مرد حلزونی
خلاصه داستان

فروردین ماه ۱۳۵۵ در تهران متولد شد. از ۱۱ سالگی کلاسهای بازیگری را در مدرسه رازی شروع کرد و از ۱۴ سالگی دوربین بدست گرفت و فیلمنامه های کوتاه و طنز خودش را کارگردانی کرد. ۱۷ ساله که بود وارد دنیای بسکتبال شد و همان سال هم قرار شد نقش دمرل دیوانه سر را در فیلم یدالله صمدی بازی کند، اما سال آخر ریاضی بود و کنکور در پیش … او بیش از دو سال در دانشگاه شهید بهشتی ریاضیات خواند، اما دست آخر انصراف داد و به خدمت سربازی رفت. بعد از گذراندن دو سال در نیروی زمینی ارتش، از بسکتبال به سمت پیانو رفت و دو سال هم در دانشگاه آزاد تهران موسیقی کلاسیک خواند. بعد از آن راهی ایتالیا شد و از آنجا بود که به گونه ای جدی به سینما روی آورد. مزدک سال ۱۳۸۰ تحصیل سینما را در امریکا (کالج سنتامونیکا) آغاز کرد. همان جا هم بود که توانست ورکشاپ داستین هافمن را تجربه کند و تئاتر کوچک شان را برای این بازیگر بزرگ روی صحنه ببرد. او ۸ فیلم کوتاه در لس انجلس ساخت و زمستان ۲۰۰۵ از دانشگاه یو سی سانتا باربارا فارغ التحصیل شد.
میرعابدینی که برای پروژه نهایی دانشگاه، فیلم نیمه بلند فلوت شیشه ای را (با هزینه شخصی و بدون پروانه ساخت) در تهران ساخته بود، برای ادامه فیلمسازی به ایران آمد، و در ادامه فعالیت خود، دو فیلم بلند داستانی مسافرکش و کتاب قرمز را ساخت. او در اوائل سال ۸۷ به همراه یکی از دوستانش در شهر بوستون امریکا، شرکت هنری را تاسیس کرد و تهیهکننده گی تئاتر تجربی گوزن گریان و فیلم بلند آنجا ۱۰۵۰VMproduction(برنده اسکندر طلایی از جشنواره تسالونیکی – ۲۰۰۸) را به عهده گرفت. بعد از آن، میرعابدینی تجربه چندین سال مشاوره و روانکاوی را در فیلم خواب است پروانه جلوی دوربین برد و از سال ۸۸ به گونه-ای از مستندسازی روی آورد و با فیلم آدمیزاد به چند جشنواره¬ دعوت شد و دو مستند بیوگرافی هم در ایتالیا ساخت. او طی سالهای اخیر، بازیگر فیلمهای سینمایی مهمی چون بدرود بغداد، همه چیز برای فروش و مصادره نیز بوده است.
حدود هفت سال است مزدک میرعابدینی و همسرش ندا صارمی منفرد، در کارگاهی شخصی، مشغول تعلیم تئاتر، سینما و نقاشی به بچه های ۶ تا ۱۵ ساله هستند. از فعالیت های این کارگاه میتوان به برپایی چندین نمایشگاه نقاشی، ساخت فیلم¬های کوتاه و مستند، و اجرای نمایش هایی چون هملت و در انتظار ماهی سیاه کوچولو (برداشت آزاد از بهرنگ، بکت و چخوف) اشاره کرد. نمایش آخر کارگاه خلاق خمره شهریور ۹۴ در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه رفت و با استقبال بسیاری مواجه شد. بیش از ۲۰ کودک و نوجوان به کارگردانی میرعابدینی در این نمایش به ایفای نقش پرداختند. میرعابدینی در سال ۱۳۹۵ موفق به ساخت اولین فیلم سینمایی خود رقص پا شد. در این فیلم او خود نویسنده و ایفاگر نقش اصلی مرد نیز می¬باشد.
بازیگر (۲۰)
۲۰٫ حرفه¬ای (۱۴۰۰ – سریال نماوا – مصطفی تقی¬زاده)
/ مردحلزونی (۱۴۰۰ – سینمایی – ایران / امریکا) Snailman 19 .
۱۸٫ ابر بارانش گرفته (۱۳۹۸ – سینمایی – مجید برزگر)
۱۷٫ مصادره (۱۳۹۶ – سینمایی – مهران احمدی)
۱۶ . رقص پا (۱۳۹۵ – سینمایی – مزدک میرعابدینی)
۱۵ . مردی که اسب شد (۱۳۹۳ – سینمایی – امیرحسین ثقفی)
۱۴ . همه چیز برای فروش (۱۳۹۲ – سینمایی – امیرحسین ثقفی)
۱۳ . اکباتان (۱۳۹۱ – سینمایی – مهرشاد کارخانی)
۱۲ . بدرود بغداد (۱۳۸۹ – سینمایی – مهدی نادری)
۱۱ . مسافران (۱۳۸۹ – مجموعه تلویزیونی – رامبد جوان)
۱۰ . خواب است پروانه (۱۳۸۸ – بلند داستانی – مزدک میرعابدینی)
/ گذرگاه¬های باستانی . (۱۳۸۷ – مجموعه تلویزیونی – عباس احمدی مطلق)Ancient Passages9 .
۸ . آن¬جا (۱۳۸۷ – بلند داستانی – عبدالرضا کاهانی)
۷ . کتاب قرمز (۱۳۸۶ – بلند داستانی – مزدک میرعابدینی)
۶ . مسافرکش (۱۳۸۵ – نیمه بلند – مزدک میرعابدینی)
۵ . فلوت شیشه¬ای (۱۳۸۵ – نیمه بلند – مزدک میرعابدینی)
/ پیک . (۲۰۰۴ – کوتاه داستانی)Messenger4 .
/ روز مادر . (۲۰۰۳ – کوتاه مستند)Mother’s Day3 .
/ فنر . (۲۰۰۲ – کوتاه داستانی)Coil2 .
/ سلول . (۲۰۰۲ – کوتاه داستانی)Cell1 .
کارگردان (۱۹)
/ مردحلزونی (۱۴۰۰ – سینمایی – ایران / امریکا) Snailman 19 .
۱۸ . رقص پا (۱۳۹۵ – سینمایی – تهران)
۱۷ . در خمره گچی ما (۱۳۹۴ – مستند بلند)
(بیدی در سرم) . (۲۰۱۲ – مستند کوتاه – ایتالیا)I Tarli Nella Testa16 .
۱۵ . یا (۱۳۹۰ – مستند نیمه – تهران)
(فارسی: ردّ) . (۲۰۱۱ – کوتاه مستند– ایتالیا)La Traccia14 .
۱۳ . آدمیزاد (۱۳۸۹ – مستند کوتاه – تهران)
۱۲ . خواب است پروانه (۱۳۸۸ – بلند داستانی– تهران)
۱۱ . کتاب قرمز (۱۳۸۶ – بلند داستانی– تهران)
۱۰ . مسافرکش (۱۳۸۶ – نیمه بلند داستانی– تهران)
۹ . فلوت شیشه¬ای (۱۳۸۵ – نیمه بلند داستانی – تهران)
(پیک) . (۲۰۰۴ – کوتاه داستانی– لس¬انجلس)Messenger . 8
(روز مادر) . (۲۰۰۳ – کوتاه مستند – لس¬انجلس) Mother’s Day7 .
(حراج) . (۲۰۰۳ – کوتاه داستانی– لس¬انجلس)Sale6 .
(فنر) . (۲۰۰۳ – کوتاه داستانی– لس¬انجلس)Coil5 .
(استراحت) . (۲۰۰۲ – کوتاه داستانی– لس¬انجلس)Rest4 .
(سلول) . (۲۰۰۲ – کوتاه داستانی– لس¬انجلس)Cell3 .
(چهره) (۲۰۰۲- کوتاه تجربی– لس¬انجلس)Face2.
(گام) (۲۰۰۱ – کوتاه تجربی– لس¬انجلس)Pace . 1
تهیه کننده (۱۸)
/ مردحلزونی (۱۴۰۰ – سینمایی – ایران / امریکا) Snailman 18 .
۱۷٫ در انتظار ماهی سیا متوسط (۱۳۹۸ – مستند بلند / تئاتر)
۱۶ . در خمره گچی ما (۱۳۹۴ – مستند بلند / تئاتر)
۱۵ . من تو را خواهم برد (۱۳۹۳ – مستند کوتاه)
۱۴ . جلسه آخر (۱۳۹۲ – کوتاه داستانی)
۱۳ . یا (۱۳۹۰ – نیمه بلند مستند)
۱۲ . آدمیزاد (۱۳۸۹ – کوتاه مستند– تهران)
۱۱ . آن¬جا (۱۳۸۷ – بلند داستانی)
۱۰ . مسافرکش (۱۳۸۶ – نیمه بلند داستانی– تهران)
۹ . فلوت شیشه¬ای (۱۳۸۵ – نیمه بلند داستانی – تهران)
(فارسی: پیک) . (۲۰۰۴ – کوتاه داستانی– لس¬انجلس)Messenger . 8
(فارسی: روز مادر) . (۲۰۰۳ – کوتاه مستند – لس¬انجلس) Mother’s Day7 .
(فارسی: حراج) . (۲۰۰۳ – کوتاه داستانی– لس¬انجلس)Sale6 .
(فارسی: فنر) . (۲۰۰۳ – کوتاه داستانی– لس¬انجلس)Coil5 .
(استراحت) . (۲۰۰۲ – کوتاه داستانی– لس¬انجلس)Rest4 .
(سلول) . (۲۰۰۲ – کوتاه داستانی– لس¬انجلس)Cell3 .
(چهره) . (۲۰۰۲- کوتاه تجربی– لس¬انجلس)Face2.
(گام) . (۲۰۰۱ – کوتاه تجربی– لس¬انجلس)Pace . 1
فیلمنامه¬نویس (۱۳)
/ مردحلزونی (سینمایی – ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰) Snailman 13 .
۱۲ . کچومثقال (سینمایی – ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶)
۱۱ . رقص پا (سینمایی – ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵)
۱۰ . رقص پا (بوکس) – (سینمایی – ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴)
۹ . مژده (سینمایی – ۱۳۸۹)
۸ . خواب است پروانه (بلند داستانی– ۱۳۸۸)
۷ . آن¬جا (۱۳۸۷ – سینمایی)
۶ . کتاب قرمز (۱۳۸۶ – بلند داستانی)
۵ . مسافرکش (۱۳۸۶ – نیمه بلند داستانی)
۴ . فلوت شیشه¬ای (۱۳۸۵ – نیمه بلند داستانی)
(حلزون) . (۲۰۰۴ – سینمایی) Snail3 .
(حراج) . (۲۰۰۳ – کوتاه داستانی)Sale2 .
(سلول) . (۲۰۰۲ – کوتاه داستانی)Cell1 .
تدوین (۱۱)
۱۱ . ترس¬ها و آرزوها (۱۳۹۸ – مستند بلند)
۱۰ . در انتظار ماهی سیا متوسط (۱۳۹۸ – مستند بلند / تئاتر)
۹ . من تو را خواهم برد (۱۳۹۳ – مستند نیمه بلند)
(۲۰۱۲ – کوتاه مستند)I Tarli Nella Testa8 .
۷ . یا (۱۳۹۰ – نیمه بلند مستند)
(۲۰۱۱ – کوتاه مستند)La Traccia6 .
۵ . آدمیزاد (۱۳۸۹ – کوتاه مستند)
۴ . کتاب قرمز (۱۳۸۶ – بلند داستانی)
۳ . مسافرکش (۱۳۸۶ – نیمه بلند داستانی)
۲ . فلوت شیشه¬ای (۱۳۸۵ – نیمه بلند داستانی)
(پیک) . (۲۰۰۴ – کوتاه داستانی)Messenger1 .
آهنگساز (۱۰)
۱۰٫ در انتظار ماهی سیا متوسط (۱۳۹۸ / تئاتر / مستند)
۹٫ در خمره گچی ما (۱۳۹۶ / تئاتر / مستند)
۸٫ من تو را خواهم برد (۱۳۹۳ / مستند بلند)
۷٫ آن¬جا (۱۳۸۷ / بلند داستانی)
۶٫ مسافرکش (۱۳۸۶ / نیمه بلند داستانی)
۵٫ فلوت شیشه¬ای (۱۳۸۵ / نیمه بلند داستانی)
. (۲۰۰۴ – کوتاه داستانی)Messenger 4. پیک /
۳٫ روز مادر
۲٫ استراحت
(۲۰۰۲ – کوتاه داستانی– لس¬انجلس)Cell1. سلول /
تئاتر (۷)
۷ . در انتظار ماهی سیا متوسط (۱۳۹۸ – بازیگر، تهیه¬کننده و کارگردان، تهران، سالن شانو)
۶ . خمره (۱۳۹۴ – بازیگر، تهیه¬کننده و کارگردان، تهران، فرهنگسرای نیاوران)
۵ . در انتظار ماهی سیاه کوچولو (۱۳۹۲ – نویسنده، تهیه¬کننده و کارگردان، تهران، تالار هنر)
۴ . هملت (۱۳۸۹ – کارگردان و تهیه¬کننده، تهران، فرهنگسرای ابن سینا)
(۲۰۰۹ – بازیگر و تهیه¬کننده، بوستون)Crying Deer3 .
(۲۰۰۴ – بازیگر، تهیه¬کننده و کارگردان، دانشگاه یوسی¬سنتاباربارا)Empty Space . 2
(۲۰۰۲ – آهنگساز، تهیه¬کننده و کارگردان، کالج سنتامونیکا)White 1 .

از ۱۱ سالگی در مدرسۀ رازی بازیگری کردم و از ۱۲ سالگی شروع به نوشتن .. بعد با اولین دوربین¬های هندی¬کمی که مال خودم هم نبود فیلم ساختم .. سینما را در امریکا تحصیل کردم و “حلزون” را سال ۲۰۰۳ به زبان انگلیسی نوشتم؛ در شهر لس انجلس .. و انگار در همۀ سال¬های بعد، آن را بارها بازنویسی کردم .. تا لابد مردتر شود .. یا شاید ایرانی¬تر .. محمد علی وندی، مردی سرگشته و خانه به دوش است .. که زندگی خود را در سفر و هجران طی کرده .. عاشق شده، رها کرده، ازدواج کرده، جدا شده .. حالا ۴۳ ساله است و در آستانۀ بازگشت .. به ایران .. به خانۀ کوچکش در تهران .. و این آخرین روز دلیوری غذاست در امریکا .. و مملی در حال بیاد آوردن است .. در حال بهم زدن مدام روزهای رفته … اما این صدای چه کسی است؟ این دختر کیست که حالا دارد داستان زندگی وندی را روایت می¬کند؟