن نیز به عنوان تصویربردار پشت صحنه فیلم سینمایی «آناهیتا»، با این کارگردان صاحب نام، کار کرده  بودم . من از همان سال‌ها که دوربین‌های کوچک دیجیتالی امکان جدیدی را برای  تصویربرداری پشت صحنه در سینما، تعریف کرد به این شاخه علاقه‌مند شدم و در کنار بیش از ده مستند دیگری که در ایران و خارج از ایران ساخته‌ام، از پنج فیلم سینمایی نیز، پشت صحنه ساخته‌ام که سه تای آن‌ها تبدیل به فیلم بلند مستند شده‌اند. «هم نفسان» پشت صحنه فیلم «نفس» نرگس آبیار،«آناهیتا» و همین فیلم «تکه ماه در آینه » که پشت صحنه‌ای از فیلم«شبی که ماه کامل شد» است.
در بین این فیلم‌ها «تکه ماه در آینه»  را بیشتر دوست دارم ، نه فقط به خاطر کامل‌تر و خوش ساخت بودنش که حاصل تجربه‌ای است که در این شکل از مستند کسب کرده‌ام، بلکه به‌دلیل این‌که نرگس آبیار کارگردانی که در دهه گذشته نام خود را در بین بهترین فیلم‌سازان سینمای ایران  ثبت کرده‌است، در «شبی که ماه کامل شد»، در لوکیشن‌های بکر، واقعی و دور افتاده، فیلمی با پروداکشن،خوش ساخت و ماندگار ساخت، درباره موضوعی که ورود یک زن به آن دور از انتظار بود. او با انتخاب هوشمندانه محور اصلی فیلم، هم سوژه را از آن  خود کرد و هم از زاویه بسیار تاثیرگذار و سینمایی به موضوع روز دنیا -افراط گرایی و تروریسم  -نگاه کرد. حاصل کار ساخت موفق‌ترین فیلم جشنواره فجر ٩٧ بود و همه این‌ها بهترین زمینه برای ساخت مستند پشت صحنه را به من داد .
حضور خودم به عنوان تصویر بردار پشت صحنه«شبی که ماه کامل شد»، از اولین مراحل پیش تولید تا روزهای اکران و فرصت همکاری بیشتر با کارگردان موفق آن، باعث شد مستند «تکه ماه در آینه » به واقع بازتابی باشد از آنچه در خلق این اثر سینمایی  از ایده تا اجرا  و دریافت بازتاب‌های داخلی و خارجی گذشت؛ حالا در پایان ساخت این مستند می بینم که این فیلم پاسخگوی سوالات و کنجکاوی تمام مخاطبان و علاقمندان «فیلم شبی که ماه کامل ش» است.
ساخت مستند پشت صحنه زحمت زیادی دارد و صبر بسیار می‌طلبد ، هم‌چنین محوریت دادن به راش‌های انبوه و اتفاقات گوناگون پشت صحنه یک اثر سینمایی (با در نظر گرفتن ذایقه و توقع مخاطب غالب این دست مستند‌ها) کار دشواری است، اما شیرینی دنبال کردن چگونگی تولید یک فیلم سینمایی، من را همواره به تکرار تجربه‌هایی از این دست تشویق کرده است.
برایم دور از انتظار نیست که در کنار ادامه کارم عنوان یک فیلم‌ساز و پرداختن به سوژه‌های مختلف،باز هم به سراغ ساخت مستند پشت صحنه برم و درباره ‌آثار  فیلم‌سازان مطرحی که روش کار و سبک آن‌ها برای خودم  جالب و دیدنی  است، مستند پشت صحنه بسازم.

 

 

 

 

*

code