دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱
FA EN
کارنامه چهل ساله مهرجویی
کارگردان:مانی حقیقی
تهیه‌کننده:
مانی حقیقی - فرهاد توحیدی
مدیر فیلم‌برداری:
مانی حقیقی
تدوین:
بهمن کیارستمی - پیمان خاکسار
موزه سینما

موزه سینما

تهران - خیابان ولیعصر - باغ فردوس

۲۲۷۲۳۵۳۵

اطلاعات بیشتر
سینما فرهنگ

سینما فرهنگ

تهران - شریعتی - بالاتراز خیابان دولت

۲۲۶۰۱۲۰۵

اطلاعات بیشتر
خانه هنرمندان

خانه هنرمندان

تهران - خیابان ایرانشهر - بوستان هنرمندان

۰۲۱-۸۸۳۱۰۴۵۷

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی هویزه مشهد

پردیس سینمایی هویزه مشهد

مشهد - خیابان دانشگاه - چهارراه گلستان

۰۵۱۱-۸۴۳۷۵۷۵

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی چارسو

پردیس سینمایی چارسو

تهران، خیابان جمهوری اسلامی، تقاطع پل حافظ

۶۶۷۲۴۴۴۴

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی کورش

پردیس سینمایی کورش

تهران - بزرگراه شهید ستاری - نبش پیامبر مرکزی - شماره ۵۷

۴۴۹۷۱۹۳۰-۴۰

اطلاعات بیشتر
پردیس سینمایی کورش

مانی حقیقی (۱۳۴۸، تهران) کارگردان، نویسنده و بازیگر سینمای ایران است. او نویسندگی و کارگردانی فیلم‌های «کنعان»، «آبادان »، «کارگران مشغول کارند»، «پذیرایی ساده»، «پنجاه کیلو آلبالو »و «اژدها وارد می‌شود» را در کارنامه دارد. حقیقی هم‌چنین از نویسندگان فیلم «چهارشنبه‌سوری»، ساخته اصغر فرهادی بوده و در فیلم دیگر او «درباره الی» نیز بازی کرده است. از دیگر فیلم‎هایی که به عنوان بازیگر  با آن‎ها همکاری کرده می‌توان به «آسمان محبوب» داریوش مهرجویی، «ملبورن» نیما جاویدی «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» بهروز افخمی و «ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان اشاره کرد.مادر او لیلی گلستان از مترجمان سرشناس و پدر او نعمت حقیقی فیلم‌بردار پرآوازه ایرانی است. هم چنین او نوه ابراهیم گلستان، کارگردان، نویسنده و مترجم ایرانی است. حقیقی فارغ‌التحصیل کارشناسی فلسفه از دانشگاه مک‌گیل در سال ۱۹۹۱، کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه گولف در سال ۱۹۹۷ و کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی از دانشگاه ترنت در سال ۲۰۰۰ است.

پردیس سینمایی کورش

فیلم‌بردارى این فیلم در تابستان ١٣٨۵ انجام شد، هنگامى که  براى ساخت سومین فیلمم، «کنعان»، آماده می‌شدم و داریوش مهرجویى به تازگى مراحل فنى فیلم «سنتورى» را به پایان رسانده بود. ما هر دو سرخوش و سرحال بودیم، غافل از این که مدیران تازه از راه رسیده چه بلوایى را بنا است در فضای سینما ایران بر پا کنند. در دوران فیلم بردارى این فیلم، «سنتورى» توسط آن مدیران به سمت قهقرا هدایت شد و توقیف آن پریشانى ویرانگرى را در روان مهرجویى جارى کرد. فیلم‌هایى که مهرجویى پس از این دوره ساخت را، به نظر من، باید زیر سایه این اتفاق تحلیل کرد.
در طول دو ماهى که این مستند فیلم‌بردارى می‌شد، ما به تحلیل تک‌تک فیلم‌هاى داریوش مهرجویى پرداختیم، از «الماس ٣٣» تا «سنتورى». اما طبیعتا کلا این بحث را نمی‌توانستیم در دل یک فیلم مستند بگنجانیم و تحلیل صحیح و کامل فیلم‌هاى پیش از انقلاب مهرجویى نیز در چنین فیلمى قابل نمایش نبود، یا دست کم با مشکلات طاقت‌فرسایى رو به رویمان مى‌کرد. این بود که متن کامل گفت‌وگو را در سال ١٣٩٢ در قالب کتابى به همین نام، «داریوش مهرجویى: کارنامه چهل ساله»  توسط انتشارات مرکز منتشر کردیم و در فیلم فقط به تحلیل تعدادى از آثار بعد از انقلاب مهرجویى پرداختیم. در طول ساخت این فیلم، داریوش مهرجویى همواره مردى بود نکته‌سنج، شوخ‌طبع، و بى‌نهایت سخاوتمند.

*

code